20 juli 2024, update 29 juli 2024

Vanaf december 2023 neemt Arriva de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal over van Keolis. De vervoerder laat zeven zeven treinstellen van het type LINT41 en twee GTW-treinstellen afkomstig uit de noordelijke provincies op de verbinding rijden. Omdat de relatief oude LINT-treinstellen regelmatig defect zijn, kan de vervoerder echter geen betrouwbare dienstregeling bieden. Om de meest hardnekkige defecten te verhelpen, besluit Arriva in de zomer van 2024 nog twee noordelijke GTW-treinstellen naar Twente te halen.

Door de komst van de achttien WINK-treinstellen zit Arriva in de noordelijke provincies sinds 2021 met een zeer ruime materieelvoorraad. Het doorschuiven van treinstellen naar andere regio’s is echter lastig omdat ze door technische verschillen doorgaans niet gecombineerd met soortgenoten in andere concessiegebieden kunnen rijden.

Noordelijke GTW-treinstellen waaieren uit

Terwijl Arriva in voorgaande jaren alleen tijdens evenementen als Koningsdag, Pinkpop en de Zwarte Cross treinstellen voor versterking tijdelijk in andere concessiegebieden inzet, rijden diverse noordelijke GTW-treinstellen sinds medio 2023 alsnog voor langere tijd in andere concessiegebieden. Zo versterken twee treinstellen vanaf de zomer dat jaar de treindiensten op de Maaslijn. De 314 en 350 rijden vanaf december 2023 tussen Zutphen en Oldenzaal. Omdat de inzet op deze verbinding voor de complete concessieperiode is voorzien, krijgt het tweetal in november dat jaar de Blauwnet-kleurstelling.

De twee GTW-treinstellen die tussen Zutphen en Oldenzaal rijden, completeren het materieelpark van zeven treinstellen van het type LINT41 waarmee Arriva in december 2023 de treindienst tussen beide plaatsen van Keolis overneemt. Omdat de relatief oude LINT-treinstellen vaak defect zijn, vallen regelmatig treinen uit. Ook verschijnen af en toe één of twee reguliere rode GTW-treinstellen van de concessie Achterhoek-Rivierenland op de verbinding.

De inzet van de rode treinstellen kan in Zutphen voor verwarring zorgen omdat reizigers richting Oldenzaal, in tegenstelling tot bij de andere trajecten van Arriva, moeten inchecken bij Blauwnet.

Nog meer versterking in Twente

Om de meest hardnekkige defecten te verhelpen, besluit Arriva medio juli 2024 met de 242 en 327 nog twee noordelijke GTW-treinstellen naar Twente te halen. Het voordeel ten opzichte van de rode stellen is dat deze eventueel gecombineerd met de andere twee GTW-treinstellen op de verbinding kunnen rijden. De extra noordelijke treinstellen moeten minimaal tot eind augustus voor een betrouwbare treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal zorgen.

Op de foto hierboven is het noordelijke GTW-treinstel 350 in Blauwnet-uitvoering op 20 juli 2024 even voor Klarenbeek onderweg als stoptrein van Apeldoorn naar Zutphen. Arriva zet dat lange weekend beide GTW’s, die bestemd zijn voor de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal, naar Apeldoorn in om zo voldoende reguliere GTW’s beschikbaar te hebben voor de extra lange treinen richting de Zwarte Cross. Tussen Zutphen en Oldenzaal duikt die periode juist af en toe een rode GTW op.

Op de foto boven dit artikel is Arriva-treinstel 327 van de noordelijke concessie bij Groot Dochteren onderweg als stoptrein van Oldenzaal naar Zutphen.