Na een aantal terzijde gestelde locomotieven van de serie 1600 neemt Railexperts in december 2023 de 1766 over. De voormalige NS-loc is sinds 2020 in bezit van DC Tractie, maar is nooit ingezet. RXP gaat de locomotief als onderdelenleverancier gebruiken.

Nadat Railexperts al enige jaren locomotieven van Locon huurt, neemt de vervoerder in juni 2017 de 9901 van de goederenvervoerder over. Hoewel de loc in de oranje kleurstelling van Locon blijft rondrijden, krijgt deze op de zijwanden wel stickers met het logo van Railexperts. Naast gezelschapstreinen rijdt de loc ook af en toe de Dinner Train van Railpromo. In eerste instantie rijdt de chartermaatschappij, net als de periode voor de komst van de 9901, onder de vlag van andere vervoerders. Vanaf half september 2017 mag Railexperts zelf personen- en goederenvervoer verzorgen. De 9901 verschijnt sindsdien ook regelmatig voor goederentreinen en materieeloverbrenginingen. Tijdens het wintersportseizoen rijdt de loc ook vrijwel alle Alpen Expressen.

In september 2020 neemt Railexperts ook de laatste zes locomotieven uit de serie 1600 van DB Cargo over. In eerste instantie is de helft bestemd als onderdelenleverancier en moet de andere helft in dienst komen. Uiteindelijk komen alleen de 1616 als 9902 en de 1611 als 9903 weer in dienst. De 9902 behoudt in eerste instantie de rode kleurstelling van DB Cargo. Op de zijwanden komen dezelfde stickers met logo van RXP als die op de 9901 te zien zijn. Naar aanleiding van het meerderheidsbelang van het Duitse RailAdventure in Railexperts komt de 9903 in mei 2021 in de grijze kleurstelling van RailAdventure in dienst. Terwijl de 9903 voornamelijk voor materieeloverbrengingen wordt gebruikt, is de 9902, net als de 9901, in het gezelschapsvervoer te zien. Ook zijn de locomotieven, al dan niet gehuurd door andere vervoerders, in het goederenvervoer te zien.

Op 15 december 2023 wordt bekend dat Railexperts een eerste voormalige NS 1700 heeft overgenomen. Die dag gaat de 1766 van DC Tractie over naar de nieuwe eigenaar. DC Tractie heeft de loc eind september 2020 samen met de 1751, 1760, 1770 en 1780 overgenomen van NS. Het bedrijf heeft dan nog het plan om alle vijf de locomotieven op te knappen en in een nieuwe kleurstelling beschikbaar te stellen voor verhuur. DC Tractie verhuurt in eerste instantie de 1751, 1766 en 1770 aan TCS. De twee laatstgenoemden dienen in Zwolle en later op de Watergraafsmeer een aantal maanden als energieleveranciers voor een aantal restauratierijtuigen van de vervoerder. De 1751 belandt in de rijdende dienst en gaat in december 2023 definitief over naar TCS.

De 1766 is technisch in goede conditie, maar door botsschade niet inzetbaar. Railexperts heeft de loc dan ook als onderdelenleverancier aangeschaft om de 9901-9903 op de baan te kunnen houden en de 9904 rijvaardig te kunnen maken.

Railexperts laat de 1766 op 17 december 2023 overbrengen naar de werkplaats van de SSN in Rotterdam. Hier zijn ook de 1600-en van de vervoerder opgeknapt. Terwijl de 1766 hier van bruikbare onderdelen wordt ontdaan, krijgt de 9902 een bijzondere nieuwe kleurstelling.

Op de foto boven dit artikel staat motorpost 3029 van de 2454 Crew op 17 december 2023 met een verblijfswagen, Hbbkks 019 en Railexperts-aanwinst 1766 klaar voor vertrek. De beide wagens worden naar Roosendaal gebracht, waarna de 3029 de 1766 naar de werkplaats van de SSN in Rotterdam brengt. De 1766 heeft duidelijk schade van een aanrijding met een boom.