In april 2018 komt de voormalige NS-loc 1828 in dienst bij RFO. De locomotief is als 9906 na het faillissement van Locon in augustus 2017 met een aantal soortgenoten overgenomen door Rail Innovaters Group die de locomotieven onderbrengt bij RailReLease. In de loop der jaren gaan alle bedrijfsvaardige locs voor Rail Force One rijden. Terwijl de meeste locs in eerste instantie de oranje Locon-huisstijl behouden, rijdt de 1829 sinds de zomer van 2018 in een grijze uitvoering van RFO. Vanaf het voorjaar van 2021 is de beschildering 1830 vrijwel gelijk aan de Portugese soortgenoten van de serie CP 2600. Hierna is de 1828 aan de beurt. Eind 2021 is de loc al gedeeltelijk in een nieuwe verflaag gespot. In de loop van januari 2022 verschijnt de loc als derde nieuw geschilderde locomotief van RFO weer op de baan.

In de periode 2011-2014 neemt goederenvervoerder Locon maar liefst acht overbodige locomotieven uit de serie 1800 over van NS Reizigers. Alle locomotieven krijgen een nieuw nummer in de 9900-serie en een eenvoudige maar opvallende oranje huisstijl met witte band. De neuzen zijn geheel wit geschilderd. In de zomer van 2017 is Locon Benelux BV failliet verklaard. Terwijl Railexperts de 9901 overneemt, gaan de overige locomotieven naar Rail Innovaters Group. Het bedrijf brengt de locomotieven onder bij dochteronderneming RailReLease. Bij de overname krijgen de locomotieven het oude NS-nummer terug. Terwijl de 1834 en 1836 als onderdelenleverancier dienen, komen de 1828-1831 en 1837 in de loop van 2017 en 2018 weer in dienst. Uiteindelijk rijdt het complete vijftal voor Rail Force One, eveneens een dochteronderneming van RIG.

Na de overname blijft de oranje-witte Locon-kleurstelling van de locomotieven gehandhaafd. De andere kenmerken van de vorige eigenaar zijn wel zoveel mogelijk verwijderd, maar vaak nog enigszins zichtbaar. De 1829 verschijnt in juli 2018 in een vrijwel egaal grijze kleurstelling met de logo’s van RFO op de baan. Hoewel de nieuwe kleurstelling en de zoveelste variant van een nez cassé op het Nederlandse spoorwegnet hoge verwachtingen schept, blijft het hier vooralsnog bij.

In april 2020 keert de 1830 na enkele maanden stilstand vanwege een defect terug in dienst bij RFO. De locomotief heeft hierbij één geheel oranje zijwand. Ook beide neuzen zijn oranje geschilderd. Op één neus zitten schrikstrepen zoals ze ook op de eveneens oranje Portugese soortgenoten van de locs te zien zijn. Niet veel later is de andere neus opgesierd met twee witte driehoeken. De vormgeving lijkt een verwijzing naar de Marokkaanse nez cassé. De inconsequente beschildering blijkt al snel tijdelijk. In het eerste weekend van mei 2021 is de complete 1830 opnieuw geschilderd en heeft de loc twee gelijke oranje zijwanden met lichtgrijze roosters. Beide neuzen zijn nu voorzien van schrikstrepen. Deze lopen nu over de zijwanden door tot aan de roosters. Ook de bufferbalken zijn oranje geschilderd. In de nieuwe uitvoering is de loc nagenoeg gelijk aan de Portugese soortgenoten van de serie CP 2600.

Eind 2021 blijkt de 1828 de volgende RFO-loc in een nieuwe beschildering te worden. Net als bij de 1830 gaat het schilderen en bestickeren tussen de bedrijven door. In december zijn de roosters van de locomotief al lichtgrijs geschilderd. Na de jaarwisseling heeft de oranje loc bovendien grijze cabinedeuren. In de loop van januari 2022 komt de 1828 in vrijwel dezelfde grijze huisstijl als de 1829 weer op de baan. Waar de 1829 nog een zwart/witte streep over de wanden heeft, is deze bij de 1828 rood-wit-blauw. Naast een combinatie van de kleurstelling van de 1829 met de Nederlandse vlag, lijkt de nieuwe verflaag op de 1828 ook op de oude kleurstelling van het Amerikaanse Amtrak.

Naast de klassieke locomotieven uit de serie 1800 rijdt RFO ook met een verschillende moderne locomotieven. De meeste locomotieven rijden in de kleuren van de leasemaatschappij of dragen slechts een logo van de vervoerder. Een opvallende uitzondering is Vectron 193 623 die sinds augustus 2019, naast de grote letters Rail Force One op de zijwanden en de grote 1 op de neuzen, ook de kenmerken van een haai vertoont. De locomotief krijgt onder liefhebbers dan ook de bijnaam ‘Sharky’.

Update 12 januari 2022: Op de Facebookpagina van RFO zijn de eerste foto’s van de loc te zien. Hierbij ontbreekt nog een deel van de bestickering. Enkele dagen later verschijnt de 1828 weer in het goederenvervoer:

Op de foto hierboven rijdt de loc samen met de 1831, die nog altijd de oude Locon-huisstijl heeft en een op de foto niet zichtbare lange sleep EANOS-sen door Deventer richting Bad Bentheim.

Op de foto boven dit artikel rijdt de 1828, dan nog in Locon-kleuren, op 1 juni 2019 bij Bathmen met een keteltrein van Bad Bentheim richting Rotterdam.