Tijdens het evenement Terug naar Toen 2022 presenteert de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij museumloc 2412 in een nieuwe blauwe uitvoering. De nieuwe beschildering moet meer overeenkomen met de kleurstelling waarin de diesellocomotief in 1954 in dienst komt.

Na de Tweede Wereldoorlog bestelt NS een grote hoeveelheid nieuw materieel. De vervoerder neemt hierbij voor het eerst verschillende soorten elektrische- en diesellocomotieven in gebruik. Het nieuwe materieel is voor NS aanleiding om te experimenteren met nieuwe kleurstellingen. Zo komt de kleine reeks elektrische locomotieven van de serie 1000 nog in de traditionele donkergroene kleur in dienst. De eerste opvolgers van de series 1100, 1200 en 1300 zijn begin jaren ’50 echter turkooizen. De eerste naoorlogse diesellocomotieven zijn net als de serie 1000 donkergroen. De nieuwe diesellocomotieven van de series 2400 en 2600 krijgen bij het in dienst komen begin jaren ’50 echter een lichtblauwe kleurstelling. Omdat de lichte kleuren van zowel de elektrische- als de diesellocomotieven nogal besmettelijk zijn, probeert NS toch weer donkerdere kleuren. Zo is een aantal locomotieven uit de serie 1200 in een nieuwe bruine huisstijl afgeleverd. Ook DE-loc 2410 is bij wijze van experiment bruin geschilderd. In 1955 besluit NS dat de bruine huisstijl de nieuwe standaard wordt voor de diesellocomotieven in het goederenvervoer. De nieuwe en bestaande elektrische locomotieven worden Berlijns blauw geschilderd.

Voor het besluit tot de nieuwe standaardkleuren levert het Franse Asthom in 1954 de 2401-2422 af in een lichtblauwe kleurstelling met rode bufferbalk. De draaistellen, brandstoftanks en het onderstel zijn grijs. Vanaf de 2423 worden de locomotieven in de standaard bruine kleurstelling met zwart onderstel geschilderd. De lichtblauwe locs zijn al in 1955-1956 bruin geschilderd. Vanaf 1971 krijgen de locomotieven van de serie 2400 geleidelijk de geel-grijze NS-huisstijl. Een aantal locomotieven gaat echter al in de bruine kleurstelling buiten dienst.

De 2501 is tot de terzijdestelling van de laatste locomotieven van de serie 2400 bij NS in 1991 nog altijd bruin. Datzelfde jaar krijgt de 2413 de blauwe huisstijl uit 1954 terug. Ter gelegenheid van het afscheid van de locomotieven laat de NVBS drie locomotieven in een historische uitvoering terug schilderen. Naast de blauwe 2413 verschijnt de 2450 in de bruine huisstijl op de baan. De 2530 krijgt de bijzondere lila uitvoering waarin de locomotief van 1957 tot 1963 rond rijdt. Samen met de geel-grijze 2444 neemt het viertal op verschillende momenten afscheid van het Nederlands publiek.

Terwijl een deel van de locomotieven al is gesloopt en de 2498 en 2530 een museale toekomst krijgen, weet NS de resterende 50 locomotieven aan de SNCF te verkopen. Na een opknapbeurt verhuizen de locomotieven in 1990-1992 naar Frankrijk voornamelijk voor de aanleg van diverse hogesnelheidslijnen. De 2413 behoudt hierbij de blauwe kleurstelling van de afscheidsritten. De 2450 en 2501 blijven bruin. De overige locomotieven behouden de NS-huisstijl. De enige wijziging is de vervanging van het NS-logo door het logo van de SNCF en de vernummering in de reeks BB 62400.

Ondanks hun leeftijd en het feit dat ze nooit gemoderniseerd zijn, blijft een groot deel van de locomotieven nog lang bij de SNCF in dienst. Rond de eeuwwisseling gaan de locomotieven administratief over naar VFLI, de goederentak van de SNCF. Bij een laatste revisie in 2003 krijgen de resterende locomotieven de huisstijl van de Franse goederenvervoerder en verdwijnen de laatste varianten. Enkele jaren later gaan de laatste locomotieven buiten dienst. Vijf exemplaren keren terug in Nederland.

De 2412 is in 2009 in de collectie van de VSM opgenomen. De locomotief krijgt in 2013 een lichtblauwe kleurstelling die verwijst naar de kleuren waarmee de loc in 1954 in dienst komt. De bufferbalken zijn opnieuw rood en het onderstel lichtgrijs. De kleuren zijn echter een stuk lichter dan die waarmee de 2413 van 1991 tot 2003 rondrijdt en vermoedelijk ook lichter dan het origineel uit 1954. Na enig onderzoek, schildert de VSM de 2412 in de zomer van 2022 in een donkerdere blauwe uitvoering. Het onderstel wordt bovendien donkergrijs. De handgrepen, die in eerste instantie blauw zijn, zijn voortaan wit. Deze uitvoering moet meer in de buurt komen van het origineel uit 1954. De locomotief is tijdens het evenement Terug naar Toen 2022 in het eerste weekend van september aan het publiek gepresenteerd.

Terwijl DE-loc 2530 omloopt van de ene naar de andere zijde van een goederentrein, staan DE-locs 2299 en de blauwe 2412 op 14 mei 2015 spoor 2 van het terrein van de VSM in Lieren. De 2412 is hier nog in de eerste lichtblauwe kleurstelling te zien. In 2022 is de loc in een donkerdere kleur blauw geschilderd.

De serie 2400 komt in de periode 1954-1957 bij NS in dienst en bestaat uit de 2401-2530. De 2530 krijgt als laatst gebouwde locomotief een experimentele uitvoering met verhoogde cabine en verlaagde neuzen. De nieuwe opzet moet het zicht van de machinist verbeteren. Naast een aangepaste vorm, krijgt de locomotief ook een opvallende lila kleurstelling met zandgele band. In 1963 wordt de locomotief alsnog bruin geschilderd. De sierband blijft aanwezig. In 1972 is de locomotief in NS geel-grijs gestoken. De locomotieven zijn nooit gemoderniseerd en gaan bij het teruglopen van het goederenvervoer al vanaf de tweede helft van de jaren ’70 buiten dienst. De laatste locs houden het bij NS vol tot 1991. In totaal zijn nu zeven exemplaren in Nederland terug te vinden:

  • 2412, sinds 2009 eigendom van de VSM en sinds 2013 in de blauwe kleurstelling.
  • 2413, sinds 2019 als particulier bezit terug in Nederland.
  • 2424, sinds 2016 eigendom van de SGB, sinds 2019 in bruine kleurstelling als statisch object in Goes
  • 2454, sinds 2016 terug in Nederland en in de geel-grijze NS-huisstijl actief bij de 2454 Crew
  • 2459, sinds 1998 eigendom van de VSM en sinds 1999 bruin
  • 2498, sinds 1986 in het Spoorwegmuseum, sinds 1992 in de bruine kleurstelling
  • 2530, sinds 1992 in lila bij de VSM. Loc is in de periode 2005-2019 bruin.

Op de foto boven dit artikel de in de weken voor Terug naar Toen opnieuw geschilderde DE-loc 2412 op het museumterrein van de VSM in Beekbergen op 3 september 2022.