Tien jaar na de eerste bestelling van NS, maken de provincie Zuid-Holland en Qbuzz op 15 maart 2024 bekend een reeks Civity van de Spaanse treinenbouwer CAF aan te schaffen. De treinstellen bestemd ter vervanging van de huidige GTW-treinstellen op de MerwedeLingelijn. Vervanging is nodig omdat binnen afzienbare tijd het beveiligingssysteem ERTMS wordt uitgerold in de regio Dordrecht en ombouw van de huidige vloot te duur is.

Eind december 2006 neemt Arriva in opdracht van de provincie Zuid-Holland de treindienst op de westelijke tak van de Betuwelijn over van NS. De verbinding tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen krijgt hierbij de naam MerwedeLingelijn. De provincie laat na de overname een aantal verbeteringen aan de spoorlijn doorvoeren om zo een kwartierdienst tussen Dordrecht en Gorinchem mogelijk te maken. Ook worden extra haltes in gebruik genomen.

In eerste instantie rijdt Arriva met een aantal Plan V-treinstellen op de verbinding. In 2008 verschijnen zeven nieuwe GTW-treinstellen van Stadler op de verbinding. Voor de uitbreiding van de treindienst op de verbinding levert de fabrikant in het voorjaar van 2011 drie extra treinstellen.

Concessie MerwedeLingelijn naar Qbuzz

Begin 2018 wordt bekend dat Qbuzz de concessie voor het trein- en busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden overneemt van Arriva. Hierdoor verzorgt de vervoerder vanaf december 2018 onder andere het treinverkeer op de MerwedeLingelijn. Qbuzz neemt hiervoor de GTW-treinstellen over van Arriva.

Het duurt nog tot eind 2019 tot de eerste twee treinstellen in de bij de nieuwe concessie horende zwart-rode R-NET huisstijl zijn bestickerd. De overige stellen volgen in de loop van 2020. Eind oktober dat jaar is het eerste treinstel voorzien van een nieuw interieur.

Ombouw of vervanging materieelpark

Ondanks de aanpassingen, zijn reizigers en opdrachtgevers niet tevreden over het materieel. Zo ontbreekt nog altijd een toilet en vormt het beperkte aantal deuren vooral tijdens de spits voor vertraging bij het in- en uitstappen. Bovendien zorgt de uitrol van het Europese digitale veiligheidssysteem ERTMS ervoor dat binnen enkele jaren alle treinen die in de omgeving van Dordrecht rijden, aangepast moeten worden.

In eerste instantie willen Qbuzz en de provincie de bestaande treinstellen voorzien van het nodige beveiligingssysteem ETCS. Met het oog op de beperkte levensduur van de stellen en de aanhoudende wens voor toiletten en meer deuren, blijkt ombouw te kostbaar en is in september 2022 na jarenlange discussie besloten om geheel nieuw materieel aan te schaffen.

Provincie kiest voor oude bekende

Op 15 maart 2024 maken provincie Zuid-Holland en Qbuzz bekend dat gekozen is voor de Civity van de Spaanse treinenbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. De succesvolle Civity-formule van CAF is zowel in elektrisch aangedreven- als dieselvarianten en in verschillende uitvoeringen leverbaar en is inmiddels in tientallen landen verspreid over de hele wereld te zien. De treinstellen zijn in Nederland bekend als Sprinter Nieuwe Generatie. NS bestelt de treinstellen in 2014. Vier jaar later komen de eerste treinstellen in dienst. Inmiddels rijden meer dan 200 SNG-treinstellen over het Nederlandse hoofdrailnet.

De tien nieuwe treinstellen van Qbuzz bestaan uit drie rijtuigen en zijn vrijwel hetzelfde uitgevoerd als de driedelige NS-treinstellen. Zo krijgen ze twee deuren per rijtuig en in de middenbak een rolstoeltoegankelijk toilet. In tegenstelling tot de SNG-treinstellen van NS, krijgen beide kopbakken van Qbuzz in het midden open ruimtes met klapzittingen en plek voor twaalf fietsen. De nieuwe treinstellen moeten eind 2027 in dienst komen.

De Civity-treinstellen van Qbuzz zijn, na de huidige GTW-treinstellen en de FLIRT-treinstellen van NS die tussen Gouda en Alphen aan den Rijn rijden, de derde soort treinstellen die in RNET-huisstijl op het Nederlandse spoor rijden. RNET is een samenwerkingsproject van overheden en vervoerders in de Randstad op het gebied van ‘hoogwaardig openbaar vervoer’. De huisstijl is vanaf 2011 voor het eerst te zien.

De provincie draagt zo’n €12 miljoen bij aan de vervroegde afschrijving van de huidige treinstellen. Voor de nieuwe treinen hebben Provinciale Staten €13,8 miljoen vrijgemaakt voor de periode tot en met 2033. Hiervan betaalt de provincie maximaal €10 miljoen mee aan de rentekosten, omdat de rente op leningen flink is gestegen. De overige €3,8 miljoen wordt uitgegeven om de dienstregeling op peil te houden.

Lees hier het persbericht van de provincie Zuid-Holland

Lees hier het persbericht van CAF

Op de afbeelding hierboven een impressie van het een nieuw treinstel van Qbuzz. Bron: provincie Zuid-Holland

Op de foto boven dit artikel steekt Qbuzz-treinstel 6356 onderweg van Dordrecht naar Geldermalsen op 20 mei 2023 bij Arkel het Merwedekanaal over.