In 2016 bestelt NS de eerste 80 treinstellen van het type Intercity Nieuwe Generatie. Bij de bestelling zitten ook twee treinstellen die geschikt zijn voor treindienst naar België. Enkele jaren later bestelt NS nog 19 treinstellen voor België en twee treinstellen die geschikt zijn voor het Duitse spoorwegnet. Eind 2023 is deze bestelling met nog tien treinstellen uitgebreid. Terwijl de Belgische stellen zijn bestemd voor de treindienst tussen Amsterdam en Brussel, is het nog niet bekend voor welke grensoverschrijdende verbinding NS de Duitste stellen wil inzetten.

Ter vervanging van de Intercityrijtuigen en de oudste serie ICM-treinstellen bestelt NS in 2016 bij het Franse Alstom voor het eerst in ruim 20 jaar een nieuwe reeks enkeldeks Intercity-treinstellen. De treinstellen van het type Coradia Stream krijgen bij NS de projectnaam Intercity Nieuwe Generatie. De treinstellen zijn naast het conventionele spoorwegnet ook geschikt voor de HSL-Zuid. Hier zijn ze indirect de vervanger van de V250-treinstellen.

De eerste bestelling van NS bestaat uit 49 vijfwagenstellen en 27 achtwagenstellen. Daarnaast komen er twee achtdelige treinstellen voor de dienst naar Brussel. Het duo is vooral bestemd voor de toelatingsritten voor het Belgische spoorwegnet. Vrij snel na de eerste order breidt NS de bestelling van treinstellen voor de Beneluxdienst met nog eens 19 exemplaren uit. Ook laat NS twee achtwagenstellen uit de eerste bestelling geschikt maken voor Duitse spoorwegnet. Net als de Belgische stellen is dit duo voornamelijk bestemd voor de test- en toelatingsritten.

Terwijl de eerste Nederlandse stellen al bijna een jaar in dienst zijn, wordt eind 2023 bekend dat NS nog eens tien treinstellen heeft besteld voor de inzet naar Duitsland. NS heeft echter nog geen concrete plannen voor nieuwe treinverbindingen met de oosterburen aangekondigd. Wel is vanuit verschillende regionale overheden en instanties al jarenlang vraag naar een directe intercity tussen Eindhoven en Aachen. NS voelt daarnaast ook de hete adem van verschillende vervoerders die via Open Toegang treindiensten van Amsterdam naar Oberhausen en verder aankondigen. Daarnaast heeft de DSB aangekondigd tussen Kopenhagen en Amsterdam te willen gaan rijden. Hierdoor behoort een rechtstreekse treindienst tussen Amsterdam en Hamburg ook tot de genoemde opties als inzetgebied voor de extra ICNG-stellen.

Alstom ontwikkelt met de reeks Coradia vanaf het einde van de jaren ’90 meer dan tien soorten lichtgewicht-treinstellen voor het lokale en regionale personenvervoer. In Nederland rijden zo al sinds 2001 de treinstellen van het type Coradia LINT bij verschillende vervoerders. De fabrikant ontwikkelt de reeks Coradia Stream samen met NS en Trenitatlia. Er komt een regionale variant die geschikt is voor 160 km/u en een intercityvariant die maximaal 200 km/u kan rijden. Er worden zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen ontworpen. De treinstellen kunnen worden samengesteld uit drie tot tien rijtuigen. Na NS en Trenitatlia bestellen diverse andere Europese spoorwegmaatschappijen treinstellen van het type Coradia Stream.

De treinstellen die alleen geschikt zijn voor Nederland dragen de nummers 3101-3149 en 3201-3227. De treinstellen voor België krijgen de nummers 3301-3321. Voor de Duitse stellen zijn de nummer 3351-3362 gereserveerd. De eerste 81 treinstellen krijgen de klassieke intercityhuisstijl met doorlopende blauwe band rond de ramen. Deze loopt bij de cabine over in een zwarte band rond de frontruiten. De 18 later bestelde treinstellen voor de Beneluxdienst krijgen de nieuwe gele NS-huisstijl met blauwe accenten en groot wit NS-logo. Ook de Duitse stellen, waarvan de 3352 inmiddels testritten rijdt, krijgen deze kleurstelling.

Op de foto boven dit artikel is op 28 januari 2023 het op dat moment enige ICNG-treinstel 3303 in flow-uitvoering bij Etten-Leur onderweg van Utrecht naar het Belgische Vorst. In het voorjaar van 2024 moeten de eerste ICNG-treinstellen voor de Beneluxdienst in de reizigersdienst verschijnen.