De coronapandemie en de overheidsmaatregelen als gevolg hiervan zorgen ervoor dat er flink minder treinreizigers zijn. Eind maart 2020 voert NS dan ook een minimale nooddienstregeling in. Ruim een maand later wordt in beperkte vorm de normale dienstregeling weer opgepakt. De regionale vervoerders schrappen vooral de spitstreinen. Afhankelijk van het reizigersaanbod schrappen Arriva en NS in de loop van 2020 en 2021 weer treinen of wordt de dienstregeling weer aangevuld. Pas vanaf de zomer van 2021 rijden alle treinen weer volgens het Spoorboekje. Eind december dat jaar schrappen Arriva en NS opnieuw een aantal treinen uit de dienstregeling.

Als gevolg van overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus daalt het aantal treinreizigers half maart 2020 met maar liefst 90% ten opzichte van normale werkdagen. Op 21 maart 2020 start NS met een zogenoemde basisdienstregeling. Hierbij rijden op vrijwel alle trajecten enkel twee sprinters per uur. Na ruim een maand keren de Intercity’s terug op het spoor en rijden de treinen weer enigszins volgens het patroon van de normale dienstregeling. Op trajecten met een hogere frequentie dan een halfuursdienst rijden niet alle treinen. Ook spits- en nachttreinen rijden voorlopig niet. De regionale vervoerders schrappen deze periode vrijwel alleen enkele spitstreinen.

In oktober en november 2020 voert de overheid opnieuw diverse maatregelen in. Door het dalende aantal reizigers dunt NS de dienstregeling die periode weer geleidelijk uit. Arriva volgt in februari 2021 met een versoberde dienstregeling in de noordelijke provincies. Het duurt hierna nog tot de zomer van 2021 tot alle treinen weer volgens het Spoorboekje rijden.

Eind 2021 zijn de reizigersaantallen opnieuw vrijwel gehalveerd en schrappen Arriva en NS weer enkele treindiensten. Per 20 december 2021 vervalt al een aantal spitsdiensten en een aantal nachttreinen van NS. Ook de pendel naar het Spoorwegmuseum rijdt niet meer, aangezien het museum door de maatregelen gesloten is. Arriva schrapt vier dagen later de treindienst Nijmegen – Venray en de spitstreinen tussen Zwolle en Coevorden.

NS kondigt bovendien aan de start van de avonddienstregeling op een aantal trajecten op korte termijn te vervroegen van 20:30 naar 18:30. Hierdoor worden de frequenties op deze trajecten twee uur eerder dan gebruikelijk verlaagd.

Onderstaande spits- en nachttreinen van NS vervallen per 20 december 2021:

Serie-/treinnr. Traject
800 Den Helder – Alkmaar
4500 Amsterdam C – Enkhuizen
6200 Assen – Groningen
7400 Veenendaal Centrum – Driebergen-Zeist
7700 Rotterdam C – Gouda Goverwelle
8900 Utrecht C – Houten Castellum
591 Zwolle – Groningen (nachttrein)
21400 Utrecht C – Eindhoven C – Rotterdam C (nachttrein)

Arriva schrapt per 23 december 2021 de volgende treinseries:

Serie-/treinnr. Traject
13800 Zwolle – Coevorden
32300 Nijmegen – Venray

Edit 7 januari 2022: De vervroegde avonddienstregeling van NS gaat per 10 januari 2022 in. Vanaf die dag rijden op onderstaande trajecten tussen 18:30 en 20:30 minder treinen dan gebruikelijk:

Minder Intercity’s:

Rotterdam C – Schiphol Airport – Amsterdam C via de HSL
Den Haag C – Amersfoort C – Deventer
Amsterdam C – Sittard
Arnhem C – Schiphol Airport – Rotterdam C
Den Haag C – Amsterdam C

Minder Sprinters:

Den Haag C – Gouda Goverwelle
Rotterdam C – Dordrecht
Leiden C – Utrecht C
Utrecht C – Hoofddorp

Op de foto boven dit artikel één van de weinige Intercitydiensten die in het voorjaar van 2020 blijft rijden, is die tussen Enschede en Utrecht. Reden hiervoor is dat NS op een groot deel van het traject normaliter ook geen sprinterdienst heeft rijden. Op 19 april 2020 zijn ICM-treinstellen 4074 en 4205 bij Holten onderweg naar Utrecht.