De coronapandemie en de overheidsmaatregelen als gevolg hiervan zorgen ervoor dat Arriva en NS eind december 2021, net als enkele maanden eerder, weer een aantal treindiensten uit de dienstregeling schrappen. In de daaropvolgende maanden is het ziekteverzuim zo hoog NS dat in februari 2022 nog meer treinseries opheft om zo op alle baanvakken een betrouwbare, vaak uitgedunde, dienstregeling te kunnen rijden. Aan het eind van de maand staakt ook Arriva weer enkele spitsdiensten. Tussen half maart en begin april hervatten de vervoerders geleidelijk de reguliere dienstregeling. Alleen de treindienst Nijmegen – Venray van Arriva keert tot nader order niet terug.

Als gevolg van overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus daalt het aantal treinreizigers half maart 2020 met maar liefst 90%. Op 21 maart 2020 start NS een zogenoemde basisdienstregeling met op vrijwel alle trajecten slechts twee sprinters per uur. Na ruim een maand keren de Intercity’s terug op het spoor en rijden de treinen weer enigszins in het patroon van de normale dienstregeling. Op trajecten met een hogere frequenties rijden niet alle treinen. De regionale vervoerders schrappen deze periode vooral verschillende spitsdiensten. In het najaar van 2020 dunt NS de dienstregeling weer geleidelijk uit. Arriva volgt in februari 2021 met een versoberde dienstregeling in de noordelijke provincies. Het duurt hierna nog tot de zomer van 2021 tot alle treinen bij alle vervoerders weer volgens het Spoorboekje rijden.

In december 2021 zijn de reizigersaantallen opnieuw vrijwel gehalveerd. Aan het eind van de maand schrappen Arriva en NS weer verschillende treindiensten. In 2022 dunnen de vervoerders de dienstregeling verder uit. Zo vervroegt NS op 10 januari 2022 de start van de avonddienstregeling op een aantal trajecten. In de periode van 7 tot en met 21 februari haalt NS stapsgewijs meerdere treinseries helemaal uit de dienstregeling. Dit is nodig omdat steeds meer personeel thuis zit door ziekte of quarantaine. Door de aanpassingen kan NS de dienstregeling op alle trajecten voorspelbaar houden. Uiteindelijk rijdt vanaf 21 februari 2022 nog 85% van de treinen. Een week later schrapt Arriva in de noordelijke provincies vrijwel alle spitstreinen.

Vanaf 14 maart 2022 start NS met het stapsgewijs opschalen van de treindiensten. Vanaf die dag rijden alle intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam weer. Een week later laat Arriva alle treinen in de noordelijke provincies weer volgens de reguliere dienstregeling rijden en gaan ook vrijwel alle andere eerder geschrapte treindiensten van NS weer van start. Uitzondering zijn de tienminutendiensten tussen Amsterdam en Eindhoven en van Schiphol naar Rotterdam en Arnhem. Vanaf begin april 2022 moeten alle treinen van NS weer volgens het Spoorboekje rijden. Opvallend is dat de begin december 2021 geruisloos geschrapte treindienst tussen Nijmegen en Venray van Arriva tot nader order niet terugkeert.

Update: Arriva hervat de complete dienstregeling in de noordelijke provincies uiteindelijk pas op 28 maart 2022.

Lees hier het persbericht van NS en lees wanneer welke treindienst weer wordt opgestart.

Arriva communiceert niet actief over het opheffen en hervatten van treindiensten.

Eén van de trajecten waar enkele weken minder treinen rijden, ligt tussen Deventer en Amersfoort. Op 2 maart 2022 vertrekt DDZ-treinstam 7505 als intercity van Enschede naar Den Haag Centraal uit Deventer.