Op 25 mei 2021 is de slaaptrein in Nederland terug van weggeweest. Die dag start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Omdat de treinen bij Zevenaar de grens over gaan, heeft NS multicourante locomotieven nodig. De keuze valt op twee locomotieven uit de Baureihe 193. Ruim een half jaar later gaat ook de nieuwe Nightjet naar Zürich van start en least NS twee extra Vectrons bij ELL.

Op vrijdag 9 december 2016 vertrekt onder grote belangstelling na 115 jaar de laatste reguliere slaaptrein vanuit Amsterdam. De CityNightLine naar Basel en Zürich is de laatste nachttrein die op dagelijkse basis vanuit Nederland rijdt. Door de toenemende concurrentie van goedkope vluchten verdwijnt rond de eeuwwisseling al de ene na de andere slaaptrein. In het voorjaar van 2016 besluit Deutsche Bahn klassieke nachttrein niet meer in de komende dienstregeling op te nemen, waarmee ook in Nederland een einde aan de laatst overgebleven slaaptrein komt. Wat overblijft zijn enkele chartertreinen als de jaarlijkse Alpenexpressen naar de wintersportgebieden. Bij het stoppen van de CNL van DB neemt de Oostenrijkse ÖBB een aantal treindiensten en tientallen rijtuigen over. Deze treinen en de bestaande nachttreinen van ÖBB rijden voortaan onder de merknaam Nightjet. Eén van de overgenomen treinen is de slaaptrein van Wenen naar Düsseldorf. Bij het afscheid van de laatste CNL zijn er al plannen om deze verbinding door te trekken naar Amsterdam.

Op 25 mei 2021, ruim vier jaar na het afscheid van de laatste slaaptrein, gaat de eerste Nightjet van Amsterdam naar Innsbruck en Wenen rijden. Intussen kijkt NS met de ÖBB en de Zwitserse SBB naar een terugkeer van de nachtelijke verbinding tussen Amsterdam en Zürich.

NS verzorgt de tractie van de Nightjet tussen Amsterdam en Köln. Omdat het conventionele Nederlandse materieel door afwijkende beveiliging en bovenleidingsspanning sinds 2015 niet meer bij Zevenaar de grens over kan, heeft NS, net als in de laatste twee jaar van de CNL, multicourante locomotieven nodig. Hoewel de keuze in 2015 nog op locomotieven van het type TRAXX F140 MS2 valt, kiest NS deze keer voor de lease van twee locomotieven uit de Baureihe 193. Het is de eerste keer dat de Vectrons van Siemens, waarvan er sinds 2010 meer dan duizend zijn gebouwd, in Nederland in het reguliere reizigersvervoer verschijnen. Voor de opleiding van het personeel gaan de zwart-groene Vectrons 193 759 en 193 766 van ELL vanaf september onder andere tussen Amsterdam en Bad Bentheim warmdraaien voor de rijtuigen van de IC Berlijn. Naast Bad Bentheim gaan de opleidingsritten ook via het toekomstige traject van de Nightjet naar Emmerich en Düsseldorf. Hierbij wordt ook over de Betuweroute, als de vaste omleidingsroute voor het doorgaande internationale treinverkeer, gereden. Begin maart 2021 krijgt het tweetal de nieuwe NS-bestickering: geel met blauwe accenten en een groot wit logo op de zijwanden.

In december 2021 gaat ook de Nightjet naar Zürich van start. NS verzorgt hierbij de tractie tussen Amsterdam en Frankfurt. Voor de terugkeer van de slaaptrein naar Zwitserland least NS twee extra Vectrons. In november zijn de 193 263 en 193 733, direct voorzien van de gele huisstijl, aan het materieelpark van NS toegevoegd.

NS Vectron 193 766 na aankomst van de Nightjet op Amsterdam Centraal op 21 augustus 2021.

Van september 2020 tot de start van de Nightjet naar Wenen rijden de Vectrons van NS Reizigers met grote regelmaat een slag Amsterdam – Bad Bentheim met de IC Berlijn. Enkele jaren voor de komst van de locomotieven heeft NS al plannen heeft om voor de treindienst naar Bad Bentheim Vectrons te leasen om de laatste locomotieven uit de serie 1700 te vervangen. Omdat Deutsche Bahn compleet nieuwe treinen voor de IC Berlijn aankondigt, gaat de komst van de Vectrons niet door. De oudgedienden van de serie 1700 blijven nu rijden tot de nieuwe Talgo-treinen van DB eind 2023 instromen.

Op de foto boven dit artikel is E-loc 193 766 als eerste Vectron bij NS Reizigers onderweg met de Intercity Berlijn naar Amsterdam Centraal bij Deventer op 24 maart 2021.