In 2010 start de Stoomtrein Goes-Borssele met de bouw van een replica van een motorrijtuig uit de serie omC 901-908. Het nieuwe motorrijtuig krijgt het volgnummer omC 909. In het najaar van 2018 rijdt het motorrijtuig de eerste ritten met publiek. Intussen start de SGB in 2016 met de bouw van een tweede replica. Dit rijtuig krijgt in eerste instantie alleen een stuurstand en geen motor en kan dus alleen in combinatie met de omC 909 rijden. OmC 910 komt bij het evenement Sporen naar het Verleden op 26 mei 2022 in dienst.

Na de Eerste Wereldoorlog neemt het belang van de trein als vervoermiddel door de komst van vrachtwagen, autobus en de fiets snel af. NS zoekt dan ook op verschillende manieren naar een aantrekkelijke, maar vooral goedkopere exploitatie van het spoorwegnet. Begin jaren ’20 zijn voor het reizigersvervoer de eerste verbrandingsmotorrijuigen ontwikkeld. Met de inzet van de motorrijtuigen kunnen de exploitatiekosten aanzienlijk omlaag. Zo verbruiken de rijtuigen bij stilstand geen brandstof, vergen ze veel minder onderhoud en zijn een stoker en een tweede conducteur niet langer nodig. In de loop van de jaren ’20 en ’30 ontwikkelt NS diverse kleine series motorrijtuigen. In 1937 komt zelfs een stroomlijnversie op de baan. De eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog verdwijnen de laatste motorrijtuigen alweer van het Nederlandse spoorwegnet.

In de periode 1924-1927 legt de Spoorweg-Maatschappij Zuid Beveland de normaalsporige tramlijnen van Goes naar Wolphaartsdijksche Veer en Wemeldinge en de ringlijn door Zuid Beveland aan. Door de status van tramlijn is een zo goedkoop mogelijke exploitatie mogelijk. Voor de uitvoering van de reizigersdienst op de drie lijnen neemt NS in 1927 de motorrijtuigen omC 901-908 in gebruik. De rijtuigen krijgen dezelfde groen-crème kleurstelling als hun voorgangers. In 1929 zijn ze echter groen geschilderd. In 1938 en 1939 zijn de omC 903-908 omgebouwd tot montagewagen voor de elektrificatie van de verschillende hoofdlijnen. De omC 901 en 902 rijden nog enkele jaren in de reizigersdienst en gaan in 1949 terzijde. Diverse motorwagens van de verschillende types krijgen na hun buitendienststelling een andere functie als bijvoorbeeld verblijfswagen, inspectievoertuig of zelfs noodwoning. Ondanks de opkomst van de Nederlandse railmusea zijn de laatste voormalige motorrijtuigen uiteindelijk in de jaren ’70 gesloopt.

De Stoomtrein Goes-Borssele, sinds 1972 actief op een deel van het vroegere SZB-net, start in 2010 met de bouw van een replica van een motorrijtuig uit de serie omC 901-908. Eind april 2017 rijdt het rijtuig met het toepasselijke volgnummer omC 909 de eerste meters op het emplacement van de SGB in Goes. Ruim een jaar later is de reconstructie van ome Ceesje 909 gereed. In oktober 2018 is het rijtuig te gast bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik en rijdt hier de eerste ritten voor het publiek. Nog voordat omC 909 gereed is, start de SGB in 2016 met de bouw van een tweede replica, de 910. Dit rijtuig krijgt in eerste instantie alleen een stuurstand en geen motor en kan dus alleen in combinatie met de omC 909 rijden. De 910 komt bij het evenement Sporen naar het Verleden op 26 mei 2022 in dienst. Tijdens het lange Hemelvaartweekeinde rijdt de 910 samen met de 909 diverse ritten over de museumtramlijn door Zuid Beveland.

Opvallend detail is dat de originele Zeeuwse omC 901-908 niet in treinschakeling kunnen rijden. De vrijwel gelijke omC 911-916, die voornamelijk in Noord-Holland actief zijn, kunnen dat wel. Ook de replica’s van de SGB kunnen samen rijden. Dit is vooral voor de exploitatie van de museumlijn op drukke dagen geen overbodige luxe.

De replica’s van omC 909 en 910 zijn gebouwd in de eigen werkplaats van de SGB in Goes. De basis vormt het onderstel van een DB Schienenbus type VT98. Ook technisch gezien zijn de replica’s gebaseerd op de VT98. De motor van de 909 is bovendien afkomstig van een Schienenbus. De opbouw van de rijtuigen is echter volledig nieuw gebouwd en zoveel mogelijk gelijk aan het oorspronkelijke ontwerp van de omC’s 901-908. Zo is het plaatwerk grotendeels geklonken en zijn de aspotten en buffers speciaal gegoten naar het oude ontwerp. Ook het nieuw gemaakte interieur is zoveel mogelijk gelijk aan het origineel. 

Op de foto boven dit artikel rijden omC 910 en 909 op 26 mei 2022 vanuit Kwadendamme het emplacement van Hoedekenskerke op. De 910 is op die dag voor het eerst in de reizigersdienst van de museumlijn te zien.