Op 20 december 2021 maakt de Stichting Mat ’64, eigenaar van Plan V-treinstel 904, bekend dat het per 1 januari 2022 alle activiteiten staakt. Treinstel 904 gaat die dag over naar de Stichting 2454 Crew die hiermee de zoveelste karakteristieke vertegenwoordiger van het Nederlandse spoorvervoer aan de collectie toevoegt.

Wanneer in 2003 de terzijdestelling van de eerste deelseries van het Plan V-materieel van start gaat, wordt treinstel 419 door een aantal liefhebbers, met als hoofdsponsor de NVBS, in de oorspronkelijke groene kleurstelling teruggebracht. Hierna is het stel voornamelijk voor wegleerritten en enkele andere speciale ritten ingezet. In oktober 2004 gaat de 419 officieel over naar de dat jaar opgerichte Stichting Mat ’64. De daaropvolgende jaren is het stel onder andere bij enkele open dagen te zien. In december 2008 staat het stel op een open dag in de werkplaats in Leidschendam. Hierna wordt het stel in de werkplaats opgeknapt zodat het weer ingezet kan worden bij excursies. In januari 2009 raakt de 419 echter zwaar beschadigd bij een aanrijding met een dubbeldeksstam op het werkplaatsterrein. Omdat herstel van het treinstel te kostbaar is, krijgt de Stichting Mat ’64 in augustus 2011 ter compensatie het enkele maanden eerder terzijde gestelde treinstel 904. De 419 is in het najaar van 2011 gesloopt.

De 904 is altijd NS-geel geweest en behoudt dan ook deze kleurstelling. Het treinstel is vanaf 2018 na een grondige opknapbeurt weer rijvaardig en via Railexperts te huur voor rondritten en evenementen. Vanaf de zomer van 2018 is de 904 regelmatig bij verschillende gelegenheden in het land te zien. Tussendoor staat het stel in Amersfoort. In augustus 2019 is het treinstel opnieuw geschilderd en is het nog een enkele keer in het land te zien. Sinds het najaar van 2019 is het stel echter nauwelijks ingezet.

Op 20 december 2021 maakt de Stichting Mat ’64 bekend dat deze per 1 januari 2022 ophoudt te bestaan. Als voornaamste oorzaak geeft de stichting de zeer beperkte mogelijkheden om met het relatief kleine museumstel nog activiteiten te organiseren met inachtname van de coronamaatregelen. Hierdoor zijn er te weinig inkomsten om het treinstel te onderhouden. Op een klein uitstapje in de zomer van 2021 na, staat het treinstel dan ook al ruim twee jaar stil in Amersfoort. De enige inzet van de 904 is in augustus 2021 als remvoertuig bij het verplaatsen van de vijf TEE-rijtuigen in Amsterdam.

Tegelijk met de opheffing maakt de Stichting Mat ’64 bekend dat de Stichting 2454 Crew de 904 in het nieuwe jaar in de snelgroeiende materieelcollectie opneemt. De 904 is het eerste elektrische treinstel van de stichting. De 2454 Crew wil, zodra de coronamaatregelen het toelaten, net als de Stichting Mat ’64, weer ritten met publiek met het treinstel organiseren. De standplaats van het stel blijft waarschijnlijk Amersfoort.

Plan V-treinstel 904 bestaat sinds een bakwisseling eind jaren ’80 uit de ABk 904 uit 1973 en BPk 938, gebouwd in 1975. Het treinstel gaat in het voorjaar van 2011 buiten dienst. In de zomer gaat het stel over naar de Stichting Mat ’64 en wordt in Enschede en later in Zwolle gestald. In 2016 krijgt de 904 in Leidschendam groot onderhoud waarbij het stel weer rijvaardig is gemaakt. In de zomer van 2018 maakt de 904 de eerste ritten met publiek.

Op 10 augustus 2019 maakt de 904 voor het eerst in de nieuwe gele jas een rit met publiek. Het treinstel is hierbij onder andere in Emmen te zien.

De Stichting 2454 CREW is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder andere een Plan U-treinstel en een voormalige Motorpost. Het meeste materieel rijdt rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke collectie historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet.

Lees hier het bericht van de Stichting Mat ’64 op Facebook.

Op de foto boven dit artikel is Plan V-treinstel 904 op 1 juni 2019 in Enschede te zien. Het stel, dat dan nog niet opnieuw geschilderd is, maakt die dag een aantal ritten door Twente.