In 2001 gaat DE 2-treinstel 180 definitief buiten dienst. Terwijl de meeste soortgenoten zijn gesloopt, wordt het treinstel behouden voor toeristische ritten op de IJmondlijn. Het treinstel is intussen in Haarlem in de buitenlucht gestald. Behalve weersinvloeden heeft het treinstel ook last van vandalisme. Na bijna twintig jaar stilstand verhuist het stel in 2020 naar Twente om opgeknapt te worden en als onderkomen voor railfietsers te dienen. Nu ook deze plannen dreigen te stranden en buurtbewoners het verwaarloosde treinstel weg willen hebben, blijft de toekomst van de Blauwe Engel nog altijd onzeker.
Tijdens de wederopbouwperiode moderniseert NS in snel tempo het materieelpark. Op de trajecten waar elektrificatie niet direct aan de orde is, vervangt modern dieselelektrisch materieel van het type Plan X de laatste stoomtreinen. Van 1952 tot 1955 bouwt Allan in Rotterdam 30 motorrijtuigen DE 1 en 46 tweewagenstellen DE 2. Het materieel krijgt op beide neuzen een gevleugeld aluminium logo van NS en de fabrikant. In combinatie met de moderne lichtblauwe kleurstelling zorgt dit voor de bekende bijnaam Blauwe Engel.
Halverwege de jaren ’70 zijn 26 treinstellen grondig gemoderniseerd. De motorrijtuigen en niet gemoderniseerde treinstellen rijden in 1985 voor het laatst. DE 2-treinstel 180 ontstaat in 1979 na de modernisering van de BDk, nu ABk van treinstel 73 en de ABk, nu Bk van treinstel 66. Het treinstel gaat in september 1997 als één van de laatste treinstellen bij NS buiten dienst.
In mei 1998 gaat de 180 samen met de 164 en 186 over naar Oostnet om de treindienst tussen Almelo en Mariënberg te gaan rijden. Terwijl de 164 als onderdelenleverancier dient, krijgen de andere twee treinstellen dezelfde gele kleur als het DM’90. Op de neuzen komt een snor die is gebaseerd op de snor uit de jaren ’60. Om ze geschikt te maken voor eenmansbediening krijgen ze uitklapbare spiegels aan de buitenzijde van de cabines.
De 180 gaat in april 2001 na brand in de motor terzijde. De 186 houdt het nog tot 1 juni 2002 vol. Datzelfde jaar gaan de 164 en 180 naar de Haarlem – IJmuidense Spoorwegmaatschappij. De museumvereniging wil met de 180 gaan rijden op de IJmondlijn. De 164 is hierbij opnieuw bestemd als onderdelenleverancier. In afwachting van verdere plannen, is de 164 verkocht aan Bed & Breakfast Controversy Tram Inn. De ABk van is sinds 2007 in Hoogwoud te huur als vakantieappartement. De 180 is in de tussentijd geconserveerd en in de grijze grondverf gezet.
Het treinstel gaat in 2010 administratief over naar de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel in Haarlem. Het stel is hierna gedeeltelijk rood geschilderd. Het treinstel staat in Haarlem op een plek die makkelijk te bezoeken is en is hierdoor regelmatig slachtoffer van vandalisme. Hierdoor sneuvelt in de loop der jaren vrijwel elke ruit en is ook het interieur op veel plekken vernield. In oktober 2013 verhuist de 180 naar de Haarlemse sporendriehoek waar minder ongewenste bezoekers kunnen komen. Niet veel later is besloten de spoorlijn naar IJmuiden om te bouwen tot busbaan waardoor museale ritten hier definitief van de baan zijn.
Begin 2020 staakt BSH de activiteiten. In maart dat jaar gaat de verwaarloosde 180 over naar RailPleasure. Het bedrijf wil het treinstel in de buurtschap Twekkelo als onderkomen voor de spoorfietsroute naar Hengelo inrichten. Het treinstel is na aankomst in Hengelo aan de buitenzijde van een blauwe verflaag voorzien. Ook zijn de meeste gesneuvelde ramen dichtgetimmerd. In juli 2020 verhuist het treinstel onder het originele nummer 66 van Hengelo naar de definitieve plek bij de buurtschap Twekkelo. In 2021 krijgt het treinstel gezelschap van een goederenwagon. RailPleasure probeert ondertussen toestemming te krijgen om het spoor over het oude tracé richting Boekelo tot aan de A35 te verlengen. Onder andere buurtbewoners weten dit tegen te houden.
In 2023 blijft het helemaal stil rondom RailPleasure. In de loop van het jaar blijkt dat er interne problemen spelen en het spoorfietsen dat hele jaar niet doorgaat. Het treinstel, dat door vandalisme en ruim twintig jaar stilstand in de buitenlucht nog altijd een desolate indruk maakt, blijft ongeroerd in Twekkelo staan. Buurtbewoners maken zich intussen hard om het weg te krijgen. Aangezien er nog twee treinstellen en een motorrijtuig in betere staat zijn bewaard, is het nog maar de vraag of een andere vereniging de sterk verwaarloosde 70 jaar oude Blauwe Engel wil overnemen.
In oktober 1884 neemt de GOLS de spoorlijn Ruurlo – Hengelo in gebruik. Vanaf de jaren ’20 wordt belang van de GOLS-lijnen al snel minder. In oktober 1936 staakt NS het reizigersvervoer tussen Boekelo en Hengelo. In mei 1972 beëindigt NS het goederenvervoer op de resterende baanvakken buiten Hengelo. De Museum Buurtspoorweg neemt hierna het baanvak Haaksbergen – Boekelo in gebruik voor toeristische ritten. In Hengelo maakt de AKZO tot eind 2013 nog gebruik van een klein deel van de voormalige lokaallijn naar Boekelo. Sinds 2016 is het baanvak in gebruik voor railfietsen.
Meer informatie over het spoorfietsen op spoorfietsen.nl
Op de foto boven dit artikel de 66 van RailPleasure in Twekkelo op 18 oktober 2020. Het treinstel heeft dan net enkele maanden de klassieke blauwe kleurstelling. Drie jaar later is het 70-jarige treinstel steeds verder verwaarloosd en onder andere voorzien van alternatieve beschildering.