13 december 2024, update 7 januari 2025
In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de Valleilijn over van Connexxion. De treinen rijden voortaan onder de merknaam RRReis. Het overgenomen materieel rijdt echter nog in de huisstijl van de Valleilijn. In 2025 krijgen de zeven treinstellen een opknapbeurt en de huisstijl van RRReis. Om toch voldoende materieel beschikbaar te hebben, huurt Keolis voor een aantal maanden Plan V-treinstel 904 van de Stichting 2454 Crew. Hiermee keert na ruim tien jaar een treinstel terug van het type dat bijna 40 jaar het beeld op de lokaallijn heeft bepaalt.
Spoorwegmaatschappij ‘De Veluwe’ legt aan het begin van de 20e eeuw de spoorlijn Ede – Nijkerk aan. Door de talrijke pluimvee-industrie in Barneveld en omgeving krijgt de verbinding al snel de bijnaam Kippenlijn. In augustus 1937 is ten noorden van Barneveld een verbindingsboog naar de de Oosterspoorweg aangelegd. Tegelijkertijd heft NS de verbinding tussen Barneveld en Nijkerk op. Voortaan rijden de treinen tussen Ede en Amersfoort.
Omdat de spoorlijn dan nog als belangrijke omleidingsroute fungeert, is de verbinding al in 1951 geëlektrificeerd. Mede dankzij het slingerende tracé door verschillende dorpskernen en de lage maximumsnelheid blijft de sfeer van een vroegere lokaallijn hierna nog redelijk in takt.
Veertig jaar Plan V op de Kippenlijn
Vanaf begin jaren 1970 zet NS Plan V-treinstellen tussen Amserfoort en Ede-Wageningen in. Na de eeuwwisseling is de verbinding gedecentraliseerd en in december 2006 neemt Connexxion de exploitatie over van NS. Omdat de vervoerder geen eigen materieel heeft, zet de vervoerder eveneens een aantal treinstellen van het type in. Connexxion huurt hiervoor de 836-840. De treinstellen krijgen over de onderste helft van de zijwanden blauwe stickers in de huisstijl van de Valleilijn, de merknaam van de treinverbinding.
Vanaf september 2007 zet de vervoerder de vijf eigen treinstellen van het type Protos op de verbinding in. De 836-839 keren die maand terug naar NS, de 840 volgt in november dat jaar.
Omdat een materieelpark van vijf treinstellen regelmatig te weinig blijkt, keert in in het voorjaar van 2008 de 840 enkele maanden terug op de verbinding. In oktober dat jaar gaat de 867 bij Connexxion rijden. Twee maanden later volgt ook de 844. Dit treinstel gaat in juli 2009 echter buiten dienst.
De 867 rijdt nog tot december 2011 op de Valleilijn. Omdat het stel toe is aan revisie en al enige tijd met controlebeurten op de baan wordt gehouden, koopt Connexxion treinstel 919. Het treinstel is in februari 2012 van blauwe bestickering over de gehele zijwand voorzien. Alleen de neuzen blijven geel. De vervoerder behoudt de 867 als onderdelenleverancier. De 919 rijdt in juni 2013 voor het laatst voor Connexxion. In mei 2014 zijn beide treinstellen naar de sloperij in de Amsterdamse Westhaven gebracht.
Eindelijk voldoende eigen materieel
Om toch voldoende materieel beschikbaar te hebben, schaf Connexxion in 2013 een GTW-treinstel aan. Drie jaar later wordt bekend dat het stel wordt vervangen door twee treinstellen van het type FLIRT3. Beide stellen komen in februari 2018 in dienst. In de tussentijd gaat de GTW in december 2016 over naar Arriva en laat Connexxion twee dieseltreinstellen van de Breng-concessie op de verbinding rijden.
Ook Keolis kan niet zonder Plan V
In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de Valleilijn over van Connexxion. De treinen rijden voortaan onder de merknaam RRReis. Bij de overname van de exploitatie door Keolis blijven de zeven treinstellen de dienstregeling uitvoeren. Hiervoor krijgen ze vanaf begin 2025 een opknapbeurt waarbij onder andere een toilet wordt ingebouwd. Ook krijgen ze de RRReis-huisstijl. Om toch voldoende materieel beschikbaar te hebben, wil de vervoerder een FLIRT-treinstel van de Overijsselse Blauwnet-concessie inzetten. De provincie geeft echter aan dat dit, vanwege het beperkte aantal beschikbare treinstellen, onwenselijk is.
De oplossing voor het voorziene materieeltekort op de Kippenlijn komt uit onverwachte hoek wanneer blijkt dat Keolis Plan V-treinstel 904 van de Stichting 2454 Crew inhuurt. De stichting is sinds januari 2022 eigenaar van het treinstel dat in 2011 bij NS uit dienst gaat. Sindsdien verschijnt de 904 bij diverse commerciële ritten weer regelmatig op de baan. In oktober 2023 viert het stel zijn 50e verjaardag met een speciale rit.
Op 1 november 2024 is de 904 door Protos 5032 overgebracht naar de werkplaats van Brouwer Technology in Roosendaal. Hier zijn de reguliere treinstellen die op de Kippenlijn rijden in onderhoud en wordt ook de 904 geschikt gemaakt voor de terugkeer in de reizigersdienst. Zoals het er nu naar uitziet, rijdt de 904 vanaf begin februari 2025 op doordeweekse dagen planmatig in de ochtendspits een aantal ritten tussen Amersfoort en Barneveld Zuid.
Aan de ritten van de 2454 Crew, dus ook de inzet van de 904, komt begin augustus 2024 een eind omdat de stichting niet het verplichte Entity in Charge of Maintenance bezit. Het overige materieel van de stichting staat sindsdien in afwachting van een nieuwe samenwerking of eigen certificaat aan de kant.
Via treinposities.nl is te volgen voor welke ritten Plan V-treinstel 904 is ingepland.
Op de foto boven dit artikel is Plan V 904 al tussen Amersfoort en Barneveld te zien wanneer het stel op 14 oktober 2023 bij Harselaar als zogenaamde Najaarsstoomdagen Express onderweg is naar Hengelo.