Na de eeuwwisseling starten steeds meer frequente regionale treindiensten tussen Nederland en Duitsland. Op de verbindingen geldt vanaf de Duitse grens altijd het Duitse tariefsysteem zodat reizigers al in Nederland een Duits treinkaartje moeten kopen. In 2014 kunnen Nederlandse treinreizigers voor het eerst ook in Duitsland in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Vanaf dat jaar zijn Nederlandse tarieven en abonnementen ook op het Duitse deel van de Wiederlinie tussen Groningen en Leer geldig. Vijf jaar later zijn ook in Herzogenrath en Aachen OV-chipkaartpalen geplaatst en in 2021 volgt Gronau bij Enschede. Eind juni 2022 volgt met een deel van de route van RE19 opnieuw een grensoverschrijdende verbinding waar zowel het Nederlandse als het Duitse tariefsysteem geldig is.

In de decennia na de Tweede Wereldoorlog komt een eind aan vrijwel alle regionale spoorwegverbindingen tussen Nederland en Duitsland. Aan de vooravond van het ‘wegvallen van de grenzen’ keert echter het tij voor het regionale internationale reizigersvervoer per spoor. In 1992 verplaatsen NS en DB het reizigersvervoer tussen Zuid-Limburg en Aachen van de weinig gebruikte verbinding Maastricht – Aachen via Simpelveld al naar de gunstig gelegen ‘goederenlijn’ tussen Heerlen en Herzogenrath. In de daaropvolgende jaren ontstaan in de grensregio’s steeds meer samenwerkingsverbanden. Tegelijkertijd start de privatisering van een groot deel van het regionale spoorwegnet. Rond de eeuwwisseling begint de wederopstanding van de grensoverschrijdende regionale treinverbindingen echt vorm te krijgen. Verschillende trajecten worden opgeknapt, frequenties worden verhoogd en nieuwe treindiensten zien het levenslicht.

Als eerste start de DB in 1999 een uurdienst tussen het Ruhrgebied en Venlo ter compensatie van het staken van de intercitydienst tussen Eindhoven en Keulen. In 2001 is het grensbaanvak Enschede – Gronau opgeknapt en opnieuw in gebruik genomen. Voor het eerst sinds het bestaan van de verbinding gaat op het traject een zeer frequente treindienst van start. Het ene halfuur rijdt een stoptrein Enschede – Münster en het andere halfuur een stoptrein Enschede – Dortmund. Twee jaar later verhoogt Arriva de frequentie van de stoptreindienst tussen Groningen en Leer naar een volledige uurdienst.

Naast de genoemde regionale lijnen keert ook het lokale reizigersvervoer op de twee laatste grensbaanvakken voor doorgaande internationale treinen terug. In april 2017 start NS-dochter Abellio met de RE19 Rhein-IJssel-Express tussen Arnhem en Düsseldorf. En vanaf februari 2018 exploiteert Keolis onder de naam Eurobahn de zogenaamde RB61 Wiehengebirgsbahn tussen Bielefeld, Bad Bentheim, Oldenzaal en Hengelo.

Op alle regionale verbindingen geldt vanaf de Duitse zijde van de grens enkel het Duitse tariefsysteem. Hiervoor zijn op de Nederlandse stations Duitse kaartautomaten aanwezig. Bij de RB61 moet het ticket in de trein gekocht worden. Op de Nederlandse stations tussen Enschede en Gronau en op station Eygelshoven Markt is lange tijd zelfs geen Nederlandse kaartautomaat aanwezig en kunnen binnenlandse reizigers geen OV-chipkaart gebruiken. Een logische vervolgstap is dan ook dat de verschillende regionale overheden en vervoerders ook naar het tariefsysteem kijken om het grensverkeer per spoor nog aantrekkelijker te maken.

De internationale verbinding tussen Groningen en Leer is in 2014 de eerste verbinding waar reizigers over het complete traject de OV-chipkaart kunnen gebruiken. Hierbij zijn alle Nederlandse treinkaartjes en abonnementen ‘gewoon’ geldig, inclusief de speciale acties van bijvoorbeeld supermarkten. In januari 2019 neemt Arriva de treindienst tussen Heerlen en Aachen over en is ook naar de stations Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf de OV-chipkaart geldig.

Door samenwerking tussen de lokale overheden in de grensregio en de verschillende vervoerders, kunnen reizigers vanaf 1 augustus 2021 ook met de RB51 en de RB64 van DB Regio tussen Enschede en Gronau met de OV-chipkaart reizen. Omdat het vooral een regionale aangelegenheid is, is de paal in Gronau van Blauwnet. Intercityreizigers naar Duitsland moeten in Enschede dus nog wel uit- en weer inchecken.

Hoewel het bij de start van de RE19 al in de planning zit, komen pas in de zomer van 2022 op de eerste drie Duitse stations langs het traject OV-chipkaartpalen te staan. Vanaf 23 juni kan vanaf Arnhem en Zevenaar ook met Nederlandse abonnementen naar Emmerich-Elten, Emmerich en Preast gereisd worden. Hier loopt de spoorlijn zo dicht langs de Nederlandse grens dat ook voor reizigers uit verschillende grensplaatsen in de Achterhoek een aantrekkelijke OV-verbinding ontstaat waarbij voortaan dus maar één abonnement nodig is.

In december 2016 neemt NS-dochter Abellio de Duitse concessie Niederrhein over van DB Regio. Voor de treindiensten Mönchengladbach – Wesel en Düsseldorf – Emmerich bestelt het bedrijf in de zomer van 2013 twintig vijfdelige FLIRT3-treinstellen. Zeven van de twintig stellen zijn aangepast voor het Nederlandse spoorwegnet. Na een uitgebreid testprogramma trekt Abellio in april 2017 de RE19 als Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich door naar Zevenaar en Arnhem.

Op 30 november 2021 maakt het bedrijf bekend dat het vanwege de slechte financiële situatie op 31 januari 2022 alle activiteiten onder de vlag van Abellio NRW staakt. De treindiensten in de deelstaat Nordrhein-Westfalen worden verdeeld over DB Regio, National Express en VIAS. Laatstgenoemde vervoerder neemt onder andere de exploitatie van de RE19 tussen Arnhem en Düsseldorf over.

Op de foto boven dit artikel rijdt treinstel 25 2214 van Abellio op 15 mei 2017 met een onbekende soortgenoot als spitstrein uit Düsseldorf het station van Emmerich binnen. Het perron waarlangs de trein het station binnenrijdt is speciaal voor de frequentieverhoging in 2016 aangelegd. Op de borden op dit perron is het station als Emmerich am Rhein aangegeven.