Na het succes van de reactivering van het baanvak Bad Bentheim – Neuenhaus heeft de Bentheimer Eisenbahn plannen om ook het resterende deel van de goederenspoorlijn naar Coevorden weer geschikt te maken voor reizigersvervoer. Op 12 januari 2024 wordt bekend dat de deelstaat Nedersaksen groen licht geeft voor de reactivering van het traject en bij de federale overheid een financieringsaanvraag heeft ingediend. Als alles volgens plan verloopt, moet eind 2026 de resterende dertig kilometer van het traject weer in gebruik genomen worden voor het reizigersvervoer.

In de periode 1895-1910 legt de Bentheimer Kreisbahn langs de Nederlandse grens een 75 kilometer lange spoorlijn tussen Gronau, Bentheim, Nordhorn en Coevorden aan. De laatste anderhalve kilometer van de spoorlijn ligt in Nederland. In 1939 staakt de Bentheimer Eisenbahn grensoverschrijdende reizigersvervoer. In de jaren ’70 verdwijnt ook het reizigersvervoer op het Duitse deel van de spoorlijn. De lijn blijft tussen Bad Bentheim en Coevorden echter altijd van belang voor het goederenvervoer.

Begin 2015 besluit de Bentheimer Eisenbahn het reizigersvervoer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus te hervatten. Onder de naam Project Regiopa is een aantal overwegen aangepast en is de baanvaksnelheid verhoogd van 50 naar 80 en waar mogelijk 100 km/u. Ook is een aantal nieuwe haltes ingericht en zijn de stations Nordhorn en Neuenhaus weer geschikt gemaakt voor het reizigersvervoer. In juli 2019 gaat de reizigersdienst van de zogenaamde Regiopa Express daadwerkelijk van start. Intussen ontstaan plannen om ook weer reizigerstreinen over het resterende traject naar Coevorden te laten rijden.

Op 12 januari 2024 wordt bekend dat de deelstaat Nedersaksen groen licht geeft voor de reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat van de deelstaat heeft bij de federale overheid een financieringsaanvraag ingediend. De aanvraag omvat tot 90% van de noodzakelijke investeringen voor het Duitse deel van de route. Intussen kan de Bentheimer Eisenbahn met deze toezegging beginnen met de werkzaamheden. Het gaat hierbij onder andere om de aanpassing van de beveiliging en de aanleg van de haltes Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim en Laarwald.

In totaal kost de reactivering van de 28 kilometer lange spoorlijn 65 miljoen euro. Hiervan bedraagt het opknappen en aanpassen van het Duitse deel van het traject 37 miljoen euro. Voor de laatste kilometers in Nederland heeft BE ruim 27 miljoen euro nodig. Naast het aanpassen van de beveiliging moet ook de monumentale draaibrug over het Coevorden-Vechtkanaal worden gerenoveerd. De aanpassing van het emplacement in Coevorden, met een kostenplaatje van zo’n tien miljoen euro, wordt door de Nederlandse overheid betaald. Hierbij wordt onder andere een nieuw perron aan de zijde van de voormalige goederenloods van de BE gebouwd. Eind 2026 moet de complete Bentheimer Eisenbahn van Bad Bentheim tot aan Coevorden weer in gebruik genomen worden voor het reizigersverkeer.

Update: op 30 januari 2024 wordt bekend dat ook het Nederlandse deel van de financiering nagenoeg rond is.

De Bentheimer Eisenbahn bestelt voor de treindienst tussen Bad Bentheim vijf nieuwe treinstellen van het type LINT41. Voor het doortrekken van de treindienst naar Coevorden schaft de BE in november 2023 zes overbodige LINT-treinstellen van DB Regio aan. Hiervan wordt de helft gereviseerd en aangepast voor de verlenging van de treindienst naar Nederland. De treinstellen krijgen hierbij onder andere de blauw-witte kleurstelling van de BE. Één treinstel dient als onderdelenleverancier en de twee andere stellen moeten worden doorverkocht.

Meer informatie over de terugkeer van het reizigersvervoer op de Bentheimer Eisenbahn op projekt-regiopa.de

Op de afbeelding hierboven de schematische weergave van het project Regiopa op de Bentheimer Eisenbahn. Bron: projekt-regiopa.de

Op de foto boven dit artikel rijdt Lint-treinstel V112 op 26 september 2021 vanuit Neuenhaus het emplacement van Bad Bentheim op.