30 januari 2024, update 25 april 2024

Begin januari 2024 wordt bekend dat de deelstaat Nedersaksen groen licht geeft voor de reactivering van de spoorlijn Coevorden – Neuenhaus en bij de federale overheid een financieringsaanvraag heeft ingediend. Aan het eind van de maand wordt bekend dat ook de financiering van het Nederlandse deel van het baanvak zo goed als rond is. Als alles volgens plan verloopt, moet eind 2026 de resterende dertig kilometer van de Bentheimer Eisenbahn weer in gebruik genomen worden voor het reizigersvervoer.

In de periode 1895-1910 legt de Bentheimer Kreisbahn langs de Nederlandse grens een 75 kilometer lange spoorlijn tussen Gronau, Bentheim, Nordhorn en Coevorden aan. De laatste anderhalve kilometer van de spoorlijn ligt in Nederland. In 1939 staakt de Bentheimer Eisenbahn grensoverschrijdende reizigersvervoer. In de jaren ’70 verdwijnt ook het reizigersvervoer op het Duitse deel van de spoorlijn. De lijn blijft tussen Bad Bentheim en Coevorden echter altijd van belang voor het goederenvervoer.

Regiopa Express

Al snel naar de eeuwwisseling gaan aan beide zijden van de grens stemmen op om ook het reizigersvervoer te hervatten. Zo is in 2011 door de gemeenteraad van Coevorden een motie aangenomen om de reactievering in gang te zetten. Begin 2015 besluit de Bentheimer Eisenbahn in ieder geval het reizigersvervoer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus te hervatten. Onder de naam Project Regiopa is een aantal overwegen aangepast en is de baanvaksnelheid verhoogd van 50 naar 80 en waar mogelijk 100 km/u. Ook is een aantal nieuwe haltes ingericht en zijn de stations Nordhorn en Neuenhaus weer geschikt gemaakt voor het reizigersvervoer.

In juli 2019 gaat de reizigersdienst van de zogenaamde Regiopa Express daadwerkelijk van start. Intussen worden plannen om ook weer reizigerstreinen over het resterende traject naar Coevorden te laten rijden steeds concreter. In 2022 tekenen de betrokken partijen hiervoor een intentieovereenkomst.

Door naar Coevorden

Op 12 januari 2024 wordt bekend dat de deelstaat Nedersaksen groen licht geeft voor de reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat van de deelstaat heeft bij de federale overheid een financieringsaanvraag ingediend. De aanvraag heeft een omvang van 37 miljoen euro en is bestemd voor 90% van de noodzakelijke investeringen voor het Duitse deel van de route. Intussen kan de Bentheimer Eisenbahn met deze toezegging beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Het gaat hierbij onder andere om de aanpassing van de beveiliging en de aanleg van de haltes Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim en Laarwald.

Op 30 januari 2024 wordt bekend dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Drenthe en de gemeente Coevorden in totaal 27,8 miljoen euro bijdragen voor de verbouwing van het Nederlandse deel van het traject. Naast het aanpassen van de beveiliging moet ook de monumentale draaibrug over het Coevorden-Vechtkanaal worden gerenoveerd of vervangen. Bij het station van Coevorden wordt aan de zijde van de voormalige goederenloods van de BE een nieuw perron worden gebouwd.

Komende periode werken de betrokken partijen de plannen verder uit, zodat de werkzaamheden aan beide zijden van de grens kunnen worden aanbesteed. Eind 2026 moet de complete Bentheimer Eisenbahn van Bad Bentheim tot aan Coevorden weer in gebruik genomen worden voor het reizigersverkeer.

update: op 24 april 2024 wordt bekend dat ook de federale regering in Berlijn akkoord is met de financiering

De Bentheimer Eisenbahn bestelt voor de treindienst tussen Bad Bentheim vijf nieuwe treinstellen van het type LINT41. Voor het doortrekken van de treindienst naar Coevorden schaft de BE in november 2023 zes overbodige LINT-treinstellen van DB Regio aan. Hiervan wordt de helft gereviseerd en aangepast voor de verlenging van de treindienst naar Nederland. De treinstellen krijgen hierbij onder andere de blauw-witte kleurstelling van de BE. Één treinstel dient als onderdelenleverancier en de twee andere stellen moeten worden doorverkocht.

Lees meer over de Nederlandse bijdrage voor de reactivering op rtvdrenthe.nl

Meer informatie over de terugkeer van het reizigersvervoer op de Bentheimer Eisenbahn op projekt-regiopa.de

Op de afbeelding hierboven de schematische weergave van het project Regiopa op de Bentheimer Eisenbahn. Bron: projekt-regiopa.de

Op de foto boven dit artikel vijf van de zes LINT-treinstellen die Bentheimer Eisenbahn van DB Regio heeft overgenomen om de treindienst naar Coevorden mogelijk te maken. Het vijftal staat op 7 januari 2024 op het bedrijventerrein Coevorden Heege.