In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM’90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige treinstellen in eerste instantie direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. In de zomer van 2021 de laatste 14 bruikbare treinstellen over naar Brouwer Technology. Het bedrijf schaft de treinen aan om ze weer door te verkopen. Eind mei 2023 zijn de 14 stellen definitief verkocht.
Om de oude dieseltreinstellen uit de jaren ’50 en ’60 in één keer te vervangen, bestelt NS in 1993 53 tweewagenstellen van het type DM’90. De treinstellen verschijnen eind jaren ’90 op een groot deel van de diesellijnen. In de daaropvolgende jaren zijn de meeste van deze trajecten gedecentraliseerd en gaat de exploitatie over naar regionale vervoerders. Hierbij komt een deel van de DM’90-vloot als tijdelijke oplossing bij deze vervoerders terecht. Ook de meeste Wadlopers en enkele Plan U-treinstellen gaan bij de regionale vervoerders rijden. De eerste jaren na de eeuwwisseling bestellen de verschillende vervoerders hun eigen materieel en gaan de laatste Plan U-treinstellen en Wadlopers buiten dienst. Rond 2012 gaat ook een groot deel van het DM’90 terzijde. Vanaf december dat jaar rijden de NS-treinstellen alleen nog tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Met de elektrificatie van beide trajecten en de overname van de exploitatie door Keolis eindigt in december 2017 ook deze inzet en heeft NS geen dieseltreinstellen meer in dienst. Museumtreinstel 3426 komt op 29 augustus 2018 na nog geen twintig dienstjaren als laatste dieseltrein van NS officieel in het Spoorwegmuseum aan.
Na hun terzijdestelling verkoopt NS de 48 bedrijfsvaardige DM’90-treinstellen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en er volgen jarenlange juridische procedures tussen beide partijen. Zo ontbindt NS de koop in 2019 en laat Ferotrans juist beslag leggen op de treinstellen. Dit beslag is in november 2020 op last van de rechter opgeheven. Hierna kan de verkoop van 32 treinstellen aan het Poolse SKPL, waarvoor twee maanden eerder al een overeenkomst is gesloten, definitief doorgaan. In het voorjaar van 2021 verlaten de laatste Buffels van SKPL Nederland. Intussen koopt Happy Train Fleet Services in januari dat jaar treinstel 3452.
In augustus 2021 wordt bekend dat het Nederlandse Brouwer Technology de resterende veertien bruikbare treinstellen heeft gekocht. In de tweede helft van de maand zijn de 3401, 3408, 3410, 3412, 3414, 3416-3420, 3422, 3423, 3442 en 3451 van Amsterdam naar Railterminal Greenport Venlo gebracht. In tegenstelling tot vrijwel alle Poolse stellen, zijn deze veertien al in de periode 2012-2014 terzijde gesteld. De treinstellen hebben hierdoor nooit een opknapbeurt gehad.
Brouwer Technology gaat niet zelf met de treinstellen rijden, maar biedt ze aan voor de verkoop. Eind mei 2023 wordt bekend dat een nog onbekende buitenlandse partij de veertien treinstellen overneemt. Komende periode worden de treinstellen voor een flinke opknapbeurt naar Oostenrijk gebracht. Op een later moment zal de koper bekendgemaakt worden.
Op de foto boven dit artikel: Op 14 oktober 2017 neemt de NVBS met zo’n 200 belangstellenden afscheid van het DM’90. Treinstellen 3427 en 3446 rijden hierbij de complete lijn van de STAR af en zijn zo nog eenmaal zonder bovenleiding te zien. Op de foto het duo na aankomst in Nieuw Buinen.