2 februari 2025

In de loop van 2017 en 2018 komen vijf voormalige NS-locomotieven uit de serie 1800 bij RFO in dienst. De locomotieven komen uit de inboedel van Locon en dragen in de beginperiode allemaal de oranje-witte huisstijl van de failliete vervoerder. De daaropvolgende jaren krijgen de 1828-1830 een opknapbeurt en eigentijdse beschildering. De 1831 en 1837 blijven echter in de oude Locon-huisstijl rijden en worden in de loop van 2025 naar verluid vervangen door een aantal locomotieven uit de serie 1700.

In de periode 2011-2014 neemt goederenvervoerder Locon maar liefst acht overbodige locomotieven uit de serie 1800 over van NS Reizigers. Alle locomotieven krijgen een nieuw nummer in de 9900-serie en een eenvoudige oranje huisstijl met witte band en witte neuzen. Nadat de vervoerder in de zomer van 2017 failliet gaat, neemt Railexperts de 9901 over. De overige locomotieven gaan naar Rail Innovaters Group. Het bedrijf brengt de locs onder bij dochteronderneming RailReLease. Bij de overname krijgen ze het oude NS-nummer terug. Terwijl de 1834 en 1836 als onderdelenleverancier dienen, komen de 1828-1831 en 1837 in de loop van 2017 en 2018 bij RIG-dochter Rail Force One weer in dienst.

Van oranje naar grijs en een Portugese variant

Na de overname behouden de locs in eerste instantie de oranje-witte Locon-kleurstelling. Het 9900-nummer en andere kenmerken van de vorige eigenaar zijn zoveel mogelijk verwijderd. De 1829 verschijnt in juli 2018 in een vrijwel egaal grijze kleurstelling met de logo’s van RFO op de baan.

In april 2020 keert de 1830 na enkele maanden stilstand vanwege een defect terug in dienst. De locomotief heeft hierbij één geheel oranje zijwand. Op één neus zitten schrikstrepen zoals ze op de Portugese nez cassé te zien zijn. De andere neus opgesierd met twee witte driehoeken die lijken ter verwijzen naar de Marokkaanse soortgenoten. In mei 2021 is de 1830 opnieuw geschilderd, Sindsdien heeft de loc twee gelijke oranje zijwanden met lichtgrijze roosters. Beide neuzen zijn nu voorzien van schrikstrepen. Deze lopen over de zijwanden door tot aan de roosters. Ook de bufferbalken zijn oranje geschilderd. In de nieuwe uitvoering is de loc nagenoeg gelijk aan de Portugese soortgenoten van de serie CP 2600.

In januari 2022 komt de 1828 in vrijwel dezelfde grijze huisstijl als de 1829 op de baan. Waar de 1829 nog een zwart/witte streep over de wanden heeft, is deze bij de 1828 rood-wit-blauw. Naast een combinatie van de kleurstelling van de 1829 met de Nederlandse vlag, lijkt de nieuwe verflaag op de 1828 ook op de oude kleurstelling van het Amerikaanse Amtrak.

Wisseling van de wacht

Hoewel er plannen zijn de twee resterende 1800-en van RFO in navolging van het genoemde drietal op te knappen en grijs te schilderen, wordt het duo naar verluid in de loop van 2025 vervangen door locomotieven uit de serie 1700. Hiervoor schaft de vervoerder voormalige NS-locs 1744, 1752, 1761 en 1765 aan. Terwijl de 1744 als onderdelenleverancier dient, moeten de andere drie locs rijvaardig in dienst komen.

De vier locs komen uit de vloot die van december 2019 tot december 2023 als laatste bij NS dienst doet. De locomotieven zijn deze periode vrijwel alleen nog voor de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te zien. De 1761 rijdt in november 2023 bovendien samen met de 1750 de officiële afscheidsrit van de locomotiefserie bij NS.

Op de foto boven dit artikel rijdt RFO-loc 1837 op 8 januari 2024 met een acht uur vertraagde slaaptrein van European Sleeper vanuit Berlijn door Deventer. In de loop van 2025 verdwijnt de loc samen met de 1831 van de baan.