In december 2021 arriveert voor het eerst een locomotief van het type Euro9000 van Stadler in Nederland. Na een kort verblijf bij de werkplaats in Blerick rijdt de multisysteemlocomotief de daaropvolgende maanden een flink aantal testritten op Nederlands grondgebied. Twee jaar later zijn de locomotieven officieel toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet.

De Euro9000 van Stadler Rail is een hybride multisysteemlocomotief, bestemd voor de complete Europese markt. Het Euro9000-platform is doorontwikkeling van de succesvolle EuroDual- en Euro4000-locomotieven. De locs kunnen worden geconfigureerd aan de eisen van de verschillende landen en vervoerders. Zo kunnen ze worden uitgerust met verschillende dieselmotoren en/of accupacks. In tegenstelling tot traditionele dual-mode locomotieven, die alleen zijn uitgerust met dieselmotoren met een relatief laag vermogen voor de zogenaamde last mile, zijn de locomotieven van het Euro9000-platform uitgerust met motoren die vergelijkbaar zijn met die van diesellocomotieven voor de hoofdlijn.

Rail Froce One kondigt in 2020 al aan de loc vanaf 2023 in te gaan in te gaan zetten in Nederland. Hiervoor least de vervoerder in eerste instantie drie exemplaren bij European Loc Pool (ELP). De locomotieven zijn geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast zijn de locs voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW. Het vermogen van de dieselmotoren ligt hiermee zo ongeveer tussen dat van de G1206 en de G2000 van Vossloh.

Voor de eerste test- en toelatingsritten komt op 6 december 2021 de 2019 301 van ELP in Nederland aan. Na een kort verblijf bij de werkplaats van Stadler in Blerick gaat de locomotief vier dagen later naar Zwolle. Vanuit de Hanzestad maakt de loc, vooralsnog alleen op de dieselmodus, nachtelijke proefritten over de Hanzelijn. In de loop van 2022 rijdt de loc ook op andere trajecten als de Betuweroute diverse testritten.

Het duurt uiteindelijk tot 20 december 2023 tot de locomotieven officieel in Nederland en België zijn toegelaten. Eerder dit jaar zijn de locomotieven al goedgekeurd voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland. Zo rijden de locomotieven van RFO al een half jaar voor de toelating in Nederland van en naar Emmerich. Naast RFO zijn ook RTB Cargo en HSL van plan om met de locomotieven naar Nederland te gaan rijden.

De 2019 301 staat op 11 december 2021 na de eerste nachtelijke proefritten op de Hanzelijn opgesteld in Zwolle.

Op de foto’s is de 2019 301 op 11 december 2021 in Zwolle te zien. De voorgaande nacht heeft de loc op de Hanzelijn de eerste nachtelijke proefritten op Nederlands grondgebied gemaakt.