In december 2026 keert na 27 jaar de rechtstreekse treinverbinding tussen Eindhoven en Duitsland terug in het Spoorboekje. DB Regio-dochter Start trekt dat jaar de bestaande RE13 Hamm – Düsseldorf – Venlo door naar Eindhoven Centraal. Arriva verzorgt de exploitatie op het Nederlandse deel van het traject van de zogenaamde Maas-Wupper-Express. Voor de treindienst bestelt Start in februari 2022 bij treinfabrikant Stadler twintig nieuwe treinstellen van het type FLIRT 3.

Op 16 februari 2022 maakt Start Deutschland GmbH bekend dat het bedrijf bij treinfabrikant Stadler twintig treinstellen van het type FLIRT 3 heeft besteld. De treinstellen zijn bestemd voor de nieuwe RE13 Maas-Wupper-Express die vanaf december 2026 tussen Hamm, Düsseldorf, Venlo en Eindhoven gaat rijden. Het is de eerste keer dat de in 2016 opgerichte vervoerder nieuw materieel bestelt.

De treinstellen van het type FLIRT 3 zijn zowel in Duitsland als in Nederland al bij een groot aantal vervoerders te zien. Diverse vervoerders rijden bovendien al met multicourante stellen van het type tussen beide landen. De keuze voor de treinstellen ligt dan ook voor de hand, aangezien ze aan alle toelatingseisen voldoen er inmiddels genoeg ervaring is opgedaan met het materieel. Uiteraard kunnen ook de nieuwe stellen van Start zowel onder de Duitse als de Nederlandse bovenleidingspanning rijden en zijn ze voorzien van het Europese beveiligingssysteem ETCS, het Duitse PZB en de Nederlandse ATB.

De nieuwe treinstellen zijn van het model FLIRT 3XL. De rijtuigbakken van deze stellen zijn zo’n drie meter langer dan die van de treinstellen die momenteel in Nederland te zien zijn. De twintig treinstellen van Start bestaan uit vier rijtuigen en hebben elk 235 zitplaatsen, waarvan 34 in de eerste klasse. Ook zijn er de nodige multifunctionele ruimtes met in totaal plek voor 12 fietsen, rolstoelen of kinderwagens. In elk treinstel zijn twee toiletten aanwezig, waarvan één voor een rolstoelgebruikers toegankelijk is. Uiteraard beschikken de stellen over airconditioning, schermen met actuele reisinformatie, stopcontacten en WiFi.

De nieuwe treinstellen krijgen de groen-witte huisstijl van de vervoerder, zoals te zien is op onderstaande artist impression van Stadler.

Artist impression van de FLIRT-treinstellen die voor Start gaan rijden.

Lees hier het volledige persbericht van Start

FLIRT staat voor Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug. Stadler bouwt zowel elektrisch- als dieselelektrisch aangedreven treinstellen van het type. De samenstelling varieert van twee tot zes rijtuigen. In tegenstelling tot de GTW-treinstellen van dezelfde fabrikant, hebben de FLIRT-stellen geen apart motorcompartiment maar zijn de installaties tussen de cabines en de reizigersafdelingen geplaatst. De stellen zijn in tientallen uitvoeringen bij een groot aantal spoorwegmaatschappijen in diverse Europese landen, Algerije en de Verenigde Staten te zien. In Nederland rijden Arriva, Connexxion, Keolis en NS met treinstellen van het type. Ook zijn de treinstellen via Duitse spoorwegmaatschappijen in Nederland te zien. Inmiddels rijden de stellen van het type FLIRT 3 al in zeven varianten op het Nederlandse spoorwegnet.

Op de foto boven dit artikel zijn Keolis-treinstellen 7303 en 7301 in Blauwnet-huisstijl op 30 maart 2021 bij Mariënheem onderweg als sprinter van Enschede naar Zwolle.

Op de foto’s hier onder de varianten waarin de FLIRT-treinstellen momenteel op het Nederlandse spoorwegnet te zien zijn, respectievelijk bij Arriva, Connexxion, Eurobahn, NS, RNET en VIAS.