In de loop van 2023-2025 komen de nieuwe ICNG-treinstellen in dienst. De nieuwe treinstellen vervangen onder andere alle combinaties van Intercityrijtuigen met TRAXX-locomotieven. Terwijl de locomotieven teruggaan naar de leasemaatschappij biedt NS 275 Intercityrijtuigen uit de jaren ’80 aan voor de verkoop.

Ter vervanging van de rijtuigen van de types Plan E, K en N en voor de uitbreiding van het materieelpark bestelt NS eind jaren ’70 een groot aantal nieuwe rijtuigen. De zogenaamde Intercityrijtuigen zijn gebaseerd op de middenbakken van het Intercitymaterieel. Voor de treindienst tussen Amsterdam en Brussel bouwt Talbot een aparte reeks. Terwijl de normale rijtuigen een geel-blauwe kleurstelling krijgen, hebben de rijtuigen voor de Beneluxdienst een geel-rode kleurstelling. Deze rijtuigen rijden samen met een Belgische locomotieven uit de serie 1180 in trek-duwstammen. In de loop der jaren zijn diverse normale IC-rijtuigen en Beneluxrijtuigen uitgewisseld. Tussen 2000 en 2006 zijn vrijwel alle intercityrijtuigen grondig gemoderniseerd. Voor het rijden van binnenlandse trek-duwtreinen zijn 32 rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuig. De stuurstandrijtuigen voor de Beneluxdienst vallen buiten de revisie en zijn in 2010 terzijde gesteld en niet veel later gesloopt. Voor de treindiensten van NS Hispeed krijgt vanaf 2007 een groot deel van de rijtuigen een wit-roze kleurstelling en een nieuw interieur. Hoewel de inzet van de rijtuigen samen met de locomotieven van het type TRAXX dan nog bedoeld is voor de overbruggingsperiode tussen de opening van de HSL en de komst van de nieuwe V250-treinstellen, blijken ze nog ruim vijftien jaar volop nodig te zijn. Omdat NS van inzet van de V250-treinstellen afziet, worden alle 300 Intercityrijtuigen vanaf 2014 opnieuw gereviseerd en allemaal geschikt gemaakt voor de inzet op de HSL en in de Beneluxdienst. De wit-roze kleurstelling maakt hierbij weer plaats voor de klassieke geel-blauwe Intercityhuisstijl. Diezelfde periode verdwijnen de Intercityrijtuigen uit de overige treindiensten.

In de zomer van 2022 maakt NS bekend dat 275 Intercityrijtuigen te koop staan. NS heeft de rijtuigen na de komst van de ICNG-treinstellen niet langer nodig. De nieuwe treinstellen moeten in de periode 2023-2026 geleidelijk in dienst komen en de diensten van de Intercityrijtuigen met aan beide zijden geleasede TRAXX-locomotieven vervangen. Tijdens de instroom van de nieuwe treinstellen blijven overbodige Intercityrijtuigen telkens een jaar beschikbaar. Op deze manier komt van 2024 tot en met 2026 elk jaar een tranche van 75 rijtuigen beschikbaar. NS verplicht potentiele nieuwe eigenaars dan ook een complete trance over te nemen. Naast deze verplichte afname, moet de nieuwe eigenaar binnen drie maanden alle uiterlijke NS-kenmerken verwijderen. Het gaat hierbij niet alleen om de logo’s maar ook om de geel-blauwe kleurstelling. Bovendien eist NS dat de rijtuigen opnieuw worden ingezet in het vervoer van reizigers. Met het uit dienst gaan van de Intercityrijtuigen neemt NS afscheid van de laatste serie traditionele getrokken rijtuigen.

Op de foto boven dit artikel rijdt NMBS-loc 2815 op 27 augustus 2016 met een sleep Intercityrijtuigen onderweg van Amsterdam naar Brussel door Oudenbosch.