26 juni 2025

In 2015 start RailPromo met het Panorama Rail Restaurant, later bekend als Dinner Train. Ondanks het succes van het rijdende restaurant gaat RailPromo in 2019 failliet en neemt Train Charter Events de trein over. Het bedrijf achter Dinner Train gaat in augustus 2024 echter ook failliet. Een jaar later gaat The Rolling Tables in Nederland én België met een soortgelijk concept van start.

In 2015 start RailPromo met het Panorama Rail Restaurant. Hierbij fungeert een rijdende trein, bestaande uit twee buffetrijtuigen en een panoramarijtuig, als restaurant. De trein rijdt volgens een vaste dienstregeling en is zo, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een charterrit, eenvoudig toegankelijk voor een avondje uit. Het concept blijkt al snel een succes en is in de loop der jaren uitgebreid met extra ritten en verschillende arrangementen. Nadat het panoramarijtuig terzijde gaat, rijdt de trein verder als Dinner Train. In 2019 is Amsterdam Centraal als vaste opstapplek ingeruild voor maar liefst 37 wekelijks wisselende stations.

Van RailPromo naar Train Charter

Datzelfde jaar gaat RailPromo failliet. In het najaar worden de trein en het concept overgenomen door respectievelijk Train Charter Services en Train Charter Events. De opzet van de Dinner Train is hierbij aanzienlijk vereenvoudigd.

Na de coronaperiode is de trein weer aan een opmars bezig. Terwijl TCS extra locomotieven en rijtuigen aanschaft, zorgt TCE voor een aantal nieuwe arrangementen. Ook worden weer extra opstapplaatsen aan de agenda toegevoegd. Begin 2024 maakt Train Charter bekend ook in België met een Dinner Train te gaan rijden. De start van de ritten wordt echter een aantal keer uitgesteld.

Intussen kampt de Dinner Train in Nederland met de financiële gevolgen van de coronapandemie en hoge energieprijzen. Ook vertoont het materieel regelmatig defecten waardoor de trein niet kan rijden. Op 27 augustus 2024 verklaart de rechtbank in Zeeland-West-Brabant Train Charter Events, het bedrijf achter Dinner Train, officieel failliet. Twee maanden later wordt bekend dat er geen geïnteresseerden zijn om de trein over te nemen.

The Rolling Tables

In de zomer van 2025 duikt The Rolling Tables op met een soortgelijk concept als genoemde voorgangers. Het rijdende restaurant rijdt echter slechts één lange rit per avond. Terwijl de Dinner Train uiteindelijk nooit reguliere ritten in België rijdt, gaat The Rolling Tables juist als eerste bij de zuiderburen van start. Zo zijn per 1 augustus vanuit twaalf Belgische plaatsen dinerritten te boeken. Vanaf 15 augustus vertrekt het rijdende restaurant ook vanuit een groot aantal Nederlandse steden.

Naast de reguliere dinerritten biedt The Rolling Tables vanuit Beide landen complete dagtochten aan. Zo is op 1 november 2025 een bezoek aan de Meyer scheepswerf in Papenburg gepland. De trein rijdt vanuit Tilburg via onder andere Rotterdam, Amsterdam en Deventer naar de Duitse stad. Tijdens de rit worden een uitgebreid ontbijt en 5-gangen-diner geserveerd. Op 29 november 2025 biedt The Rolling Tables via dezelfde route een soortgelijk arrangement naar de kerstmarkten in Lüneburg en Hamburg aan. Vanuit België zijn in december kerstmarkten in Cochem en Trier te bezoeken.

The Rolling Tables gaat rijden met rijtuigen van Tran Charter Services/HappyTrain. In Nederland zorgen de voormalige 1700-en van de vervoerder voor de tractie. Het is nog niet bekend welke locomotieven in België voor de trein staan.

De reguliere ritten van The Rolling Tables vertrekken in 2025 in België vanuit Aalst, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik, Mechelen, Oostende, Schaarbeek en Sint-Niklaas. Het rijdende restaurant vertrekt in Nederland vanuit Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaandam en Zwolle. 

Meer informatie op therollingtables.eu 

Op de foto boven dit artikel is TCS-loc 102001 op 26 maart 2022 met de Dinner Train bij Emminkhuizen bezig met het eerste rondje Arnhem – Utrecht – Deventer van die dag. The Rolling Tables maakt voor hun rijdende restaurant eveneens gebruik van het materieel van TCS/HappyTrain. De 102001 staat echter te koop en zal waarschijnlijk niet meer voor de vervoerder in actie komen.