In december 2026 keert na 27 jaar de rechtstreekse treinverbinding tussen Eindhoven en Duitsland terug in het Spoorboekje. De nieuwe DB Regio-dochter Start trekt dat jaar de bestaande RE13 Düsseldorf – Venlo door naar Eindhoven Centraal. Start gaat de treindienst net als vrijwel alle andere grensoverschrijdende regionale verbindingen tussen Nederland en Duitsland uitvoeren met Flirt-treinstellen.

Al sinds de laatste decennia van de 19e eeuw is de grensovergang bij Venlo van groot belang voor het internationale treinverkeer. Naast een belangrijk aandeel in het goederenvervoer, kent de lijn ook verschillende doorgaande reizigersverbindingen. Het treinverkeer bestaat lange tijd voornamelijk uit buurlandtreinen van en naar Eindhoven of Rotterdam en enkele D-treinen en boottreinen van en naar Hoek van Holland. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling bij Spoorslag ’70 laat NS elke twee uur een rechtstreekse intercity tussen Rotterdam en Keulen rijden. In de loop van de jaren ’70 starten de buurlandtreinen in Den Haag.

In 1995 kort NS de treindienst echter in tot Eindhoven – Keulen en vier jaar later staakt de vervoerder al het doorgaande internationale treinverkeer via Venlo. Ter vervanging trekt Deutsche Bahn in 1999 de regionale treindienst door naar Venlo. In de zomer van 2010 neemt Eurobahn het vervoer naar de Nederlandse grensstad over. De treinen rijden als RE13 vanuit Hamm via Düsseldorf en Mönchengladbach naar Venlo. Intussen gaan steeds meer stemmen op om de verbinding weer door te trekken naar Eindhoven.

Op 14 december 2021 wordt bekend dat vervoerder Start, dochteronderneming van Deutsche Bahn, de concessie voor de rechtstreekse treinverbinding tussen Düsseldorf en Eindhoven heeft gewonnen. De concessie is aanbesteed door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr en de vervoersregio van Westfalen-Lippe. Voor de materieelinzet kiest Start voor treinstellen van het type Flirt. Met de multicourante treinstellen van dit type worden al verschillende grensoverschrijdende regionale verbindingen russen Nederland en Duitsland uitgevoerd.

De nieuwe internationale treindienst gaat vanaf december 2026 eenmaal per uur rijden. Op de momenten dat de trein tussen Eindhoven en Düsseldorf rijdt, wordt de de intercity Schiphol – Venlo ingekort tot Eindhoven Centraal en rijdt de sprinter naar Deurne door naar Venlo. Komende jaren werkt ProRail nog aan de benodigde infrastructurele maatregelen. Zo wordt in Venlo een perron verlengd en komen bij station Eindhoven Centraal snellere wissels.

Regionalverkehr Start Deutschland GmbH is in 2016 opgericht als volledige dochteronderneming van DB Regio AG. Het doel van het bedrijf is scherper te concurreren in het regionale vervoer door het optimaal inspelen op de voortdurend wijzigende marktomstandigheden in combinatie met het toepassen van innovaties en de jarenlange ervaring van Deutsche Bahn.

Het bedrijf start in 2018 met de RE5 tussen Hamburg en Cuxhaven. Vanaf december 2021 rijdt de vervoerder ook op vier regionale lijnen van het dieselnetwerk Niedersachsen-Mitte.

Meer informatie over Start op de website startgmbh.com

Op de foto boven dit artikel staan Eurobahn-stellen 7.04 en 6.02 op 26 september 2015 Venlo gereed voor vertrek naar Düsseldorf. De treinstellen zijn van de tweede generatie Flirt-treinstellen en zullen na de overname van de treindienst door Start worden vervangen door moderne multicourante treinstellen van het type.