13 september 2024
In februari 2022 neemt vervoerder VIAS via een noodcontract de een aantal treindiensten van de concessie Niederrhein van Abellio over. Een van de verbindingen is grensoverschrijdende RE19 tussen Düsseldorf en Arnhem. In september 2024 maakt het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr bekend dat VIAS de treindienst ook de nieuwe concessieperiode van december 2025 tot december 2036 mag exploiteren.
Op 6 april 2017 gaat na jaren overleg de eerste frequent rijdende regionale treinverbinding tussen Arnhem en Emmerich van start. Die dag trekt NS-dochter Abellio de RE19 Düsseldorf – Emmerich door naar de Gelderse hoofdstad. De zogenaamde Rhein-IJssel-Express maakt deel uit van de concessie Niederrhein die de vervoerder in december 2016 van DB Regio overneemt. Abellio voert de grensoverschrijdende treindienst uit met zeven multicourante FLIRT3-treinstellen. De treinstellen zijn onderdeel van de poule van twintig stellen van het type van Verkehrsverbund Rhein-Ruhr.
Einde Abellio
De daaropvolgende jaren kent Abellio steeds meer financiële problemen, wat weer leidt tot steeds meer bemoeienis van de belanghebbende autoriteiten. Eén van de maatregelen is dat de bedrijfsactiviteiten van Abellio GmbH en NS in juli 2021 zijn ontvlochten. Vier maanden later maakt Abellio NRW bekend dat het bedrijf per 1 februari 2022 alle activiteiten in Nordrhein-Westfalen staakt.
Enkele dagen eerder maken de drie belanghebbende vervoersautoriteiten, Zweckverband Nahverkehr Rheinland (NVR), Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) al bekend de lopende contracten met het verlieslijdende Abellio willen ontbinden. De genadeklap valt op 30 november, wanneer blijkt dat het bedrijf zelf niet mag meebieden op een noodcontract voor de vijf concessies in de deelstaat.
Overname door VIAS
NVR, NWL en VRR maken begin december bekend dat de treindiensten van Abellio per 1 februari 2022 via concessies worden verdeeld over DB Regio, National Express en VIAS Rail. Laatstgenoemde vervoerder neemt op 1 februari 2022 de exploitatie van de RE19 tussen Düsseldorf en Arnhem/Bocholt, de RB35 tussen Gelsenkirchen en Mönchengladbach en de S7 tussen Solingen en Wuppertal over.
Voor de RE19 en de RB35 gaan ook de twintig FLIRT-treinstellen van Abellio over naar VIAS. In januari maken de logo’s van Abellio op enkele treinstellen al plaats voor die van de nieuwe vervoerder. Na de overname van de concessie krijgen ook de resterende treinstellen de logo’s van VIAS. De kleurstelling blijft in eerste instantie onveranderd. In de loop van 2024 maken de rode accenten op enkele treinstellen al plaats voor groene vlakken, analoog aan de huisstijl van VRR.
Verlenging concessie
Op 12 september 2024 maakt VRR bekend dat VIAS Rail GmbH ook na december 2025 de RE19 en RB 35 van de concessie Niederrhein blijft rijden. De nieuwe concessieperiode loopt tot december 2036. Ook deze periode blijven de twintig FLIRT 3-treinstellen rijden. Hierbij krijgen ook de resterende stellen de groene accenten van VRR.
VIAS GmbH is in augustus 2005 opgericht door de Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main mbH (VGF) en de Rurtalbahn GmbH (RTB) uit Düren. Beide bedrijven beheren de helft van de aandelen. In 2010 neemt de Duitse dochteronderneming van de Deense spoorwegen, Danske Statsbaner Deutschland GmbH de aandelen van VGF over. VIAS Rail exploiteert onder andere sinds december 2005 het ruim 200 kilometer lange netwerk van de Oberwaldbahn. Vijf jaar later komt hier de Rechte Rheinstrecke bij en in december 2011 volgt de Pfungstadtbahn. Sinds eind 2017 is VIAS Rail ook voor Verkehrsverbund Rhein-Ruhr in Nordrhein-Westfalen actief. Op 1 februari 2022 neemt VIAS Rail in die deelstaat drie verbindingen van Abellio over, waaronder de RE19 tussen Düsseldorf en Arnhem.
Lees ook het persbericht van Verkehrsverbund Rhein-Ruhr
Op de foto boven dit artikel staat VIAS-treinstel 25 2302 op 13 juli 2024 op Arnhem Centraal gereed voor vertrek als RE19 naar Düsseldorf. Het treinstel is één van de weinige treinstellen waar de rode accenten plaats hebben gemaakt voor groene.