Begin 2018 neemt Railpromo als eerste commerciële vervoerder drie locomotieven uit de serie 1700 over van NS. Het drietal is voornamelijk voor de Dinner Train te zien. Na het faillissement gaan zowel de locs als het rijdende restaurant over naar Train Charter Services. Terwijl de Dinner Train door de coronamaatregelen aan de kant gaan, verschijnen de locomotieven steeds vaker in het goederenvervoer. Ze worden hierbij voornamelijk gehuurd door de Belgische goederenvervoerder Lineas. Met het oog op het toenemende vervoer neemt Lineas het drietal begin 2022 voor een periode van drie jaar over van TCS.

In maart 2018 neemt Railpromo als eerste commerciële vervoerder drie overbodige locomotieven uit de serie 1700 over van NS. De 1772, 1775 en 1781 zijn min of meer de opvolgers van de 1200-en waarmee de vervoerder sinds 2015 het Panorama Rail Restaurant, later Dinner Train, rijdt. Na een opknapbeurt krijgen de 1781 en 1772 niet alleen de blauw-witte kleurstelling van de vervoerder maar ook respectievelijk de nieuwe nummers 101001 en 101002. Het duo komt in het voorjaar van 2018 in dienst. Naast de Dinner Train rijden de locs regelmatig een gezelschapstrein en een enkele goederentrein. Hiermee verschijnen locomotieven van het type voor het eerst sinds 1994 weer in het goederenvervoer.

De 1775 is een jaar later opgeknapt en voorzien van het nummer 101003. Door het faillissement van Railpromo in augustus 2019 komt de locomotief echter niet in dienst. Ook de andere twee locomotieven gaan bij het faillissement samen met de Dinner Train aan de kant.

In oktober 2019 maakt de Dinner Train een doorstart. Het materieel gaat over naar Train Charter Services. Aan het eind van de maand gaan de eerste ritten onder de vlag van de nieuwe eigenaar Train Charter Events B.V. van start. Ook de 101003 komt hierbij in actie. Nadat de Dinner Train vanaf maart 2020 vanwege de coronamaatregelen niet meer mag rijden, verhuurt TCS de locomotieven steeds vaker aan goederenvervoerders. Het drietal rijdt voornamelijk diverse treinen voor Independent Rail Partner en hun Belgische partner Lineas. Eén van de vaste treinen is van november 2020 tot februari 2022 de containershuttle tussen Coevorden en de Rotterdamse haven. Lineas huurt vanaf december 2020 standaard één van de locomotieven voor het rijden van de dolimetrein tussen Sittard en Onnen. Daarnaast huurt Lineas de locomotieven voor diverse spotdiensten, voornamelijk tussen de Rotterdamse haven en Bad Bentheim.

Met het oog op het toenemende vervoer neemt Lineas de 101001 – 101003 begin 2022 voor een periode van drie jaar officieel over van TCS. De vervoerder kan zo tot 2025 altijd over de locomotieven beschikken. Het is nog niet bekend of het drietal ook kenmerken van de tijdelijke eigenaar krijgt.

In het najaar van 2021 keert de Dinner Train terug op het spoor. Door het uitgebreide takenpakket van de locomotieven 101001 – 101003 is als versterking vanaf september 2021 ook voormalige NS 1835 als 102001 weer rijvaardig gemaakt en in de blauwe huisstijl van TCS gestoken. Terwijl de voormalige 1700-en in het goederenvervoer actief blijven, rijdt de voormalige 1600 met de Dinner Train. Wanneer de 102001 niet beschikbaar is of voor de trein twee locomotieven nodig zijn, huurt TCS een loc van Strukton.

Met de liberalisering van het spoorvoer wordt ook de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen gereorganiseerd. In de periode 2003-2005 is de goederentak grondig gesaneerd en opnieuw gepositioneerd onder de naam B-Cargo. In 2011 wordt het bedrijf als NMBS Logistics een volledig zelfstandige dochteronderneming. Vier jaar later neemt een private partij 69% van de aandelen over van de NMBS. In 2017 verandert de naam van de vervoerder in Lineas. Het bedrijf is inmiddels de grootste private goederenvervoerder van Europa. Het bedrijf werkt samen met diverse spoorwegmaatschappijen, waaronder het Nederlandse Independent Rail Partner.
Meer informatie op Lineas.net

Op de foto boven dit artikel staat de 101001 van TCS op 18 juli 2021 op het Deventer’ goederenemplacement te wachten op de volgende inzet.