De Stichting 2454 CREW is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie in de jaren na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel. Een groot deel van de collectie wordt gebruikt voor de commerciële inzet. Op 1 december 2022 is dieselloc 2296 aan de collectie toegevoegd. De stichting wil ook deze locomotief opknappen om zo weer in te kunnen zetten op het Nederlandse spoor.

De Stichting 2454 CREW is begin november 2019 opgericht voor het beheer van de gelijknamige diesellocomotief. De stichting breidt de collectie in de jaren na de oprichting snel uit met meer voormalig NS-materieel, waaronder andere een Plan U- en een Plan V-treinstel en een voormalige Motorpost. Ook het bijna 100 jaar oude motorrijtuig Jaap is in de collectie opgenomen. Het meeste materieel rijdt rond in de kleurstelling waarin het bij NS uit dienst gaat. Hierdoor ontstaat een unieke verzameling hoofdzakelijk gele historische voertuigen. Bovendien is het materieelpark voornamelijk bestemd voor commerciële inzet en zo met grote regelmaat op het Nederlandse spoorwegnet te zien.

Op 1 december 2022 voegt de 2454 Crew DE-loc 2296 aan de collectie toe. De locomotief gaat in 1997 als één van de laatste exemplaren uit de serie 2200 bij NS Cargo terzijde. In eerste instantie ontfermt de Stichting Museum Materieel Railion zich over de locomotief die dan nog het nummer 2368 draagt vanwege een omnummering begin jaren ’90. Terwijl de stichting de 2225 weer rijvaardig opknapt en in de oorspronkelijke bruine huisstijl schilderd, blijft de 2368 blijft als enige bewaarde radioloc uit de serie geel-grijs. De eerste jaren bij SMMR is de loc nog bedrijfsvaardig. In 2012 neemt Shunter de dieselloc over voor rangeerwerkzaamheden bij de werkplaats in de Waalhaven.

Shunter zet de 2368 echter niet in. In 2019 verkoopt het bedrijf de loc aan de Stichting Erfgoed Hengelo. De stichting wil de loc een plek geven bij het Oyfo Techniekmuseum. Belangrijke reden is dat de locomotieven uit de serie 2200 gedeeltelijk in Hengelo zijn gebouwd. De stichting vindt echter geen geschikte locatie voor de loc zodat deze in de Waalhaven blijft staan. Op 1 december 2022 neemt de Stichting 2454 Crew de locomotief over. Hierbij krijgt de loc weer het originele nummer 2296. Die maand staat de loc nog bij Alstom, inmiddels eigenaar van de werkplaats, in Rotterdam om transportklaar gemaakt te worden. De 2454 Crew is van plan de locomotief weer rijvaardig te maken en net als het andere materieel weer in te kunnen zetten voor commerciële ritten.

Om de laatste stoomlocomotieven te vervangen, laat NS in de jaren ’50 maar liefst 280 diesellocomotieven bouwen. Om de locs zo snel mogelijk in te kunnen zetten, kiest NS voor twee bestaande ontwerpen. De serie 2400 is naar Frans voorbeeld gebouwd, de serie 2200 naar Amerikaans ontwerp. De 150 locs van de serie 2200 zijn in Nederland en Frankrijk gebouwd. In januari 1955 komt de 2201 als eerste exemplaar op de baan. In 1958 zijn alle locomotieven van beide series in dienst en gaat de laatste stoomloc terzijde. De locs van de serie 2200 hebben een uitgebreid takenpakket. Zo rijden ze in de begintijd niet alleen goederentreinen maar ook veel reizigerstreinen. Tussen 1970 en 1987 rijden ze opnieuw trek-/duwtreinen in de reizigersdienst. De locs zijn ook actief als trekkracht voor zware ertstreinen en rijden hierbij vaak in vierspan. Daarnaast zijn de locomotieven veelvuldig ingezet op de grote rangeerterreinen. In 1995 verkoopt NS Cargo 25 locomotieven aan de NMBS. De laatste Nederlandse exemplaren gaan enkele jaren later buiten dienst. Enkele locs rijden hierna nog lange tijd bij Strukton. Maar liefst twaalf locomotieven zijn opgenomen in collecties van museumorganisaties:

  • 2203, VSM, geel-grijs, plukloc
  • 2205, SHD, geel-grijs, rijvaardig
  • 2207, VSM, geel-grijs, plukloc
  • 2215, Spoorwegmuseum, geel-grijs, rijvaardig
  • 2225, SMMR, bruin, rijvaardig
  • 2233, VSM, bruin, rijvaardig
  • 2264, Spoorwegmuseum, geel-grijs
  • 2275, SHD, bruin
  • 2278, STAR, geel-grijs, rijvaardig
  • 2282, SHD, Strukton-geel, rijvaardig
  • 2296, 2454 Crew, geel-grijs
  • 2299, VSM, bruin, rijvaardig

Op de foto hierboven de 2296 met het logo van de 2454 Crew in Rotterdam. Bron: de Facebookpagina van de 2454 Crew.

Op de foto boven dit artikel de line-up van klassieke NS-diesels voor monumentale locomotiefloods in Roosendaal tijdens Open Monumentendag op 12 september 2021. Van links naar rechts zijn de 232 van de Stichting 2454 Crew, de 603 van RailPro, de 2225 van SMMR en de 2454 te zien.