De komst van nieuwe vervoerders zorgt na de eeuwwisseling al snel voor meer kleur op het spoor naast het NS-geel. Terwijl de meeste vervoerders in eerste instantie eigen kleurschema’s hanteren, bepalen opdrachtgevers tegenwoordig steeds vaker het uiterlijk van de trein. De verbinding Zutphen – Oldenzaal zorgt misschien wel voor de meeste wisselingen. In 2003 verschijnen hier in eerste instantie de hoofdzakelijk gele LINT-treinstellen van Syntus. Tien jaar later zijn stellen in het rood gestoken, compleet met Twents Ros. Nog geen vier jaar later worden de eerste LINT-en Blauwnet-blauw. Vanaf december 2023 valt de verbinding onder RRReis en krijgen de stellen de kleuren wit, paars, blauw en groen. Gezien geplande elektrificatie van het baanvak, is het waarschijnlijk de laatste kleurstelling van de stellen.

Nadat eind jaren ’80 de laatste Plan E-rijtuigen uit dienst gaan, rijdt het complete materieelpark van NS in de bekende gele huisstlijl rond. Alleen buitenlands materieel en een enkel treinstel met totaalreclame zorgt nog voor enige variatie. Ook de komst van de eerste nieuwe vervoerders zorgt in de reizigersdienst niet direct voor andere kleuren. Pas na de eeuwwisseling komen de rode GTW-treinstellen van Arriva en de blauwe Protos van Connexxion op het spoor. Hierna volgen meer vervoerders en kiezen ook de regionale opdrachtgevers voor verschillende kleurstellingen.

De treindienst met de meeste kleurwisselingen is misschien wel de verbinding Zutphen – Oldenzaal. Na de overname door Syntus in 2003 verschijnen hier de LINT-treinstellen. De treinstellen zijn eerste instantie nog hoofdzakelijk in het klassieke ‘OV-geel’ gestoken. In mei 2011 wint Syntus opnieuw de concessie voor de exploitatie van de verbinding. Voor de dienst op het baanvak zijn negen treinstellen grondig opgeknapt en voorzien van een verkeersrode kleurstelling met witte deuren. Naast de cabines verschijnen gestileerde afbeeldingen van het Twentse Ros. In mei 2013 komt de 36 als eerste gemoderniseerde LINT weer in dienst. De nieuwe kleurstelling is feitelijk de opvolger van de oude donkerrode Twents-huisstijl die al sinds 2007 op treinstellen 44 en 45 te zien is. Ook deze twee stellen krijgen in de zomer van 2014 de nieuwe huisstijl.

Drie jaar nadat de 45 als laatste treinstel in de rode Twents-bestickering op de baan verschijnt, wordt het stel als eerste in de blauwe kleurstelling van het zogenaamde Blauwnet gestickerd. Begin november 2017 verschijnt het treinstel in de kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer op de baan. Tegelijkertijd maken de logo’s van Syntus plaats voor die van moederbedrijf Keolis. De daaropvolgende weken krijgen nog enkele stellen de nieuwe blauwe huisstijl. Door de hoge defectenstand van het kleine materieelpark blijven de 40, 43 en 44 tot begin 2020 in de rode kleurstelling rijden. Wel verschijnt eind 2018 de naam Blauwnet op de treinen. In de eerste twee maanden van 2020 is ook het laatste drietal in de werkplaats van Transit Oost in Winterswijk in een blauw jasje gestoken.

Intussen wordt ruim een jaar na de start van Blauwnet bekend dat de spoorlijn Zutphen – Oldenzaal als eerste spoorlijn onder de nieuwe merknaam RRReis wordt aanbesteed. Waar Blauwnet nog de merknaam voor het OV in Overijssel is, werkt de provincie onder de naam RRReis samen met Flevoland en Gelderland. De huisstijl van RRReis is wit met paarse, blauwe en groene tinten. De exploitatie van de spoorlijn onder de naam treinRRReis gaat in december 2023 van start.

In afwachting van de elektrificatie van het baanvak Zutphen – Hengelo, die in 2028 gereed moet zijn, mag de eventuele nieuwe vervoerder de treindienst met de oude Linten blijven uitvoeren. Voor die laatste jaren krijgen de treinstellen dus nog één keer een andere kleurstelling.

RRReis is de merknaam waaronder de verschillende vormen van regionaal openbaar vervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel worden geëxploiteerd. Keolis is in december 2020 de eerste vervoerder die onder de naam RRReis in de regio IJssel-Vecht gaat rijden. Vanaf december 2022 valt ook de concessie Rijn-Waal onder RRReis. Hierbij vervalt de naam Breng. Vanaf december 2023 gaat ook de nieuwe concessie in Twente en de noordelijke Achterhoek onder de naam RRReis van start. De concessie bevat ook de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal en hiermee de eerste treinverbinding onder de merknaam RRReis. Ook de Valleilijn gaat onder RRReis vallen. De startdatum van de nieuwe concessie van deze treinverbinding is echter nog niet bekend.

Het RRReis-logo in voor het treinverkeer.

Op de foto boven dit artikel rijdt LINT 41 op 19 september 2017 als stoptrein van Oldenzaal naar Zutphen halverwege Almen en Eefde. Het treinstel heeft hier de Twents-rode huisstijl.