Op zondag 10 december 2023 gaat in heel Europa de nieuwe dienstregeling voor OV-bedrijven van start. Twee maanden eerder is de nieuwe dienstregeling 2024, ook voor Nederland, al te raadplegen op de website van Deutsche Bahn. Op deze pagina een globaal overzicht van de wijzigingen op de grensoverschrijdende treinverbindingen. Hierbij is de versnelling van de IC Berlijn waarschijnlijk de grootste verandering. Daarnaast gaat in april 2024 een nieuwe snelle verbinding tussen Rotterdam en Brussel van start en wordt in de loop van het jaar het ICE-materieel tussen Amsterdam en Frankfurt vervangen.
Duitsland
Zoals eerder vermeld wordt de IC Berlijn vanaf 10 december 2023 met een half uur versneld. Ook wordt de European Sleeper in het voorjaar van verlengd naar Praag. Tussen Amsterdam en Frankfurt wordt het ICE-materieel vervangen. De dienstregeling van het regionale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland blijft in 2024 grotendeels ongewijzigd. Hieronder van noord naar zuid een overzicht van de aanpassingen per grensovergang:
Bad Nieuweschans – Weener
Ook in 2024 is de in december 2015 onherstelbaar beschadigde Friesenbrücke bij Weener nog niet hersteld. Tussen Groningen en Weener blijven de treinen in hetzelfde patroon rijden. Daarnaast verzorgt Arriva nog altijd de vervangende busdiensten naar Leer.
Hengelo – Oldenzaal – Bad Bentheim
De IC Berlijn wordt bij het ingaan van de dienstregeling 2024 met een halfuur versneld. Naast de stops in onder andere Almelo en Wolfsburg vervalt door de inzet van Vectrons ook de locomotiefwissel in Bad Bentheim. De tussenstop van bijna een kwartier wordt hier ingekort tot drie minuten. De eerste trein vanuit Amsterdam vertrekt een uur later dan in 2023. De laatste trein vanuit Berlijn vertrekt een uur eerder. De dienstregeling tussen Amsterdam en Berlijn is voortaan elke dag van het jaar gelijk. Naast de oude locomotieven van de serie 1700 verdwijnt ook het Bord Bistro-rijtuig bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de IC Berlijn. De DB stelt alle rijtuigen met zogenaamde draai-vouwdeuren in december 2023 buiten dienst.
European Sleeper stopt vanaf het ingaan van de dienstregeling 2024 in Nederland ook op Schiphol. De trein rijdt vanaf 25 maart 2024 vanuit Berlijn door naar Dresden en Praag. De dienstregeling van de RB61 verandert niet.
Enschede – Gronau
De dienstregelingen van de RB51 naar Dortmund en de RB 64 naar Münster blijven nagenoeg ongewijzigd.
Arnhem – Zevenaar – Emmerich
De dienstregelingen van de ICE tussen Amsterdam en Frankfurt en de RE19 naar Düsseldorf blijven eveneens ongewijzigd. De Nightjet naar Oostenrijk vertrekt een halfuur eerder uit Amsterdam en rijdt in Duitsland via een minder vertragingsgevoelige route. Ook moeten reizigers rekening houden met de langdurige buitendienststellingen van het baanvak Emmerich – Oberhausen. De ICE en Nightjet rijden hierdoor in januari 2024 twee weken via Venlo. Ook van half mei tot half juni en heel november 2024 worden de treinen omgeleid. Volgens plan gaan in het voorjaar van 2024 de eerste ICE-3 Neo-treinstellen tussen Amsterdam en Frankfurt rijden. Deze nieuwe treinstellen moeten de huidige storingsgevoelige ICE-3M-stellen vervangen.
Venlo – Kaldenkirchen
De dienstregeling van de RE13 tussen Venlo en Hamm blijft ongewijzigd.
Heerlen – Herzogenrath
Hoewel het plan is dat de doorgaande sneltrein tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen in december 2023 na vijf jaar vertraging gaat rijden, is de start van de zogenaamde Drielandentrein opnieuw uitgesteld. Het is de bedoeling dat de treinen in het voorjaar van 2024 gaan rijden. Tot dan blijft treindienst van de RE18 tussen Maastricht, Heerlen en Aachen ongewijzigd ten opzichte van 2023.
België
Zoals hierboven genoemd, gaat de zogenaamde Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland in de loop van 2024 rijden. Ook gaan in het voorjaar de eerste snelle Beneluxtreinen tussen Rotterdam en Brussel rijden. De treinen zijn een voorbode van de snellere en frequentere treindienst tussen Nederland en België via de Hogesnelheidslijn vanaf 2025.
Roosendaal – Essen
Hoewel al jaren wordt gesproken over een frequentieverhoging tussen Roosendaal en Essen blijft de dienstregeling via de oudste grensoverschrijdende spoorwegverbinding met België ook in 2024 ongewijzigd.
Hogesnelheidslijn Zuid
Ook de dienstregelingen van Eurostar en IC Brussel via de hogesnelheidslijn veranderen niet bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024. Vanaf 15 april 2024 gaat vier keer per dag een rechtstreekse trein tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid rijden. De trein stopt onderweg alleen op Antwerpen Centraal en is zo’n 50 minuten sneller dan de reguliere IC Brussel via Breda. De trein is een voorbode van de nieuwe snelle uurdienst tussen Amsterdam en Brussel die vanaf 2025 gaat rijden. Gezien de rijtijden lijkt het erop dat de nieuwe snelle intercity met ICNG-materieel gereden gaat worden.
Maastricht – Liège
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2024 zou met vijf jaar vertraging de zogenaamde Drielandentrein van Arriva tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen van start moeten gaan. Wegens ’technische uitdagingen’ is de start van de treindienst uitgesteld tot het voorjaar van 2024. Vanaf december 2023 schuift de NMBS de ‘oude’ treindienst tussen Liège en Maastricht alvast met een halfuur op zodat deze in het pad van de nieuwe Drielandentrein gaat rijden.
De nieuwe (internationale) dienstregeling 2024 is alvast te bekijken op bahn.de.
Op de foto boven dit artikel wordt E-loc 1739 op 24 september 2023 in Bad Bentheim klaargezet om de IC Berlijn naar Amsterdam te brengen. Een beeld dat vanaf 10 december 2023 niet meer te zien is.