E-loc 1215 komt in mei 1952 bij NS in dienst. In 1998 gaat de loc met de laatste soortgenoten van de serie 1200  terzijde. Vanaf het daaropvolgende jaar is de locomotief onder nummer 1251 bij verschillende vervoerders actief. Op zeventigjarige leeftijd is de loc opnieuw opgeknapt om in de zomer van 2022 na stilstand van bijna twee jaar weer voor Railexperts aan de slag te gaan.

Na de Tweede Wereldoorlog laat NS verschillende series elektrische locomotieven bouwen. De serie 1200 bestaat uit 25 locomotieven die in 1952 en 1953 in dienst komen. Na een jarenlange inzet in zowel reizers- als goederendienst, gaan de locomotieven vanaf 1970 vooral de intercity’s tussen Zandvoort en Zuid-Limburg rijden. Tussen 1978 en 1983 zijn alle exemplaren gerenoveerd. Met de komst van de serie 1600 begin jaren ’80, schuift de serie 1200 door naar andere getrokken reizigerstreinen. Bij de splitsing van het reizigers- en goederenvervoer in 1995 keren de locs grotendeels terug in de goederendienst.

Na de buitendienststelling van de laatste exemplaren in 1998 wil NS de locs zo snel mogelijk slopen. Met het oog op de opkomst van concurrerende goederenvervoerders zijn de laatste locomotieven, in tegenstelling tot eerder terzijde gestelde locs, in opvallend snel tempo ontmanteld en naar de Amsterdamse Westhaven gebracht om gesloopt te worden. Hoewel een deel van de locomotieven nog niet afgeschreven is, zijn alle exemplaren, behalve de 1214 en 1218, al naar Amsterdam overgebracht wanneer de rechter in juli 1998 een sloopverbod instelt. Het verbod houdt in dat NS geen misbruik mag maken van een economische machtspositie en naast de sloper ook andere partijen de kans moet geven de locomotieven aan te schaffen. Door het verbod zijn de twee genoemde locs en de 1208, 1215, 1224 en 1225 van de snijbranders gered. Vier van de zes locomotieven zijn weer dienstvaardig gemaakt voor ACTS. Later komt ook de 1221, die als plukloc bij de Werkgroep 1501 fungeert, ook weer in dienst bij de goederenvervoerder.

De meeste locomotieven houden het hierna bij verschillende vervoerders nog flink wat jaren vol. Recordhouder is de 1215 die sinds 1999 het nummer 1251 draagt. De locomotief komt in mei dat jaar in paars-gele kleurstelling bij ACTS in dienst. Na tien jaar gaan de laatste 1200-en bij de goederenvervoerder terzijde. Per 1 juli 2010 gaat de 1251 samen met de 1252, 1254 en 1255 over naar EETC. Hier krijgt de loc een rood-gele kleurstelling. Het charterbedrijf staakt echter bijna vijf jaar later alle activiteiten. In maart 2016 komt de 1251 weer als 1215 in dienst voor het rijden van de Dinner Train, dan nog Panorama Rail Restaurant. De loc krijgt hiervoor de blauwe kleurstelling van RailPromo. Ruim een jaar later geeft RailPromo de voorkeur aan modernere locomotieven.

Eind 2017 is de loc, die inmiddels particulier eigendom is, onder beheer van voertuighouder Fairtrains opgeknapt en hierbij weer in de oude ACTS-kleurstelling gestoken. Ook krijgt de loc het nummer 1251 terug. Vanaf half december 2017 wordt de loc verhuurd aan Railexperts. Op de plaats van het ACTS-logo staat voortaan het logo van de nieuwe vervoerder. Naast het verzorgen van diverse materieeloverbrengingen staat de locomotief voornamelijk als reserve opgesteld voor het rijden van Alpen Expressen. Op 19 en 21 januari 2018 staat de locomotief voor het eerst voor de vakantietrein. Hoewel de loc buiten het wintersportseizoen amper in actie komt, staakt Railexperts de huur van de loc pas na de komst van een drietal 1600-en in september 2020. Bijna twee jaar later neemt Railexperts de locomotief weer in dienst. Na een opknap- en schilderbeurt met behulp van de 2454 Crew rijdt de 1251 op 9 juli 2022 weer met rijtuigen van een gezelschapstrein. Nu rechtstreeks onder de vlag van Railexperts.

Op de foto boven dit artikel rijdt E-loc 1251 op 21 januari 2018, dan nog gehuurd door Railexperts, bij Hillegom met de Alpen Express naar eindbestemming Leiden Centraal.