Nieuws

In december 2018 neemt Qbuzz de exploitatie van de MerwedeLingelijn als onderdeel van de concessie Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem (DMG) over van Arriva. Eén van de eisen is dat de GTW-treinstellen die Arriva op de lijn laat rijden, overgaan naar de nieuwe vervoerder. De bedoeling is dat Qbuzz de treinstellen zowel vanbinnen als aan de buitenzijde aanpast aan de R-net huisstijl. Naast de zwart-rode kleurstelling, krijgen de stellen een nieuw interieur met USB-aansluitingen en WIFI. Een jaar later verschijnt slechts één treinstel gedeeltelijk bestickerd op de baan en is nog geen enkel stel van een nieuw interieur voorzien.

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik organiseert in het laatste weekend van oktober 2019 het IJzeren Eeuw Weekend. In dat weekend wordt gevierd dat de steden in de zogenaamde Historische Driehoek vanaf 1884 zijn aangesloten op het Nederlandse spoorwegnet. Na de Gouden Eeuw zorgt de IJzeren Eeuw opnieuw voor een grote ontwikkeling van de streek. Tussen Hoorn en Medemblik rijdt de SHM een uitgebreide dienstregeling. Tussen Medemblik en Hoorn vaart de historische veerboot Friesland en tussen Enkhuizen en Hoorn pendelt museumtreinstel 273 van het Spoorwegmuseum.

In 2015 presenteert RailPromo het Panorama Rail Restaurant. Na drie seizoenen vanuit Amsterdam te rijden, gaat de het rijdende restaurant, inmiddels onder de naam Dinner Train, vanaf eind maart 2019 het hele land door. Het plan is om in een periode van een jaar met de trein, bestaande uit vier rijtuigen en aan beide zijden een voormalige NS-loc uit de serie 1700, vanaf maar liefst 37 verschillende stations te vertrekken. Op 6 augustus 2019 wordt RailPromo echter failliet verklaard, waarmee een einde aan het rijdende restaurant komt. Begin oktober 2019 wordt bekend dat de Dinner Train een doorstart maakt. Aan het eind van de maand gaan de eerste ritten onder de vlag van de nieuwe eigenaar Train Charter Events B.V. van start.

Begin 2004 wordt de Stichting Mat'64 opgericht. In augustus 2011 krijgt de stichting van NS het terzijde gestelde treinstel 904 toegewezen. Het stel vervangt het eerste treinstel van de stichting, de 419 die na een aanrijding in Leidschendam aanzienlijk is beschadigd. De 904 is op verschillende plaatsen in het land gestald en nadat de laatste Plan V-treinstellen buiten dienst gaan, opgeknapt en weer rijvaardig gemaakt. Sinds 2018 is de 904 te huur voor gezelschapsritten. Door jarenlange stilstand in de buitenlucht en schoonmaakwerk na vandalisme, is het stel dan al aardig verkleurd. In juli en augustus 2019 is de 904 door vrijwilligers weer geheel geschilderd zodat het treinstel er weer als nieuw uitziet!

Om te voldoen de eisen van de Stadsregio Arnhem Nijmegen bestelt Connexxion in 2011 negen GTW-treinstellen voor de treindienst tussen Arnhem en Doetinchem. In de praktijk blijken de drie composities van drie stellen echter nogal ruim bemeten en na het overnemen van de verantwoordelijkheid voor de treindienst door de provincie rijden de treinen doorgaans in kortere samenstelling. Overbodige treinstellen verschijnen achtereenvolgens op de Maaslijn en de Valleilijn. Ze versterken echter nooit het materieelpark van Arriva, de vervoerder die de overige regionale treindiensten in Gelderland exploiteert. Half augustus 2019 komt hier verandering in en huurt Arriva twee Breng-stellen voor de verbinding Arnhem - Tiel om zo met Gelderse GTW-stellen de treindienst op de noordelijke diesellijnen te versterken.

Van 2 tot en met 15 juni 2019 stopt Keolis bij wijze van proef op de Zwolse voorstadshalte Stadshagen. De halte is net als de modernisering van het Kamperlijntje al halverwege 2017 gereed. De opening is gepland bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2018, waarbij de elektrische FLIRT-treinstellen van Keolis het tragere DM'90 van NS op de verbinding vervangen. Door de slechte bodemgesteldheid blijkt de maximaal toelaatbare snelheid op de lijn echter niet toereikend om de voorstadshalte te bedienen en zo blijft Zwolle Stadshagen een spookstation langs het korte traject. Na veel gesteggel, is Keolis van plan om vanaf december 2019 de halte alsnog in de dienstregeling op te nemen. Een half jaar daarvoor test de vervoerder de geplande dienstregeling.