Nieuws

Op 19 mei 2019 raakt museumtreinstel 766 van Stichting Hondekop tijdens of na enkele roestrijdritten onder andere aan de wielbanden beschadigd. Vanwege het noodzakelijke herstel is het treinstel niet inzetbaar en gaat de geplande donateursrit van 7 juli dat jaar niet door. Het treinstel is in november overgebracht naar de Eindhovense kuilwielenbank en in december vindt in Leidschendam het nodige onderhoud plaats. Op 22 december keert het treinstel terug naar de thuisbasis in Nijmegen. In plaats van de traditionele Oliebollenrit kiest de stichting voor een Nieuwjaarsrit om weer met donateurs op pad te kunnen.

In de jaren '80 aangeschaft als echte spitstrein en in de jaren '90 om de snelle reizigersgroei door de verstrekking van OV-jaarkaarten aan militairen en studenten op te vangen, na 30 jaar ingeruild voor lage vloeren en hogere frequenties. In december 2019 neemt NS, na een aantal pogingen in de periode 2011-2013, definitief afscheid van de laatste gele stoptreindubbeldekkers. Hiermee komt na 51 jaar ook een eind aan de gele NS-huisstijl met de bekende blauwe reclamebanden. Ook verdwijnen de veelvuldig gebruikte rode sprinterbanken en de beruchte spartaanse groene bankjes.

Op zondag 15 december 2019 is bij alle Ov-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2020 van start gegaan. Vooral rond Amersfoort zijn er diverse veranderingen ten opzichte van het voorgaande Spoorboekje. Door de succesvolle introductie van de Sprinter Nieuwe Generatie op diverse baanvakken, kan NS vanaf december 2019 de rijtijden van diverse sprinterdiensten met enkele minuten versnellen. De komst van de SNG-treinstellen betekent ook het einde van het ongereviseerde dubbeldeksmaterieel in de sprinterdiensten. Bovendien gaat in de loop van 2020 een groot aantal SGM-treinstellen terzijde. Maar liefst drie stations krijgen in december 2019 een andere naam.

Op 24 november 2019 maakt Plan V-treinstel 466, inmiddels bekend als De Karel, een introductierit voor genodigden en belangstellenden. Het treinstel maakt die dag onderweg van de Zutphense werkplaats naar standplaats Blerick een grote rondrit door Zuid- en West-Nederland. De Karel is hiermee naast de 876 van het Spoorwegmuseum en treinstel 904 van de Stichting Mat'64 het derde rijvaardige Plan V-treinstel.

In de jaren '70 bedoeld als speciaal Randstadmaterieel voor het opkomende voorstadsvervoer. Later in diverse vormen opnieuw als modern voorstadsvervoer verbouwd tot 'sta-trein'. En tenslotte het eerste materieel dat de Sprinter als nieuw treintype van NS een gezicht geeft. Inmiddels al ruimschoots de veertig gepasseerd en het laatste sprintermaterieel zonder gelijkvloerse instap. Na enkele schadestellen gaan de eerste Sprinters van de eerste generatie vanaf december 2019 planmatig terzijde. De treinstellen gaan verspreid over twee jaar buiten dienst.

Sinds jaar en dag wordt 'roest gereden' om, bijvoorbeeld na werkzaamheden, de werking van de spoorstroomlopen te kunnen garanderen. Sinds 2007 is Stichting Holland Spoor onder de naam Roestrijden.nl actief als bemiddelaar bij het uitvoerden van deze zogenaamde roestritten, bij voorkeur met historisch spoorwegmaterieel. In het najaar van 2019 is voornamelijk de hybride diesel-elektrische combinatie uit de jaren '50 van E-loc 1251 en DE-loc 2454 in deze ritten te zien.