Nieuws
Wordt de Maaslijn ooit nog geëlektrificeerd?
In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Op 25 oktober 2023 wordt bekend dat Swietelsky de hervatte aanbesteding heeft gewonnen. Tegelijkertijd meldt het mini...
Lees meerHerinrichting achterterrein Spoorwegmuseum in volle gang
In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express. Het terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en lijkt niet echt bij het museum te horen. In november 2023 start de herinrichting van het terrein waarbij naast meer groen ook meer ruimte komt voor spoorse elementen, waaronder twee treinenkoppen. Op 18 mei 2024 wor...
Lees meerVSM organiseert na 8 jaar weer een dieseldag
Ondanks de naam, beschikt de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij over een grote collectie diesellocomotieven. Eens in de zoveel tijd organiseert de VSM dan ook een speciale dieseldag. Deze fotodag komen de klassieke lijndiesels van NS historisch verantwoord in actie op de Koningslijn. Hoewel de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in eerste instantie is opgericht om toeristen met ouderwetse stoomtreinen over de Veluwe te vervoeren, bouwt de organisatie...
Lees meerEuropean Sleeper rijdt door naar Praag
Met de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein in vijf jaar van NS en ÖBB, zien ook commerciële partijen brood in de revival van de slaaptrein. Eén van de partijen is het Belgisch-Nederlandse European Sleeper die met nachttreinen van Brussel via Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag wil gaan rijden. Nadat de startdatum een aantal keer is uitgesteld, rijdt de eerste zogenaamde Good Night Train op 25 mei 2023. In eerste instantie rijden de tr...
Lees meerNa 50 jaar weer pakketvervoer in reizigerstreinen?
In 1979 komt een eind aan het gecombineerde vervoer van pakketten en passagiers. Achttien jaar later komt definitief een eind aan het postvervoer per spoor. Met de groeiende drukte op de wegen en het autoluw maken van binnensteden gaan steeds meer stemmen op om het vervoer van pakketten en bijvoorbeeld winkelwaren weer met reizigerstreinen te laten plaatsvinden.Met de komst van de eerste treinen wordt gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ...
Lees meerDak van de Hofbogen voor één keer opengesteld
In 2010 komt na ruim honderd jaar een eind aan het spoorvervoer op de eerste kilometers van de Hofpleinlijn. Het betonnen viaduct waarover de spoorlijn door de stad slingert, heeft sinds 2002 de status van Rijksmonument. Na de sluiting is het viaduct opgeknapt en is het wachten op een nieuwe bestemming voor het bijna 2 kilometer lange dak. Buiten het voormalige station Hofplein, is het dak van het viaduct niet toegankelijk. In de periode 2025-2027 ...
Lees meerNieuwe treinen voor de MerwedeLingelijn
Tien jaar na de eerste bestelling van NS, maken de provincie Zuid-Holland en Qbuzz op 15 maart 2024 bekend een reeks Civity van de Spaanse treinenbouwer CAF aan te schaffen. De treinstellen bestemd ter vervanging van de huidige GTW-treinstellen op de MerwedeLingelijn. Vervanging is nodig omdat binnen afzienbare tijd het beveiligingssysteem ERTMS wordt uitgerold in de regio Dordrecht en ombouw van de huidige vloot te duur is.Eind december 2006 neemt...
Lees meerArriva wil extra nachttreinen rijden
Sinds enkele jaren richt vervoerder Arriva zich niet alleen op de regionale concessies maar ook op de 'gaten' die NS in de dienstregeling laat vallen. Vanaf december 2022 rijdt de vervoerder elk weekend een nachttrein tussen Maastricht en Schiphol. In januari 2023 komt hier een nachttrein tussen Groningen en de luchthaven bij. In maart 2024 meldt Arriva zich bij de ACM met een aanvraag voor extra nachttreinen tussen Zwolle en Schiphol. Sinds enkel...
Lees meerLaatste maanden voor ICE 3M-treinstellen
In 1994 bestelt de Deutsche Bahn dertien ICE 3M-treinstellen voor het grensoverschrijdende verkeer. Een jaar later bestelt NS vier treinstellen van de serie. De treinstellen komen tussen 1997 en 2000 in dienst. Vanaf eind 2000 rijden de treinstellen de ICE-dienst Amsterdam – Keulen – Fankfurt. Later zet de DB de stellen ook in tussen Frankfurt, Brussel en Parijs. Nog geen twintig jaar later krijgen de stellen steeds meer met hardnekkige storingen t...
Lees meerMuseumtreinen klaargestoomd voor het nieuwe rijseizoen
Met Pasen in het vooruitzicht, wordt het materieel van de Nederlandse museumverenigingen weer klaargestoomd voor een nieuw rijseizoen. Het nieuwe seizoen begint bij de meeste verenigingen op 1e Paasdag. Aangezien de meeste museumverenigingen met diverse arrangementen tegenwoordig bijna het hele jaar rond rijden, vinden anno 2024 vrijwel geen extra activiteiten op deze dag plaats. Naast de reguliere rijdagen zijn in de loop van het jaar ook weer enk...
Lees meerDrielandentrein gaat na 5,5 jaar uitstel van start
Met de decentralisatie van de Limburgse stroptreindiensten wordt ook een rechtstreekse treinverbinding tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen aangekondigd. Doordat de treinen niet aan de Belgische eisen voldoen, gaat de geplande Drielandentrein begin 2019 alleen tussen Maastricht en Aachen rijden. In het voorjaar van 2023 bereiken de betrokken partijen alsnog een akkoord zodat de volledige treindienst eind 2023 van start kan. Twee maanden voor...
Lees meerEigenaar DE-loc 2413 laat van zich horen
Jarenlang staan drie voormalige NS-locomotieven uit de serie 2400 in het Belgische Raeren. In 2016 gaat de 2424 naar de SGB en belandt de 2454 bij de voorloper van de gelijknamige stichting. In de zomer van 2019 haalt een particulier DE-loc 2413 als laatste van het drietal weer naar Nederland. Het blijft lange tijd onbekend wie de locomotief heeft gekocht en waar deze zich bevindt. Na bijna vijf jaar verschijnt echter de website van de Stichting Be...
Lees meer