Nieuws

In december 2018 komt de voormalige NS-loc 1830 in dienst bij RFO. De locomotief is als 9908 na het faillissement van Locon samen met de 9902-9906 en 9909 in augustus 2017 overgenomen door Rail Innovaters Group die de locomotieven onderbrengt bij RailReLease. In de loop der jaren gaan alle bedrijfsvaardige locs voor Rail Force One rijden. Terwijl de meeste locs de oranje Locon-huisstijl behouden, rijdt de 1829 sinds de zomer van 2018 in een grijze uitvoering van RFO. Hier lijkt het bij te blijven tot de 1830 in het voorjaar van 2020 ineens met twee verschillende neuzen en één geheel oranje zijwand op de baan verschijnt. Een half jaar later is op de oranje zijde het RFO-logo toegevoegd. Aangezien op één wand nog steeds een witte streep uit de Locon-tijd te zien is, lijkt de geleidelijke metamorfose van de loc nog niet af.

Met het verdwijnen van de conventionele getrokken reizigerstreinen en de dubbeldeks-trekduwtreinen, is de serie 1700 van NS in 2020, op enkele exemplaren na, nagenoeg overbodig. Terwijl al tientallen locomotieven ruim 25 jaar na de bouw alweer zijn gesloopt, vinden diverse exemplaren hun weg naar een nieuwe werkgever. Zo gaat een drietal naar Railpromo en schaft ook Strukton drie locs uit de serie aan. In september 2020 volgt DC Tractie met de aanschaf van maar liefst vijf locomotieven uit de serie 1700.

Op 3 april 2020 rijdt de 1616 als laatste 1600 van DB Cargo vrijwel onopgemerkt de laatste rit voor de vervoerder. De loc is hierna met de dienstvaardige 1611 en 1615 bij de eerder terzijde gestelde 1602, 1604 en 1614 van DB Cargo in de Waalhaven gestald voor eventuele verkoop. In september dat jaar wordt bekend dat Railexperts het zestal overneemt. Hiervan blijven er drie dienstvaardig. De vervoerder beschikt dan al ruim twee jaar over soortgenoot 9901, de voormalige 1627/1827. De nieuwe aanwinsten krijgen de nummers 9902-9904.

Eind 2020 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 13 december 2020 start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. De treinen vertrekken dagelijks aan het begin van de avond en komen de volgende ochtend in de verschillende steden aan. Omdat de treinen bij Zevenaar de grens over gaan, heeft NS multicourante locomotieven nodig. De keuze valt op twee locomotieven uit de Baureihe 193. Om het personeel op te leiden, rijdt een loc uit de serie van september tot december diverse keren solo of met rijtuigen vanuit Amsterdam naar verschillende Nederlandse én Duitse steden.

Materieel '54-treinstel 386 behoort sinds 1996 tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Bijna tien jaar later is het treinstel voor het eerst in het museum te zien. Daarnaast rijdt de 386 van 2008 tot 2016 verschillende ritten voor diverse gelegenheden. Hierna krijgt de hondekop een vaste plek in het museum. Het duurt tot de zomer van 2020 tot de 386 weer eens buiten komt. Materieel '46-treinstel 273 brengt het stel eind augustus voor een gezamenlijke onderhoudsbeurt naar Leidschendam. De 386 is hierbij tevens weer bedrijfsvaardig gemaakt. Op 30 augustus rijdt het duo op de terugweg naar het museum onder grote belangstelling een conditierit door Zuid- en Noord-Holland.

Begin 21e eeuw gaat het zogenaamde Kippenlijntje tussen Amersfoort en Ede-Wageningen als één van de eerste regionale spoorlijnen van het Rijk over naar de provincie. In december 2006 neemt Connexxion de exploitatie van de treindienst onder de noemer Valleilijn voor een periode van 15 jaar over van NS. De aanbesteding voor de volgende concessieperiode, die in december 2021 moet ingaan, levert de provincie Gelderland echter geen enkele inschrijving op. Belangrijkste oorzaak is de onzekere markt die is ontstaan door het coronavirus.