Nieuws

Materieel '54-treinstel 386 behoort sinds 1996 tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Bijna tien jaar later is het treinstel voor het eerst in het museum te zien. Daarnaast rijdt de 386 van 2008 tot 2016 verschillende ritten voor diverse gelegenheden. Hierna krijgt de hondekop een vaste plek in het museum. Het duurt tot de zomer van 2020 tot de 386 weer eens buiten komt. Materieel '46-treinstel 273 brengt het stel eind augustus voor een gezamenlijke onderhoudsbeurt naar Leidschendam. De 386 is hierbij tevens weer bedrijfsvaardig gemaakt. Op 30 augustus rijdt het duo op de terugweg naar het museum onder grote belangstelling een conditierit door Zuid- en Noord-Holland.

Begin 21e eeuw gaat het zogenaamde Kippenlijntje tussen Amersfoort en Ede-Wageningen als één van de eerste regionale spoorlijnen van het Rijk over naar de provincie. In december 2006 neemt Connexxion de exploitatie van de treindienst onder de noemer Valleilijn voor een periode van 15 jaar over van NS. De aanbesteding voor de volgende concessieperiode, die in december 2021 moet ingaan, levert de provincie Gelderland echter geen enkele inschrijving op. Belangrijkste oorzaak is de onzekere markt die is ontstaan door het coronavirus.

Begin 2016 verschijnt een klassieke locomotief in een eveneens klassieke uitvoering op de baan. De 1619 verlaat op 14 januari dat jaar de Zutphense werkplaats in een rood-zwart-zilveren kleurstelling, in een vormgeving gebaseerd op die van SNCF-series BB15000 en CC6500. In de historisch verantwoorde kleurstelling maakt de locomotief reclame voor Raillogix, het bedrijf waarvoor Captrain op dat moment met voormalige 1600-en van NS het autovervoer verzorgt. Ruim een jaar na de 1619 verschijnt ook de 1618 in een soortgelijke kleurstelling op het Nederlandse spoorwegnet. Eind 2018 gaat het autovervoer over naar RFO. Een half jaar later gaat de 1619 terzijde, in de juli 2020 gevolgd door de 1618. RFO rijdt intussen sinds februari dat jaar met een Vectron in een moderne uitvoering van de Raillogix huisstijl.

Op 11 juni 2020 maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de treindienst op het hoofdrailnet, inclusief het binnenlands vervoer op de HSL-Zuid, ook na afloop van de huidige concessie in 2024 in handen van NS blijft. Wel komt er meer marktwerking op diverse internationale verbindingen en worden gedurende de concessieperiode van 2025 tot 2035 maximaal drie sprinterdiensten van het hoofdrailnet afgesplitst.

In 2019 start de revisie en modernisering van de 51 GTW-treinstellen van Arriva die sinds 2006 in de provincies Groningen en Friesland rijden. Het grootste deel van de revisie van de eerste twee treinstellen vindt plaats bij de Poolse vestiging van Stadler in Siedlce. De cosmetische opknapbeurt en de revisie van de overige treinstellen vindt plaats in Nederland. Bij de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk zijn in het voorjaar van 2020 de eerste gereviseerde treinstellen in een nieuw jasje gestoken.

Ruim een jaar nadat Strukton de voormalige NS-loc 1824 aanschaft, maakt de spooraannemer bekend nog eens drie overbodige voormalige NS-locomotieven te hebben gekocht. Ditmaal gaat het om een drietal 1700-en die komende periode worden opgeknapt en van een nieuwe bestickering worden voorzien. Het viertal wordt bovendien in de toekomst uitgerust met batterijen.