Nieuws

In oktober en november 2020 voert de overheid opnieuw diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS de dienstregeling die periode geleidelijk uit. Uiteindelijk blijft 90% van de treinen rijden. Vooral tijdens de spits is de frequentie lager dan normaal. In mei 2021 brengt NS de dienstregeling weer geleidelijk op het oude niveau. Halverwege juni moet 98% van de treinen weer rijden.

In november 2019 neemt de Stichting 2454 Crew Plan U-treinstel 151 over van de Stichting Historisch Dieselmaterieel. In ruim een half jaar tijd maakt de stichting van het desolate treinstel, dat al sinds eind 2003 bij NS uit dienst is, een representatief museumstuk. Treinstel 151 is voornamelijk bestemd voor de ritten van Roestrijden.nl na werkzaamheden op de aansluitingen van de HSL Zuid. In de toekomst wil de stichting het ook mogelijk maken om het treinstel voor andere doeleinden in te zetten. Hiervoor wordt, onder andere met onderdelen uit treinstel 115, ook het interieur opgeknapt. Op 18 april 2021 is het nog lang niet zo ver, maar mag de 151 vanuit thuisbasis Amersfoort weer even de benen strekken en op de aansluitingen van de HSL bij Hoofddorp en Rotterdam zogenaamde roestritten uitvoeren.

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige Buffels direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste vier treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen. Omdat onvoldoende rekening gehouden is met de Duitse veiligheidsvoorschriften, blijft het bij dit ene transport. Eind maart 2021 kan aan alle eisen worden voldaan en zijn de overbrengingsritten naar Polen hervat.

In de loop van 2021 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. In de loop van dit jaar start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Voor de tractie tussen Amsterdam en Köln West least NS bij ELL twee locomotieven uit de Baureihe 193. Eind augustus 2020 komt de 193 766 als eerste in Nederland aan. In november volgt de 193 759. Na diverse ritten zonder reizigers zijn de locomotieven vanaf eind oktober regelmatig tussen Amsterdam en Bad Bentheim voor de IC Berlijn te zien. De locomotieven rijden tot maart 2021 in de standaardkleuren van de leasemaatschappij. Halverwege de maand krijgen ze de nieuwe NS-huisstijl. Op 22 maart 2021 heeft de 193 759 de primeur om als eerste NS-gele Vectron een rit met de IC Berlijn te maken.

In oktober en november 2020 voert de overheid diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS diezelfde periode de dienstregeling al geleidelijk uit. De regionale vervoerders blijven vooralsnog volgens het Spoorboekje rijden. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2021 breidt Arriva het aantal treinritten vooral in Noord-Nederland bovendien aanzienlijk uit. Vanaf 22 februari 2021 versobert de vervoerder de dienstregeling in Friesland en Groningen alsnog. Hierbij verdwijnen ook nagenoeg alle extra treinen die in december zijn ingevoerd.