Nieuws

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige treinstellen direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen.

In oktober en november 2020 voert de overheid opnieuw diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS de dienstregeling vanaf 19 oktober weer geleidelijk uit. Na het schrappen van enkele spitstreinen en de weekendnachttreinen, volgen in november meer maatregelen. In tegenstelling tot de beperkte dienstregeling die in maart 2020 wordt ingevoerd, blijven de meeste treinen nu wel rijden. Wel is op de meeste trajecten, vooral tijdens de spits, de frequentie lager dan normaal. 

In 2010 is HSL Logistik Benelux de zoveelste goederenvervoerder die toetreedt in het Nederlandse goederenvervoer. De vervoerder valt vooral op door de eigen blokjesloc 1832 en de kortstondige terugkeer van E-loc 1304. In april 2017 is HSL de eerste vervoerder die door de Inspectie Leefomgeving en Transport een verbod krijgt om nog op het Nederlandse spoor te rijden. Een half jaar later is het bedrijf failliet. In juli 2018 waagt HSL met HSL Netherlands vrijwel onopgemerkt een tweede poging om voet aan de grond te krijgen in het Nederlandse goederenvervoer. Ditmaal niet met klassieke NS-locomotieven, maar met een groeiend aantal kleurrijke Traxx-en. Ook zet de vervoerder een gehuurde dieselloc in ACTS-huisstijl in.

In de jaren '70 bedoeld als speciaal Randstadmaterieel voor het opkomende voorstadsvervoer. Later in diverse vormen opnieuw als modern voorstadsvervoer verbouwd tot 'sta-trein'. En tenslotte het eerste materieel dat de Sprinter als nieuwe merknaam van NS een gezicht geeft. Inmiddels al ruimschoots de veertig gepasseerd en het laatste sprintermaterieel zonder gelijkvloerse instap. Na enkele schadestellen gaan de eerste Sprinters van de eerste generatie vanaf december 2019 planmatig terzijde. Als alles volgens plan verloopt gaan de laatste treinstellen in het december 2021 buiten dienst.

et het verdwijnen van de conventionele getrokken reizigerstreinen en de dubbeldeks-trekduwtreinen, is de serie 1700 van NS in 2020, op enkele exemplaren na, nagenoeg overbodig. Terwijl al tientallen locomotieven ruim 25 jaar na de bouw alweer zijn gesloopt, vinden diverse exemplaren hun weg naar een nieuwe werkgever. Railpromo, Strukton en DC Tractie schaffen al diverse locomotieven uit de serie aan. In oktober 2020 volgt VolkerRail met de aanschaf van drie locomotieven uit de serie 1700. Drie andere overbodige locs uit de serie dienen als onderdelenleverancier.