Nieuws

Eén van de conclusies uit een uitgebreid onderzoek naar aanleiding van een aanrijding tussen een SNG-treinstel en een landbouwvoertuig in Hooghalen is dat de zichtbaarheid van het nieuwe sprintermaterieel door de vrijwel compleet blauwe voorzijde slechter is dan bij ander spoorwegmaterieel. Hierna besluit NS de het blauw rond de frontruiten te vervangen door NS-geel. Ook het ontwerp van de vernieuwde NS-huisstijl waarbij de cabines ook grotendeels blauw zouden worden, is hierna aangepast.

Na maanden van stilstand door de coronamaatregelen gaan de Nederlandse railmusea in de loop van mei en juni 2021 geleidelijk weer rijden. In de tussentijd hebben de verschillende musea uiteraard wel werkzaamheden aan het materieel en de museumlijnen uitgevoerd. Om de heropening te vieren en de resultaten van de werkzaamheden te bekijken, organiseert Roerstijden.nl met medewerking van de Stichting 2454 Crew in het eerste weekend van juli een tweedaagse excursie langs vrijwel alle Nederlandse museumlijnen.

NS laat vanaf 2021 Sprinters en Intercity's weer in dezelfde huisstijl rijden. Hiermee komt na 50 jaar een eind aan het onderscheid in huisstijl tussen stop- en sneltreinen, een verschil dat sinds 2003 juist duidelijker is gemaakt door de invoering van een nieuwe huisstijl voor het sprintermaterieel. Om de focus te verleggen naar het merk NS krijgen voortaan alle treinen dezelfde eenduidige vernieuwde kleurstelling. Alle treinen worden volledig geel met een blauwe 'flow' bij de cabines. Op de zijwanden verschijnen grote witte NS-logo's. Na de introductie van twee Vectrons in maart 2021, komen vanaf juni dat jaar de eerste gemoderniseerde VIRM-treinstellen in de vernieuwde huisstijl op de baan en begint letterlijk en figuurlijk de uitrol van de nieuwe huisstijl op al het NS materieel. Overigens gaat het net als 50 jaar eerder nog jaren duren tot alle treinen in de nieuwe huisstijl te zien zijn.

In december 2018 komt de voormalige NS-loc 1830 in dienst bij RFO. De locomotief is als 9908 na het faillissement van Locon samen met de 9902-9906 en 9909 in augustus 2017 overgenomen door Rail Innovaters Group die de locomotieven onderbrengt bij RailReLease. In de loop der jaren gaan alle bedrijfsvaardige locs voor Rail Force One rijden. Terwijl de meeste locs de oranje Locon-huisstijl behouden, rijdt de 1829 sinds de zomer van 2018 in een grijze uitvoering van RFO. Hier lijkt het bij te blijven tot de 1830 in het voorjaar van 2020 ineens met twee verschillende neuzen en één geheel oranje zijwand op de baan verschijnt. Een half jaar later is op de oranje zijde het RFO-logo toegevoegd. Begin mei 2021 is de loc opnieuw geschilderd. Voortaan zijn zowel beide zijwanden als beide neuzen weer gelijk. De kleurstelling van de locomotief is nu vrijwel gelijk aan de Portugese soortgenoten van de serie CP 2600.