Ter versterking van het Sprinterpark bestelt NS eind april 2015 bij het Zwitserse Stadler 58 treinstellen van het type FLIRT3. Ook Arriva en Keolis bestellen voor hun, rond die tijd gewonnen concessies, treinstellen van hetzelfde type. Later neemt ook Connexxion ter aanvulling van het materieelpark twee FLIRT-stellen in dienst. In december 2016 verschijnen de eerste treinstellen bij NS en Arriva in de reizigersdienst. Een jaar later volgen de stellen van Connexxion en Keolis. In de loop van 2017 gaan ook de eerste Duitse vervoerders met treinstellen van het type FLIRT3 op de regionale grensoverschrijdende verbindingen rijden. Uiteindelijk rijden meer dan 100 FLIRTS in diverse uitvoeringen in Nederland.

Abellio/VIAS

In december 2016 neemt NS-dochter Abellio de Duitse concessie Niederrhein over van DB Regio. Voor de treindiensten Mönchengladbach – Wesel en Düsseldorf – Emmerich bestelt het bedrijf in de zomer van 2013 twintig vijfdelige FLIRT3-treinstellen. Zeven van de twintig stellen zijn aangepast voor het Nederlandse spoorwegnet. In de loop van 2016 rijden de grijs-zwarte stellen met rode deuren diverse proefritten door heel Nederland. Hierbij rijden ze zelfs over de Betuweroute. Begin april 2017 trekt Abellio de RE19 als Rhein-IJssel-Express van Düsseldorf naar Emmerich door naar Zevenaar en Arnhem.

Per 1 februari 2022 neemt de Duitse vervoerder VIAS de RE19 en de bijbehorende treinstellen over van Abellio. De stellen behouden in eerste instantie de grijze kleurstelling. De bedrijfslogo’s zijn voor de overname al vervangen. In de loop van 2024 krijgen de treinstellen de universele groen-witte huisstijl van het Niederrhein-netwerk.

Arriva

In juni 2015 wordt bekend dat Arriva de concessie voor al het Limburgse openbaar vervoer buiten het Hoofdrailnet heeft gewonnen. Hieronder vallen ook de sprinterdiensten op de NS-baanvakken Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen. Voor de exploitatie van de verbindingen neemt Arriva alle GTW-treinstellen van Veolia over. Daarnaast laat de vervoerder zeven LINT-treinstellen opknappen. Tenslotte bestelt Arriva 23 treinstellen van het type FLIRT3.

Vijftien tweewagenstellen zijn bestemd als aanvulling op de acht GTW-treinstellen op de geëlektrificeerde baanvakken. De treinstellen krijgen in navolging van de namen op de GTW-stellen een naam van een bekende Limburgse bestemming. Naast de tweewagenstellen komen er acht tricourante driewagenstellen die bestemd zijn voor het grensoverschrijdende vervoer naar Aachen en later naar Luik. De stellen voor internationale treindienst verschillen niet alleen technisch van de binnenlandse stellen, maar krijgen ook slechts één in plaats van twee paar deuren per rijtuig. Alle Limburgse treinstellen zijn overwegend donkerblauw met lichtblauwe deuren. Achter de witte cabines van de tweedelige stellen is de rode leeuw van de Limburgse vlag te zien. De leeuw ontbreekt op de treinstellen die bestemd zijn voor het grensoverschrijdende vervoer vanwege de gevoeligheid in het gebied van de Waalse haan.

Op 2 juli 2016 arriveert treinstel 450 als eerste Arriva-FLIRT in Nederland. De andere 14 tweewagenstellen komen de daaropvolgende vijf maanden in Nederland aan. Na het gebruikelijke proef- en instructieprogramma zet Arriva de stellen vanaf december 2016 voornamelijk in op de baanvakken Roermond – Maastricht Randwyck en Heerlen – Maastricht Randwyck. Op het laatstgenoemde baanvak rijden de treinstellen doordeweeks min of meer gemengd met de acht elektrische GTW-stellen van de vervoerder. In september 2017 is het eerste driedelige treinstel voor de internationale treindienst naar Aachen en Luik afgeleverd. De zogenaamde ‘Drielandentrein’ gaat in januari 2019 tussen Maastricht, Heerlen en Aachen van start. De treindienst naar Luik wordt tot nader order door de NMBS uitgevoerd. Vanaf het najaar van 2020 zet Arriva de twee- en driewagenstellen ook gecombineerd in de binnenlandse dienst in.

Met het oog op de elektrificatie van de Maaslijn bestelt Arriva 13 driedelige treinstellen. De indeling van de stellen is gelijk aan de multicourante treinstellen. Aan de buitenzijde zijn ze echter te herkennen aan de aanwezigheid van de rode leeuw. Ondanks dat de elektrificatie van het spoor tussen Nijmegen, Venlo en Roermond jaren op zich laat wachten, komen de eerste treinstellen uit de reeks 558-570 begin 2024 in Nederland aan.

Connexxion

Omdat door nieuwe regelgeving geen nieuwe GTW-treinstellen in Nederland worden toegelaten, bestelt Connexxion ter versterking van het materieelpark op de Valleilijn twee driedelige FLIRT-treinstellen. Het enige elektrische GTW-treinstel van Connexxion gaat intussen in december 2016 het materieelpark van Arriva op de Vechtdallijnen versterken. In afwachting van de twee FLIRT-treinstellen rijden twee dieseltreinstellen van Breng op de Valleilijn. De 5038 en 5039 arriveren op 13 september 2017 nog zonder Valleilijnbestickering in Amersfoort. Connexxion zet beide stellen vanaf 1 februari 2018 in op de Valleilijn. Bij de overname van de concessie voor de Valleilijn in december 2023 neemt Keolis de treinstellen over van Connexxion.

Keolis

Syntus wint in juni 2015 de aanbesteding op de Overijsselse verbindingen tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Beide lijnen zijn in de periode tussen het winnen van de concessie en de start van de overname in december 2017 geëlektrificeerd. De vervoerder bestelt in de zomer van 2015 negen driewagenstellen en zeven vierwagenstellen van het type FLIRT3. De treinstellen krijgen dezelfde blauwe kleurstelling als de treinen op de Vechtdallijnen. De bestickering is wel wat uitbundiger. Zo komen er grote witte klasse-aanduidingen en hebben de stellen naast silhouetten van mensen en dieren op de kopwanden ook grote afbeeldingen van kenmerkende bouwwerken uit de plaatsen langs de lijn. De treinen gaan, net als alle andere nieuwe concessies van moederbedrijf Keolis, onder de vlag van Keolis Nederland rijden. Net als de Vechtdallijnen en de verbinding Zutphen – Oldenzaal vallen ook de nieuwe lijnen van Keolis onder het zogenaamde Blauwnet van de provincie Overijssel. Hierdoor hoeven treinreizigers in de provincie bij een overstap tussen verschillende regionale vervoerders niet langer uit- en in te checken. Halverwege juni 2017 komen de eerste treinstellen in Nederland aan. Na een uitgebreid proef- en instructieprogramma komen alle stellen in december dat jaar in dienst.

Naast de Overijsselse stellen laat Keolis vanaf februari 2018 acht FLIRT-treinstellen rijden op de nieuwe grensoverschrijdende verbinding RB61, de Wiehengebirgs-Bahn tussen Bielefeld, Bad Bentheim en Hengelo. De vijfdelige treinstellen zijn technisch vrijwel gelijk aan de stellen die Abellio en later VIAS op de RE19 laten rijden. Keolis huurt de grotendeels grijs-witte treinstellen met turkooizen koppen en deuren van leasemaatschappij Alpha Trains. De stellen rijden onder de merknaam Eurobahn.

Vanaf december 2023 heeft Keolis ook de twee voormalige treinstellen van Connexxion in dienst. Het tweetal blijft op de verbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijden en krijgt in de loop van 2024 de RRReis-huisstijl.

Start

Vanaf december 2026 verzorgt Start Deutschland in samenwerking met Arriva de nieuwe RE13 Maas-Wupper-Express tussen Hamm, Düsseldorf, Venlo en Eindhoven. De vervoerder bestelt voor de exploitatie van de treindienst twintig treinstellen van het type FLIRT 3XL. De rijtuigbakken van deze stellen zijn zo’n drie meter langer dan die van de treinstellen die eerder in Nederland te zien zijn. De nieuwe treinstellen krijgen de groen-witte huisstijl van de vervoerder

Terug naar Stadler FLIRT