DE-loc 6409 van LTE staat op 26 maart 2017 in Vlaardingen klaar om de Vulcaanweg over te steken.Aan het einde van de jaren ’90 neemt de concurrentie in het goederenvervoer in een snel tempo toe. Binnen tien jaar rijden alleen al in Nederland ruim tien vervoerders met goederentreinen. Railion verliest verschillende klanten en beëindigt het relatief dure vervoer naar diverse losplaatsen. Met de sluiting van de losplaatsen en de komst van meerspanningslocomotieven van de serie BR189 neemt de behoefte aan diesellocomotieven sterk af. In 2009, 2010 gaat ongeveer de helft van de vloot 6400-en terzijde. Vijf jaar later zijn de locomotieven ineens weer in trek en gaat een groot deel over naar andere vervoerders. Terwijl de meeste locomotieven naar het buitenland verdwijnen, blijven diverse exemplaren in Nederland actief.

Op 14 januari 2017 brengt Captrain-loc 1621 DE-loc 6452 die aan NJD Maskin AS is verkocht samen met het gereviseerde NSB-treinstel 73 043 van Haarlem naar Bad Bentheim. De opvallende combinatie rijdt hier door Almelo.De 6456 en 6457 gaan al in 2010 over naar Eurotunnel. De locomotieven versterken de daar rijdende locs van het type Class 0001. Het ontwerp van deze locs is gebaseerd op de locomotieven uit de serie 6400. De locomotieven krijgen een grijs-blauwe kleurstelling en de nummers 0006 en 0007.

Vanaf de zomer van 2014 least LTE de 6406 en 6409. De locomotieven verschijnen in juni dat jaar in de blauw-grijze kleurstelling van de vervoerder op de baan. In december 2014 zijn de terzijde staande 6480 en 6487 opgeknapt en naar DB Schenker Polska verhuisd. In de zomer van 2015 komen nog negen locomotieven uit de reeks terzijde staande locs in Poolse dienst. In januari 2016 koopt Eurotunnel opnieuw drie locomotieven van de serie 6400. De 6447, 6450 en 6451 krijgen in aansluiting op hun voorgangers de nummers 0008-0010. Enkele maanden later gaan de 6446 en 6448 over naar het Noorse Grenlandrail. De locomotieven krijgen een blauwe kleurstelling. De 6452 gaat in januari 2017 eveneens naar Noorwegen. De loc gaat in een nieuwe zwart-rode kleurstelling dienst doen bij spooraannemer NJD Maskin AS. In de zomer van 2017 zijn ook de 6419 en de 6449 aan Grenlandrail verkocht. In de zomer van 2017 schaft een derde Noorse partij locomotieven uit de serie 6400 aan: De 6407 en 6420 zijn overgenomen door spooraannemer NRC Group. De locomotieven krijgen een groen-grijze kleurstelling en respectievelijk de nieuwe nummers 002 en 001. In oktober 2017 is de 001 na een opknapbeurt bij Shunter als eerste naar Noorwegen overgebracht. Een half jaar later volgt de 002.

Begin oktober 2017 gaat de voormalige 6420 als NRC 001 achterop een cargotrein op weg naar Noorwegen. Door hevige regenval in Noord-Duitsland strandt de trein in Almelo. Op 15 oktober 2017 staan de loc en wagons nog altijd op het emplacement. Vier dagen later is de loc alsnog naar Noorwegen vertrokken.In de loop van 2017, 2018 en 2019 gaat opnieuw een groot aantal eerder terzijde gestelde locomotieven uit de serie 6400 over naar DB Cargo Polska. Het totaal aantal voormalige NS-locs in Poolse dienst komt uiteindelijk op 38.

Intussen zijn de 6475, 6481, 6482 en 6484 eind 2016 aan het Belgische Railtraxx verkocht. Terwijl de 6475 als onderdelenleverancier dient, worden de andere drie in de eerste helft van 2017 opgeknapt en geschikt gemaakt voor de inzet op zowel het Belgische als het Duitse spoorwegnet. De locomotieven zijn geheel groen geschilderd en behouden hun NS-nummer. Naast België en Duitsland laat Railtraxx de locs ook in Nederland rijden. Zo rijden ze vanaf eind oktober 2017 met een gastrein tussen Antwerpen en de Kijfhoek

Terug naar serie 6400