Aan het eind van de jaren ’90 neemt de concurrentie in het goederenvervoer in een snel tempo toe. Binnen tien jaar rijden alleen al in Nederland ruim tien vervoerders met goederentreinen. Railion, later DB Cargo verliest verschillende klanten en staakt bovendien het relatief dure vervoer naar diverse losplaatsen. Met de sluiting van de losplaatsen en de komst van meerspanningslocomotieven neemt de behoefte aan diesellocomotieven sterk af. In 2009, 2010 gaat ongeveer de helft van de vloot 6400-en terzijde. Vijf jaar later zijn de locomotieven echter weer in trek en gaat een groot deel over naar andere vervoerders. Terwijl de meeste locomotieven naar het buitenland verdwijnen, blijft ook een aantal in Nederland actief.
Eurotunnel
De 6456 en 6457 gaan al in 2010 over naar Eurotunnel. De locomotieven versterken de daar rijdende locs van het type Class 0001. Het ontwerp van deze locs is gebaseerd op de locomotieven uit de serie 6400. De locomotieven krijgen een grijs-blauwe kleurstelling en de nummers 0006 en 0007. In januari 2016 koopt Eurotunnel opnieuw drie locomotieven uit de serie 6400. De 6450, 6451 en 6447 krijgen in aansluiting op hun voorgangers respectievelijk de nummers 0008-0010.
LTE
Vanaf de zomer van 2014 least LTE de 6406 en 6409. De locomotieven verschijnen in juni dat jaar in de blauw-grijze kleurstelling van de vervoerder op de baan. Vanaf april 2024 huurt LTE ook de 6433, 6434 en 6436. De locs hebben in eerste instantie nog de rode kleurstelling, maar wel op zowel de zijwanden als de neuzen een groot LTE-logo. In juni dat jaar krijgen de 6433 en 6434 de blauw-grijze kleurstelling van de vervoerder. Het dak, de schoorsteen en enkele roosters blijven rood. Op de zijwanden is bovendien te lezen dat de locs worden gehuurd van DB Cargo.
DB Schenker Polska
In december 2014 zijn de terzijde staande 6480 en 6487 opgeknapt en naar DB Schenker Polska verhuisd. In de zomer van 2015 komen nog negen locomotieven uit de reeks terzijde staande locs in Poolse dienst. In de loop van 2017, 2018 en 2019 gaat opnieuw een groot aantal eerder terzijde gestelde locomotieven uit de serie 6400 over naar DB Cargo Polska. Het totaal aantal voormalige NS-locs in Poolse dienst komt uiteindelijk op 38.
Grenlandrail
Begin 2015 gaan de 6446 en 6448 over naar het Noorse Grenlandrail. De locomotieven krijgen een blauwe kleurstelling. In de zomer van 2017 zijn ook de 6419 en de 6449 aan Grenlandrail verkocht.
Norsk Jernbanedrift
De 6452 gaat in januari 2017 eveneens naar Noorwegen. De loc gaat in een nieuwe zwart-rode kleurstelling dienst doen bij spooraannemer Norsk Jernbanedrift.
NRC Group
In de zomer van 2017 schaft een derde Noorse partij locomotieven uit de serie 6400 aan: De 6407 en 6420 zijn overgenomen door spooraannemer NRC Group. De locomotieven krijgen een groen-grijze kleurstelling en respectievelijk de nieuwe nummers 002 en 001. In oktober 2017 is de 001 na een opknapbeurt bij Shunter als eerste naar Noorwegen overgebracht. Een half jaar later volgt de 002.
Railtraxx
Eind 2016 zijn de 6475, 6481, 6482 en 6484 aan het Belgische Railtraxx verkocht. Terwijl de 6475 als onderdelenleverancier dient, zijn de andere drie in de eerste helft van 2017 opgeknapt en geschikt gemaakt voor de inzet op zowel het Belgische als het Duitse spoorwegnet. De locomotieven zijn geheel groen geschilderd en behouden hun NS-nummer. Naast België en Duitsland laat Railtraxx de locs ook in Nederland rijden. Zo rijden ze vanaf eind oktober 2017 met een gastrein tussen Antwerpen en de Kijfhoek.
Terug naar serie 6400