Vanaf eind 2019 steekt LTE de drie eerder dat jaar aangeschafte geheel blauwe TRAXX-locs in hun definitieve jasje. De vervoerder promoot hiermee de nieuwste campagne ‘AtTRACKtive forces’. De 186 943 krijgt de nieuwe bestickering al in november 2019 en is op 17 mei 2020 bij Epse met de Rzepin-shuttle onderweg naar Tilburg.Hoewel de Duitse fabrikant Bombardier Transportation in eerste instantie een serie multi-inzetbare locomotieven voor de Deutsche Bundesbahn ontwikkelt, blijkt de fabrikant met de zogenaamde TRAXX-formule ook prima in te kunnen spelen op de veranderende Europese spoorwegmarkt. De fabrikant ontwikkelt vanaf de tweede helft van de jaren ’90 verschillende varianten van de ‘locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXability’. De locomotieven rijden inmiddels voor diverse Europese spoorwegmaatschappijen. Ook commerciële vervoerders en leasemaatschappijen kopen een groot aantal locomotieven. Bombardier heeft inmiddels zo’n 1500 TRAXX-locomotieven gebouwd.

Hoewel de locs oorspronkelijk voor het goederenvervoer zijn ontwikkeld, rijden ze in Nederland vooral in de reizigersdienst. De locs van het type F140 MS2 rijden voor NS en NMBS op de HSL-Zuid en in de Beneluxdienst. Beide vervoerders rijden in eerste instantie met locomotieven van de leasemaatschappij Alpha Trains. Vanaf augustus 2014 verschijnen ook de eerste eigen locs van NS op de baan. Terwijl de NMBS de locs in de kleurstelling van Alpha Trains laat rijden, krijgen de geleasde NS-locs in 2008 een rode bestickering. De 45 eigen exemplaren hebben de geel-blauwe intercity-huisstijl. In de loop van 2015 en 2016 krijgen ook de geleasede locs deze kleurstelling. NS rijdt bovendien nog met een wisselend aantal locomotieven die gehuurd zijn bij verschillende leasemaatschappijen. NS-loc 186 122 rijdt intussen eind oktober 2016 enkele dagen voor RTB Cargo. Hiermee verschijnt voor het eerst een TRAXX-loc in de kleuren van NS-Reizigers in het goederenvervoer. In 2018 gaan de locomotieven van NS Reizigers over naar leasemaatschappij Akiem. NS leaset vervolgens alle locomotieven terug.

Op 17 juni 2021 rijdt de 186 382 als één van de kleurrijke TRAXX-en van HSL met een keteltrein uit Duitsland bij Deventer richting de Sloehaven. Railpool-loc 186 105 staat op 2 april 2017 in Venlo te wachten op de volgende inzet voor BLS Cargo. De locomotieven die de NMBS van Alpha Trains least zijn oorspronkelijk bedoeld voor de goederendienst. De locomotieven verschijnen dan ook buiten de Beneluxdienst op het Nederlandse spoor. Zo is NMBS-loc 2829 op 12 maart 2015 bij Colmschate met Volvo-onderdelen onderweg van Bad Bentheim naar Genk. Op 2 juli 2016 rijdt Railpool 2861 samen met NMBS-collega 2802 een lege Beneluxtrein van Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer.
Lineas-loc 186 293 is jarenlang de enige TRAXX-loc die ook daadwerkelijk in de kleuren van de goederenvervoerder rijdt. Op 31 mei 2020 rijdt de loc met de Sweden-Xpress Malmö naar Antwerpen Deventer uit. TRAXX 186 355 rijdt op 19 april 2020 in de uitvoering van leasemaatschappij Akiem voor LTE met een containertrein bij Dijkerhoek richting Deventer. Sinds de zomer van 2020 heeft HSL de zogenaamde Waverider 186 364 in dienst. De zomerse loc is op 6 november dat jaar bij Teuge met een dieselolietrein uit de Botlek onderweg naar Berlijn. Railpool-loc 186 187 rijdt op 7 mei 2015 voor Metrans met de containershuttle van Praag naar de Rotterdamse Waalhaven op de oprit naar de IJsselbrug bij Deventer.

In augustus 2020 is de 186 423 in het kader van de tienjarige samenwerking tussen Railpool en RTB Cargo in een speciale bestickering gestoken. De stickers verbeelden de samenwerking 'Running like clockwork'. Op 21 februari 2021 is de loc met een keteltrein bij Hengelo onderweg van de Botlek naar Bad Bentheim. Uiteindelijke bestemming van de trein is Magdeburg Rothensee.Buiten de genoemde locs van NS en NMBS is een groot aantal andere TRAXX-locomotieven geschikt voor de inzet op het Nederlandse spoorwegnet. Voor verschillende goederenvervoerders rijden ze zowel op de Betuweroute als op het conventionele spoor. RheinCargo is vooralsnog de enige vervoerder die ook met TRAXX-diesellocomotieven in Nederland rijdt.

In oktober 2016 raakt de enige Nederlandse elektrische locomotief van HSL Logistik, de 1832, defect. De daaropvolgende maanden is TRAXX-loc 186 181 met de opvallende kleurstelling regelmatig voor binnenlandse goederentreinen te zien. Zo is de loc op 23 oktober 2016 met een keteltrein aangekomen op Deventer Goederen. Hier zal de loc kopmaken om verder naar Bad Bentheim te rijden.Leasemaatschappij Railpool beschikt over bijna 190 TRAXX-lococomotieven in verschillende varianten. Een groot deel van de locs is geschikt voor het Nederlandse spoorwegnet. Verschillende goederenvervoerders maken gebruik van de zilvergrijze locomotieven met verticale blauwe band. Diverse locs zijn bovendien van het logo van de hurende vervoerder voorzien. Sinds 2015 leaset ook de NMBS twintig Railpool-locs. De locomotieven behouden de kleurstelling van de leasemaatschappij maar krijgen, aansluitend op de locs van Alpha Trains, wel een nummer in de reeks 28. De locomotieven zijn onder andere enige tijd in de Beneluxdienst te zien.

De andere leasemaatschappij die met verschillende TRAXX-en op het Nederlandse spoor te zien is, is Akiem. De basiskleur van de locomotieven is net als bij Railpool zilvergrijs maar dan met een drietal rode stippen. Ook de TRAXX-locs van NS Reizigers zijn sinds 2018 eigendom van Akiem. Net als bij Railpool zijn verschillende locomotieven van Akiem voorzien van de kenmerken van de vervoerder waarvoor ze rijden.

Op deze pagina staat een globaal overzicht van de in Nederland rijdende TRAXX-en. Door de komst van steeds meer locomotieven van het type en de vele wisselingen van eigenaar en vervoerder is dit overzicht verre van volledig. Zie voor de actuele stand van zaken de locomotieflijsten op Rolandrail.nl

Terug naar TRAXX F140 MS2