martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Ondertussen op het internet

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Op 12 juli 2024 is het Koninklijk rijtuig feestelijk overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Wouter Koolmees, president-directeur van NS overhandigde samen met oud-machinist Geert Zinger (90) een pentekening en de sleutel van het rijtuig aan Leontien Lems, directeur-bestuurder van het Spoorwegmuseum. Het rijtuig krijgt een mooie plek in het Spoorwegmuseum zodat iedereen het kan bewonderen.

Lees het hele bericht op ns.nl

Keuzen voor het spoor

Hoe zullen volgende generaties Nederlanders gebruik maken van het spoor? Lijkt het spoorgebruik van 2050 op dat van nu of zal het ingrijpend veranderen? Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) reflecteert op deze vragen in het essay ‘Keuzen voor het spoor’. Met het essay wil het KiM een gesprek op gang brengen over de maatschappelijke rol die het spoor in de toekomst kan spelen. 

Lees het complete essay op kimnet.nl

Nieuwe ICE treinen tussen Nederland en Duitsland

Vanaf 14 juni 2024 stappen treinreizigers tussen Amsterdam en Frankfurt in de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3neo) vervangen vanaf vandaag alle oude treinen op dit traject. ICE International rijdt 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. Ook de dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en DB dagelijks een ICE naar München rijden.

Lees het complete bericht op ns.nl

Gerestaureerde NS 164 overgebracht naar het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde

Op 28 mei 2024 is loc NS 164 vanaf de STAR in Stadskanaal per dieplader overgebracht naar het Vlechtmuseum in Noordwolde. De loc is gedurende de afgelopen 5 jaar opgeknapt door vrijwilligers en ziet er nu weer als nieuw uit.

Bekijk de reportage op ovnieuws.info

Captrain Netherlands overgenomen door ÖBB

ÖBB Rail Cargo Group (RCG) heeft bekend gemaakt dat de Nederlandse vervoerder Captrain Netherlands b.v. heeft overgenomen. De overname tussen het moederbedrijf Captrain Holding Paris (SNCF) en Rail Cargo Carrier Kft. werd voltooid op 31 mei 2024.

Lees het complete artikel op railmagazine.nl

NVBS Actueel Mei 2024 #99

NVBS Actueel is de maandelijkse nieuwsbrief voor leden en niet-leden van de NVBS.

Lees alle artikelen via nvbs-actueel.com

Eurostar investeert in maximaal vijftig nieuwe treinen na sterke financiële resultaten

Na sterke financiële resultaten in 2023 en een succesvolle herfinanciering van schulden, bereidt Eurostar zich nu voor om te investeren in tot 50 nieuwe treinen als blik op de toekomst. Nu de vraag naar duurzaam reizen blijft groeien, zal deze mijlpaalinvestering zal ervoor zorgen dat er voldoende capaciteit is om de 30 miljoen jaarlijkse passagiers die Eurostar verwacht tegen 2030 te vervoeren en bereidt Eurostar voor op toekomstige groei.

Lees het hele bericht op transport-online.nl

Samenwerken onder uitdagende omstandigheden

De hoeveelheid werk die ProRail uitvoert om Nederland bereikbaar te houden, groeit. Dit omvangrijke werkpakket leidt tot meer uitdagingen dan ooit. Het Masterplan 2026-2030 geeft invulling aan de manier waarop ze, gezien de schaarse capaciteit in de markt, op het spoor, intern bij ProRail en de beschikbare financiële middelen, omgaan met het uitvoeren van deze werkzaamheden aan het spoor en de stations.

Lees het hele bericht en bekijk het masterplan op prorail.nl

NS beëindigt laatste buitenlandactiviteiten met verkoop Duitse Abellio

NS verkoopt haar dochteronderneming Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX. Enkele jaren geleden besloot NS dat buitenlandse activiteiten geen onderdeel meer zijn van de kernactiviteiten. In lijn hiermee werd vorig jaar de Britse NS-dochter Abellio UK verkocht aan het Britse management. Met de verkoop van de Duitse activiteiten, beëindigt NS zijn activiteiten in het buitenland na meer dan 20 jaar.

Lees het hele bericht op ns.nl

Droomscenario voor Stoomtrein Goes-Borsele? ‘Er worden geen grote risico’s genomen

Bij de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) dromen ze er al jaren over: de bouw van een grote historische treinenfabriek op het museumterrein in Goes. De kans dat die droom uitkomt, lijkt steeds groter te worden. ,,Maar we gaan de SGB niet aan de rand van de afgrond brengen.

Lees het complete bericht op pzc.nl

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.