Spoorlijn Uithoorn - Alphen aan den Rijn

Als één van de laatste spoorlijnen van het netwerk van Haarlemmermeerlijnen opent de Hollandse Electrische Spoorweg-Maatschappij in augustus 1915 de spoorlijn tussen Uithoorn en Alphen aan den Rijn. De spoorlijn is 23 kilometer lang en is vooral bedoeld voor de ontsluiting van de landbouwgebieden in de regio. In januari 1918 opent de HESM een korte zijtak tussen Nieuwveen en Papenveer. In eerste instantie zijn er plannen om deze spoorlijn naar Ter Aar aan te leggen. Door inspanningen van de tuinders in de regio komt het station echter aan de goed bereikbare loswal in Papenveer. Ondanks dat de bijna drie kilometer lange spoorlijn eigenlijk alleen bedoeld is voor het goederenvervoer bouwt de HESM een opvallend groot stationsgebouw. Het station krijgt de naam Ter Aar. 

De opkomst van de vrachtwagen en autobus zorgt ervoor dat NS zowel de spoorlijn Uithoorn - Alphen aan den Rijn als de zijtak Nieuwveen - Ter Aar per 1 januari 1936 sluit.

DIENSTREGELING

De HSM rijdt op de spoorlijn Uithoorn - Alphen aan den Rijn dagelijks met zes reizigerstreinen per richting. De meeste treinen rijden tussen Amsterdam Willemspark en Alphen aan den Rijn. Tussen Nieuwveen en Ter Aar rijdt dagelijks een enkele reizigerstrein.