Spoorlijn Winsum - Zoutkamp

De Groninger Locaalspoorwegmaatschappij legt bijna dertig jaar na de opening van de spoorlijn Sauwerd - Roodeschool een tweede lokaallijn aan. Vanuit Winsum bouwt de spoorwegmaatschappij een zeventien kilometer lange spoorlijn naar het vissersdorp Zoutkamp aan de Lauwerszee. Door vertraging tijdens de Eerste Wereldoorloog neemt de GLS de verbinding pas in april 1922 in gebruik. De spoorlijn is één van de veliesgevende baanvakken die NS volgens de spoorwegovereenkomsten verplicht moet exploiteren. In oktober 1938 beëindigt de spoorwegmaatschappij het reizigersvervoer. De eerste maanden van de Tweede Wereldoorlog is het reizigersvervoer tijdelijk hervat. In oktober 1942 wordt de spoorlijn ook voor het goederenvervoer gesloten en opgebroken. 

DIENSTREGELING

De spoorlijn Winsum - Zoutkamp kent weinig doorgaande treinen. Dagelijks rijden zo'n zes treinen tussen beide plaatsen. Een enkele trein rijdt van en naar Groningen (Noord). Later breidt het aantal treinen nog enigzins uit.

MATERIEELINZET

Ondanks dat de spoorlijn direct na de opening tot de verliesgevende lokaalspoorlijnen behoort, wordt de treindienst met stoomtractie uitgevoerd. Ook wanneer vanaf de jaren '30 vanuit Delfzijl diverse treindiensten met motorrijtuigen worden uitgevoerd, blijft NS de treinen op het baanvak Winsum - Zoutkamp met stoomlocs rijden.