Martijn van Vulpen

Ter bevordering van de exploitatie van de kolenmijnen is in 1891 de Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij opgericht. De NZS legt een lokaalspoorweg van Sittard via Heerlen naar Herzogenrath aan. Op 1 mei 1896 neemt de spoorwegmaatschappij de gehele verbinding in gebruik. De Staatsspoorwegen zorgen voor de exploitatie. Na twee jaar neemt de SS de spoorlijn over van de NZS en bouwt deze om tot hoofdspoorlijn. De verbinding is van groot belang voor de ontwikkeling van de Limburgse mijnen. Het reizigersvervoer is minder van belang. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, wordt het grensoverschreidende reizigersvervoer gestaakt. Tien jaar later stopt NS ook het reizigersvervoer tussen Schaesberg en Haanrade. In 1992 is het traject Heerlen - Herzogenrath als onderdeel van de internationale verbinding naar Aachen opnieuw in gebruik genomen voor het reizigersvervoer.

Voor de aanleg van de spoorlijn tussen Deventer en Ommen wordt in 1907 de Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij Deventer - Ommen opgericht. Datzelfde jaar krijgt de spoorwegmaatschappij de concessie voor de aanleg van de lokaallijn die Deventer met de NOLS-verbinding Zwolle - Stadskanaal verbindt. De SS gaat de nieuwe verbinding net als de NOLS-lijnen exploiteren en krijgt zo over eigen lijnen een korte verbinding tussen Noordoost- en West-Nederland. De nieuwe lijn sluit in Raalte aan op de staatslijn Zwolle - Almelo. In oktober 1910 wordt het 37 kilometer lange traject in gebruik genomen. 

Spoorwegmaatschappij 'De Veluwe' legt aan het begin van de 20e eeuw de spoorlijn Ede - Nijkerk aan. Door de talrijke pluimvee-industrie in Barneveld en omgeving krijgt de verbinding al snel de bijnaam Kippenlijntje. In augustus 1937 wordt ten noorden van Barneveld een verbindingsboog naar de de Oosterspoorweg aangelegd. Tegelijkertijd heft NS de verbinding tussen Barneveld en Nijkerk op. Voortaan rijden de treinen tussen Ede en Amersfoort. In september 1944 is de spoorlijn als gevolg van materieelgebrek gesloten. In 1951 is de lijn geëlektrificeerd en opnieuw in gebruik genomen. Begin 21e eeuw gaat de lijn van het Rijk over naar de Provincie Gelderland. De provincie maakt het traject onderdeel van de HOV-verbinding tussen Amersfoort en Wageningen. De naam Kippenlijn maakt plaats voor Valleilijn. In 2006 is bij Barneveld Noord een groot transferium gebouwd en december dat jaar is de exploitatie van de treindienst overgenomen door Connexxion.