Spoorlijn Heerlen - Schin op Geul

Aan het begin van de 20e eeuw worden in Zuid-Limburg zowel de mijnbouwactiviteiten als het spoorwegnet sterk uitgebreid. Tussen Heerlen en Schin op Geul wordt in 1914 een geheel dubbelsporige goederenspoorlijn geopend. Een jaar later gaat ook het reizigersvervoer op de acht kilometer lange verbinding van start. In Schin op Geul sluit de lijn aan op de verbinding tussen Maastricht en Aachen waardoor rechtstreeks treinverkeer tussen Maastricht en Heerlen mogelijk wordt. Het complete traject tussen beide steden is in 1949, tegelijkertijd met de verbinding vanuit Eindhoven naar Maastricht en Heerlen, geëlektrificeerd. Vanaf december 2006 voert Veolia de treindienst op het baanvak uit. Tien jaar later neemt Arriva de exploitatie over.

Op 3 mei 2014 rijdt Veolia-treinstel 503 als sneltrein van Heerlen naar Maastricht onder het karakteristieke viaduct bij het station van Schin op Geul.
geopend: 1 november 1914
lengte: 7,8 km
geëlektrificeerd: 1949
huidige stations: Heerlen, Heerlen Woonboulevard, Voerendaal, Klimmen-Ransdaal, Schin op Geul
exploitatie door: Arriva

STATIONS EN GEBOUWEN

Langs de lijn worden twee nieuwe stations geopend. Zowel Voerendaal als Klimmen-Ransdaal krijgen als stationsgebouw een opvallende villa in chaletstijl. Ook Schin op Geul krijgt na de opening van de lijn een nieuw stationsgebouw. Dit gebouw heeft meer weg van een compacte villa. In 2010 opent Veolia in Heerlen de eenvoudige voorstadshalte Woonboulevard.

DIENSTREGELING

Hoewel de spoorlijn hoofdzakelijk is aangelegd voor het goederenvervoer, is de verbinding ook voor het personenvervoer van regionaal belang. De spoorlijn kent vanaf het begin vrijwel alleen doorgaande treinen tussen Maastricht en Heerlen. De eerste jaren rijden dagelijks vijf treinen tussen beide steden. Na de Tweede Wereldoorlog rijdt NS tussen Maastricht en Heerlen een halfuursdienst, in de spits aangevuld met diverse sneltreinen die doorgaans alleen in Valkenburg en soms ook in Meerssen stoppen. Wanneer het baanvak Heerlen - Kerkrade in 1986 is geëlektrificeerd, rijdt elk uur één stoptrein door naar Kerkrade Centrum.

De verbinding Heerlen - Maastricht wordt veelvuldig gebruikt voor de overbrenging van materieel tussen beide plaatsen. Ook bij stremmingen wordt de lijn als omreisroute gebruikt. Op 10 april 2010 is het baanvak Sittard - Heerlen door werkzaamheden buiten gebruik. VIRM 9594 rijdt daarom als intercity van Heerlen naar Alkmaar via Klimmen-Ransdaal.Vanaf mei 1995 laat NS eenmaal per uur een stoptrein Maastricht - Kerkrade Centrum en een sneltrein Maastricht - Heerlen rijden. De spitssneltreinen komen tegelijkertijd te vervallen. Net als voor de oorlog worden de stations tussen Valkenburg en Heerlen nog maar eenmaal per uur bediend.

Op 25 augustus 2019 rijdt Arriva-treinstel 455 als stoptrein van Heerlen naar Maastricht Randwyck Schin op Geul binnen.Vanaf december 2006 maakt het traject deel uit van de zogenaamde Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade. De verbinding wordt sindsdien geëxploiteerd door Veolia Transport Limburg. De vervoerder rijdt weereen halfuursdienst tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum. Bovendien rijdt de vervoerder elk half uur een sneltrein tussen Maastricht en Heerlen. Wanneer Arriva de treindienst bij het ingaan van de dienstregeling 2017 overneemt, rijden alle treinen weer tot Heerlen. Vanaf januari 2019 rijdt elk uur één sneltrein na Heerlen door als RE18 naar Aachen Hbf.

MATERIEELINZET

Velios 502 rijdt op 2 juni 2013 als sneltrein van Heerlen naar Maastricht langs Heerlen Woonboulevard.Na de elektrificatie rijden de treinstellen Materieel '36 de stoptreindiensten tussen Maastricht en Heerlen. De stellen worden in 1951 vervangen door het nieuwe Materieel '46. Deze treinstellen blijven hier tot het eind van hun loopbaan in 1983 rijden. De treindienst wordt vervolgens overgenomen door Plan V treinstellen. In 1991 verschijnt het Materieel '54 in de spitssneltreinen op het baanvak. De inzet van dit materieel duurt tot 1993 waarna de Plan V-treinstellen opnieuw alleenheerschappij krijgen. Wanneer Veolia de treindienst overneemt, rijdt de vervoerder met enkele gehuurde Plan V-treinstellen. In december 2008 vervangt Veolia de stellen door eigen treinstellen van het type GTW. Vanaf december 2016 neemt Arriva naast de treindiensten ook het materieel van Veolia over. Tussen Heerlen en Maastricht zet de vervoerder echter vooral de nieuwe treinstellen van het type FLIRT 3 in.