Stichting Historisch Dieselmaterieel

De SHD heeft als thuisbasis Amersfoort en is dan ook regelmatig aanwezig bij de verschillende materieelshows in de stad. Zo zijn de diesellocs 2275, hier nog met NMBS-nummer 7608 en de opgeknapte 2205 op 15 september 2013 te bezichtigen tijdens het festival '150 jaar Spoor in Amersfoort'.
Stichting Historisch Dieselmaterieel
Website: dieseltreinen.nl
Zie voor de actuele materieelcollectie de Nederlandse Museummaterieel Database

De Stichting Historisch Dieselmaterieel is in 2004 opgericht voor het behoud van Nederlands dieselmaterieel in het tijdsbeeld van de jaren '70 en '80. De stichting heeft al sinds de oprichting het plan een trek-duwtrein te formeren met twee locomotieven uit de serie 2200 en een aantal Plan E-rijtuigen.

Eind 2004 schaft de SHD DE-locs 2205 en 2275 aan. In de loop der jaren is de 2205 in eerste instantie cosmetisch opgeknapt en weer van de geel-grijze NS-kleurstelling voorzien. Sinds 2015 is de loc rijvaardig en dankzij de aanwezige ATB inzetbaar op het hoofdrailnet. De loc wordt af en toe ingezet bij werkzaamheden en rangeerklussen. De 2275 is de enige locomotief uit de serie die altijd de originele bruine kleurstelling heeft behouden. In de komende jaren wordt de loc opgeknapt en rijvaardig gemaakt. Naast de locomotieven voor het hoofdrailnet bezit de stichting ook twee locomotoren. Zowel de 243 als de 334 zijn rijvaardig.

Naast de locomotieven beschikt de SHD ook over negen, grotendeels incomplete rijtuigen die oorspronkelijk niet in de trek-duwtreinen uit de jaren '70 en '80 te zien zijn. Plan E-rijtuigen RD 6956, RD 6968 en Plan L-rijtuig P 7940 rijden tot 2004 als fietsrijtuig voor NS. Het drietal gaat na de terzijdestelling over naar de SHD. De voormalige restauratierijtuigen en het postrijtuig zijn inzetbaar maar nog altijd ingericht als fietsrijtuig. De 6956 en de 7940 hebben nog de geel-blauwe intercity-kleurstelling, de 6968 is inmiddels teruggebracht in de oorspronkelijke blauwe uitvoering. Het voormalige restauratierijtuig RD 6958 is eveneens sinds 2004 eigendom van de SHD. Het rijtuig doet van 1988 tot eind jaren '90 dienst als materiaalwagen van de ongevallentrein en heeft hierdoor de gele NS-kleurstelling. Het rijtuig is niet rijvaardig.

Op 17 oktober 2014 zijn Plan U-treinstel 121 en Plan W-rijtuig 4105 op het terrein van de Amersfoortse wagenwerkplaats te zien.De SHD neemt in 2008 Plan E-rijtuigen B 6609 en B 6712 over van de VSM. Laatstgenoemd rijtuig is in de loop der jaren als onderdelenleverancier voor het Spoorwegmuseum en de VSM volledig gestript. De 6609 heeft alleen geen interieur. Beide rijtuigen zijn hierdoor niet inzetbaar. Plan W-rijtuigen B 4105 en B 4107 zijn sinds 2013 na het failissement van de Friese Stoomtrein-Maatschappij, eigendom van de SHD. De 4105 is rijvaardig en heeft sinds 2018 de Benelux-kleurstelling uit de jaren '70 en '80: donkerblauw met een gele streep en gele deuren. De 4107 is niet inzetbaar heeft nog altijd de intercity-kleurstelling waarmee het in 2003 terzijde gaat. Plan C-rijtuig P 7918 is sinds eind jaren '70 in gebruik als meetrijtuig het NS Centrum Technisch Onderzoek, CTO. In 2000 gaat het compleet gele rijtuig over naar Eurailscout. In januari 2014 draagt Eurailscout het meetrijtuig over aan de SHD. De stichting heeft het rijtuig dat jaar opgeknapt en in de kleurstelling uit de jaren '80 teruggebracht, inclusief groot NS-logo. Inmiddels wordt het rijtuig, in samenwerking met de TU-Delft, Strukton, Eurailscout weer ingezet als meetrijtuig. SHD-loc 2205 zorgt doorgaans voor de tractie.

In 2010 neemt de SHD de rijvaardige rode Plan U-treinstellen 113 en 121 over van de HIJSM. De 113 is een jaar later geruild voor de gele, maar niet rijvaardige 151. Het treinstel gaat vijf jaar later over naar de Stichting 2454 CREW. Intussen gaat de 121 in 2014 buiten dienst.