Stichting Hondekop

 Op 15 september 2018 maakt de 766 vanuit Hardenberg een rondrit door Nederland. Op de foto rijdt het museumstel bij Teuge.
Stichting Hondekop
Website: stichtinghondekop.nl
Zie voor de actuele materieelcollectie de Nederlandse Museummaterieel Database

In 1995 is Stichting Mat. '54 Hondekop-Vier opgericht voor het bejoud van een vierwagenstel van het type Materieel '54. De stichting is sinds februari 1996 eigenaar van treinstel 766. Naast de goede staat van het intercitytreinstel, speelt ook mee dat de beschikbare onverbouwde gele stellen 770 en 774 sprinterramen hebben in plaats van de originele ramen. Wel demonteert de stichting het complete originele interieur van de 774 om later in de 766 te kunnen bouwen. Om verwisseling met de voor de sloop bestemde treinstellen te voorkomen, krijgen de neuzen van het geel-blauwe treinstel na de overname een tijdelijke beschildering. In 1999 krijgt de 766 weer gele neuzen. Van oktober 2000 tot maart 2001 is het treinstel in etappes in de groene kleurstelling geschilderd. Deze periode rijdt de 766 diverse ritten met verschillend gekleurde rijtuigbakken. In 2007 is het treinstel voor filmopnamen over de treinkapingen in de jaren '70 geheel geel geschilderd.

Van 2010 tot 2016 krijgt de 766 een grondige revisie en is het treinstel opnieuw groen geschilderd. Bij de revisie is ook de in 1978 verdwenen bagageruimte weer teruggebouwd. Hoewel de stichting de klassieke banken van treinstel 774 beschikbaar heeft, blijft het intercity-intereur uit de jaren '70 vooralsnog gehandhaafd. Begin juli 2016 maakt de 766 voor het eerst in zes jaar weer een rit met publiek.

Tijdens een boekpresentatie over de Beneluxtreinen is één van de bakken van de 220.902 voor het publiek te bezichtigen. Roosendaal, 11 mei 2019.Intussen is de stichting sinds 2015 ook eigenaar van het enige bewaarde Benelux-treinstel, de 220.902 van de NMBS. Het treinstel staat sinds de buitendienststelling in 1988 opgeslagen in een loods in Leuven voor het nog te bouwen Belgische spoorwegmuseum. In juli 2017 is het treinstel van Leuven naar Roosendaal overgebracht om te worden gereviseerd en uiteindelijk weer rijvaardig te worden gemaakt. De naam van de stichting wijzigt na de overname van het tweede treinstel in Stichting Hondekop.