Nieuwerkerk

In 1855 opent de NRS aan de spoorlijn Utrecht - Rotterdam het station Nieuwerkerk. De voorzieningen zijn, net als bij een groot aantal vergelijkbare stations van de spoorwegmaatschappij, ondergebracht in een verbouwde directiekeet. Pas in 1910 wordt het definitieve stationsgebouw in gebruik genomen. Het asymmetrische stationsgebouw krijgt voor treinreizigers een ingang in de rechter zijvleugel. Dit is namelijk de straatzijde van het station. Aan de linkerzijde is een lage vleugel gebouwd. Het zijperron en het eilandperron zijn verbonden door een karakteristieke voetgangersbrug. Het station is in 1935 alweer gesloten voor het reizigersvervoer. De daaropvolgende jaren verdwijnen het eilandperron en de brug en is het emplacement vereenvoudigd.

 Het voormalige stationsgebouw van Nieuwerkerk aan de perronzijde. Op het tracé van de vroegere spoorlijn Nieuwerkerk - Rotterdam is na de sluiting van de spoorlijn de Schielandweg aangelegd. Nieuwerkerk, 19 mei 2013.

In 1953 neemt NS de nieuwe verbinding tussen Nieuwerkerk en Rotterdam in gebruik. De nieuwe verbinding buigt even ten noorden van het oude station in westelijke richting af. Voor het goederenvervoer naar Nieuwerkerk laat NS nog één spoor naar het station liggen. In 1970 komt ook een eind aan het goederenvervoer en is het laatste spoor naar het stationsgebouw opgebroken. Een jaar later neemt NS zo'n 300 meter ten westen van het oude station de nieuwe halte Nieuwerkerk aan den IJssel voor het reizigersvervoer in gebruik. Op het voormalige spoorwegtracé langs het oude stationsgebouw is diezelfde periode de Schielandweg aangelegd.

Het voormalige stationsgebouw is de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog in gebruik als kleuterschool. Later neemt de Dienst Gemeentewerken intrek in het gebouw. Sinds begin jaren '90 heeft het gebouw een horecabestemming.

De oorspronkelijke situatie in Nieuwerkerk rond 1925. De situatie eind jaren '60. De treinen Utrecht - Rotterdam rijden al een aantal jaar over de nieuwe spoorlijn. Nieuwerkerk heeft hier vooralsnog geen station aan de nieuwe spoorlijn. Het oude station ligt aan een doodlopende goederenlijn.