In 1856 neemt de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij de baanvak Arnhem – Emmerich van de Rhijnspoorweg tussen Amsterdam en Duitsland in gebruik. In Westervoort komt een eenvoudige halte. Net als in andere plaatsen gebruikt de NRS ook hier een keet uit de aanlegperiode als stationsgebouw. Rond 1900 is de spoorlijn ten behoeve van een nieuwe brug over de IJssel verhoogd. Op het nieuwe hooggelegen emplacement, krijgt Westervoort een echt stationsgebouw en maar liefst drie perronsporen. Ook komen er enkele sporen voor het goederenvervoer. NS sluit het station in oktober 1936 waarna het emplacement is vereenvoudigd. Het stationsgebouw is in 1965 gesloopt en niet veel later verdwijnt het laatste losspoor.
Hoewel soortgelijke saneringen langs het hele Nederlandse spoorwegnet plaatsvinden en voormalige emplacementen worden omgevormd tot bijvoorbeeld parkeerplaatsen of verdwijnen onder vastgoed, blijft het oude stationsterrein van Westervoort vrijwel onaangeroerd liggen. Jarenlang vormt het vroegere emplacement een brede hooggelegen vlakte in de spoordijk. Ook de karakteristieke ijzeren kruisafrastering die de Staatsspoorwegen rond de eeuwwisseling veelvuldig toepast, blijft op en om vrijwel het hele terrein staan. Ook de trap naar het oude station en de trapleuning blijven duidelijk herkenbaar. Daarnaast is ook de toegangsweg naar het station en de losplaats blijven liggen. Aan het eind van de weg is het oude draaihek nog aanwezig. Onderaan de spoordijk vormt het hekwerk op een aantal plaatsen nog de oorspronkelijke functie van afrastering. Het grootste deel is, vooral bovenop de dijk, overgeleverd aan de natuur.
In opdracht van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen krijgt Westervoort 75 jaar na de sluiting van het vorige station weer een aansluiting op het Nederlandse spoorwegnet. In december 2011 wordt de nieuwe halte op de spoordijk in gebruik genomen. De nieuwe halte ligt iets ten westen van het oude station waardoor het oude emplacementsterrein nog altijd onaangeroerd blijft liggen. Wel plaatst ProRail enkele jaren een standaard hekwerk langs de hoofdlijn.
De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 19 april 2017, tenzij anders vermeld.