Ter hoogte van het hooggelegen station Rotterdam Noord uit 1953 bevindt zich op straatniveau een eenvoudige houten goederenloods die enkele decennia ouder is. Hoewel het gebouwtje inmiddels een gemeentelijk monument is, is maar weinig over de geschiedenis van het bouwwerk te vinden.

In 1901 neemt de HSM aan de nieuwe zogenaamde Ceintuurbaan tussen de Rotterdamse stations Delftse Poort en Maas de halte Hilligersberg in gebruik. De halte in het vrijwel onbebouwde gebied ter hoogte van het viaduct over de Bergweg sluit in 1914 alweer. In de tussentijd en de daaropvolgende jaren ontstaat langs het spoor een klein bedrijventerrein met enkele spooraansluitingen naar onder andere de Allanfabriek uit 1916 en een expeditiecentrum van de ENKA uit 1926. Terwijl de hoofdbaan op een spoordijk ligt, ligt het emplacement Hillegersberg met de verschillende aansluitingen op straatniveau. Halverwege het viaduct over de Bergweg en het viaduct van de Hofpleinlijn komt een aansluiting naar het kleine emplacement. Naast de verschillende bedrijfsaansluitingen komt ook een eenvoudige goederenloods op het terrein. Aan weerszijden van de loods liggen kopsporen. Het is niet bekend wanneer de loods is gebouwd en wanneer het gebouw de functie weer heeft verloren.

De laatste, inmiddels ingekorte sporen van het emplacement rondom Hillegersberg Aansluiting zijn nog tot na de eeuwwisseling in gebruik als aansluiting op de Hofpleinlijn en de remise van de RET die tot 2011 in de voormalige Allanfabriek is gevestigd. De sporen langs de voormalige goederenloods zijn vermoedelijk al eind jaren ’60 opgebroken. Het is niet bekend waarvoor het gebouw in de daaropvolgende decennia is gebruikt. De voormalige goederenloods biedt in ieder geval van 2000 tot 2019 onderdak aan het Rotterdams Radio Museum. In de tussentijd is het houten gebouw benoemd tot gemeentelijk monument.

Op de foto boven dit artikel de voormalige goederenloods aan de Ceintuurbaan op 29 januari 2022.