In 1908 neemt de ZHESM met de Hofpleinlijn de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland in gebruik. De beide kopstations van de lijn tussen Rotterdam en Scheveningen hebben een opvallende vormgeving en zijn rijkversierd. Ook de stations- en haltegebouwen langs de spoorlijn zijn fraai gedetailleerd uitgevoerd. Uiteindelijk zijn alleen de voormalige stationsgebouwen Wittenburg-Pompstation en Berkel en Rodenrijs bewaard gebleven. De ZHESM neemt laatstgenoemd station tegelijkertijd met de opening van de Hofpleinlijn onder de naam Rodenrijs in gebruik. De spoorwegmaatschappij gebruikt voor het stationsgebouw vrijwel hetzelfde standaardontwerp als bij de stations Nootdorp-Veenweg, Pijnacker en Berkel. Hoewel de opzet vrijwel gelijk is, krijgen de andere drie stations lagere muren en een opvallend hoog dak.

Het voormalige stationsgebouw van Rodenrijs op 26 mei 2014.

Het gebouw bevat een woning en de gebruikelijke lokalen voor de stationsdienst. Op de gevels is veel houtwerk aangebracht. Op het dak staat in eerste instantie een kleine klokkentoren. Deze is echter al snel verwijderd. In 1965 sluit NS het station in Berkel. Het station van Rodenrijs heet voortaan Berkel en Rodenrijs.

In juni 2006 sluit NS de Hofpleinlijn zodat deze kan worden omgebouwd tot metrolijn. Drie maanden later neemt de RET de exploitatie van de voormalige spoorlijn over. De halte bij het voormalige station Berkel en Rodenrijs heet na de opening van de RandstadRail-verbinding weer Rodenrijs. De halte heeft in eerste instantie houten noodperrons. In mei 2008 is de definitieve halte Rodenrijs gereed. In het voormalige stationsgebouw is een restaurant gevestigd.