Als onderdeel van de eerste staatsaanleg nemen de Staatsspoorwegen in 1865 het baanvak Zutphen – Hengelo van Staatslijn D in gebruik. Tussen beide steden zijn vijf waterstaatstations gebouwd. De drie stations van het type vierde klasse komen in Lochem, Goor en Delden. De twee stations van het type vijfde klasse in Laren en Markelo. Alle stationsgebouwen tussen Zutphen en Hengelo blijven bewaard. Laren-Almen en Markelo zijn echter respectievelijk in 1938 en 1953 gesloten.

Het station van Laren bevindt zich zo’n vier kilometer buiten het dorp. In eerste instantie zou het station Harkelbrug genoemd worden, naar de nabijgelegen brug over de Harfsense Beek. Bij de opening staat het echter al als Laren in de dienstregeling. Het gebouw is een standaardontwerp van de eerste generatie vijfde klasse stationsgebouwen. In 1914 is het middendeel net als bij een groot aantal vergelijkbare gebouwen omhooggebracht. Vanaf 1925 staat het station als Laren-Almen in het Spoorboekje.

NS sluit het station in 1938 voor het reizigersvervoer. Nadat ook het laatste goederenvervoer begin jaren 1970 is opgeheven, is het voormalige stationsgebouw alleen nog in gebruik als woonhuis. Net als de meeste andere stations langs de spoorlijn Zutphen – Hengelo staat ook bij het stationsgebouw van Laren-Almen een handelinrichting op het perron. Hiervoor blijft ook na de sluiting van het station een deel van het perron voor het stationsgebouw liggen. Na het opheffen van de klassieke beveiliging in 1986, blijven het windwerk en het handeltoestel die voor het gebouw staan, bewaard.

De twee sporen voor het gebouw worden nog altijd gebruikt als kruisingsmogelijkheid in het enkelsporige baanvak tussen Zutphen en Hengelo.

Op de kaarten hieronder de situatie rondom station Laren-Almen rond 1920 en 2020. Buiten de aanleg van het Twentekanaal is in de omgeving van het voormalige station in een eeuw tijd weinig veranderd. Op de kaart ui 2020 bevindt het gebouw zich boven de tekst N826.

Op de foto boven dit artikel het voormalige stationsgebouw van Laren-Almen op 3 juli 2014. Het gebouw kent sinds enkele jaren een bijzondere kleurstelling.