In 1855 opent de NRS aan de spoorlijn Utrecht – Rotterdam het station Nieuwerkerk. De voorzieningen zijn, net als bij een groot aantal vergelijkbare stations van de spoorwegmaatschappij, ondergebracht in een verbouwde directiekeet. Pas in 1910 is het definitieve stationsgebouw in gebruik genomen. Het asymmetrische stationsgebouw krijgt voor treinreizigers een ingang in de rechter zijvleugel. Dit is namelijk de straatzijde van het station. Aan de linkerzijde krijgt het gebouw een lage vleugel. Het zijperron en het eilandperron zijn verbonden door een karakteristieke voetgangersbrug. Het station is in 1935 alweer gesloten voor het reizigersvervoer. De daaropvolgende jaren verdwijnen het eilandperron en de brug en is het emplacement vereenvoudigd.
In 1953 neemt NS het nieuwe spoorwegtracé tussen Nieuwerkerk en Rotterdam in gebruik. De nieuwe verbinding buigt even ten noorden van het oude station in westelijke richting af. Voor het goederenvervoer naar Nieuwerkerk laat NS nog één spoor naar het station liggen. Bij het voormalige stationsgebouw ligt een klein emplacement en zijn enkele bedrijfsaansluitingen. In 1970 komt ook een eind aan het goederenvervoer en is het laatste spoor naar het stationsgebouw opgebroken.
Een jaar later neemt NS zo’n 300 meter ten westen van het oude station, opnieuw aan de Kerklaan, de nieuwe halte Nieuwerkerk aan den IJssel voor het reizigersvervoer in gebruik. Op het voormalige spoorwegtracé langs het oude stationsgebouw is diezelfde periode de Schielandweg aangelegd.
Het voormalige stationsgebouw blijft na de sluiting vrijwel compleet in de historische staat bewaard, inclusief de stationsnaamborden boven de entree en aan de perronzijde. Het gebouw is de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog in gebruik als kleuterschool. Later neemt de Dienst Gemeentewerken intrek in het gebouw. Hierbij is de oorspronkelijk open entree in de hoek van het gebouw dichtgemaakt. Sinds begin jaren ’90 heeft het gebouw een horecabestemming.
![]() |
![]() |
![]() |